ITPB1/415-663/13/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-663/13/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) uzupełnionym pismami z dnia 29 sierpnia 2013 r. oraz 6 września 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dotacji i wsparcia pomostowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dotacji i wsparcia pomostowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w miesiącu kwietniu 2013 r. zakwalifikował się do Projektu "Własna firma po 50 roku życia" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 - Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, którego organizatorem (beneficjentem) jest Miasto S. W ramach tego projektu Wnioskodawca otrzymał:

a.

podstawowe wsparcie pomostowe w wysokości 7.800 zł netto (1.300 zł miesięcznie) na wspomaganie w okresie pierwszych 6-ciu miesięcy prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, z przeznaczeniem na opłaty administracyjno - organizacyjne tj. ZUS, reklamę, opłaty dla biura podatkowego, paliwo, na organizację, zakup i transport potrzebnych maszyn, narzędzi i wyposażenia do działania firmy;

b.

jednorazową dotację inwestycyjną w wysokości 35.000 zł netto na zakup potrzebnych maszyn, narzędzi i wyposażenia mikroprzedsiębiorstwa.

Zgodnie z regulaminem ww. projektu, Wnioskodawca podpisał wraz z poręczycielem weksel na ww. kwotę z przedstawicielami Miasta S. (beneficjent).

Z jednorazowej dotacji inwestycyjnej Wnioskodawca zakupił w miesiącu maju 2013 r.:

* maszyny i narzędzia o wartości jednostkowej od 50 zł do 3.049 zł, które nie są środkami trwałymi w jego działalności;

* używany samochód osobowo - dostawczy (do 3,5 t.) za 16.900 zł brutto, stanowiący środek trwały, niepodlegający odliczeniu.

Jako formę rozliczenia podatkowego przyjął zasady ogólne, zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy wydatki sfinansowane z podstawowego wsparcia pomostowego takie jak opłaty ZUS, opłaty za prowadzenie księgowości dla biura rachunkowego, opłaty na reklamę (ulotki, wizytówki, itp.), paliwo zużyte dla celów firmowych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów działalności gospodarczej, a tym samym, czy wydatki te mają wpływ na wysokość podatku dochodowego.

2. Czy wydatki na zakup maszyn i narzędzi o wartości do 3.500 zł, sfinansowanych z jednorazowej dotacji inwestycyjnej ww. projektu, jak również odpisy amortyzacyjne od środka trwałego (samochodu), którego zakup również sfinansowany był z dotacji, Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja wypłacana w transzach oraz otrzymywana co miesiąc kwota wsparcia pomostowego objęte są zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie tego przepisu wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Przepis ten ma zastosowanie m.in. do środków otrzymywanych przez uczestników projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. W konsekwencji, zarówno dotacja otrzymana w ramach tego programu (w ramach Działania 6.2. - Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia), jak i dotacje (zasiłki) pomostowe otrzymywane w jego ramach są zwolnione od podatku. Jednocześnie art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa, m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy. W konsekwencji wydatki sfinansowane za pomocą dotacji, w tym wsparcia pomostowego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W przypadku natomiast środków trwałych, których zakup został sfinansowany zarówno z otrzymanej na ten cel dotacji, jak i ze środków własnych możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej odpisów amortyzacyjnych, jednakże jedynie od tej części jego wartości początkowej, która została sfinansowana z własnych środków Wnioskodawcy i nie została zwrócona jemu w jakiejkolwiek formie. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W związku z powyższym, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, należy wykazać tylko 24,8147812% amortyzacji środka trwałego z tytułu wkładu własnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów lub zabezpieczenie albo zachowanie źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

* nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej, zgodnie z cytowanym powyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał na realizację Projektu "Własna firma po 50 roku życia" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VI - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 - Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia:

a.

podstawowe wsparcie pomostowe w wysokości 7.800 zł netto (1.300 zł miesięcznie) na wspomaganie w okresie pierwszych 6-ciu miesięcy prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, z przeznaczeniem na opłaty administracyjno - organizacyjne tj. ZUS, reklamę, opłaty dla biura podatkowego, paliwo, na organizację, zakup i transport potrzebnych maszyn, narzędzi i wyposażenia do działania firmy;

b.

jednorazową dotację inwestycyjną w wysokości 35.000 zł netto na zakup potrzebnych maszyn, narzędzi o wartości jednostkowej do 3.049 zł, które nie są środkami trwałymi, wyposażenia oraz samochodu osobowo - dostawczego, stanowiącego środek trwały.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

W związku z powyższym, środki otrzymane przez Wnioskodawcę pochodzące ze wsparcia finansowego oraz ze wsparcia pomostowego przeznaczone na opłatę składek ZUS, prowadzenie księgowości, reklamę, paliwo zużyte dla celów firmowych, jak również zakup maszyn i narzędzi o wartości do 3.500 zł (niestanowiących środków trwałych), podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy powyższego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem do powyższych wydatków pokrytych otrzymanym wsparciem finansowym i pomostowym, zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 21 ust. 1 pkt 56.

W konsekwencji wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zapłatę składek ZUS, opłaty za prowadzenie księgowości dla biura rachunkowego, opłaty na reklamę (ulotki, wizytówki, itp.), zakup paliwa zużytego dla celów firmowych, które zostały sfinansowane z jednorazowej dotacji i wsparcia pomostowego nie mogą w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić kosztów podatkowych.

Natomiast w odniesieniu do kwestii możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej zakupionych środków trwałych, wskazać należy, że stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części, wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów (...) w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu, wydatek poniesiony na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie może stanowić kosztu uzyskania przychodów. Kosztem tym, mogą być co do zasady odpisy amortyzacyjne dokonywane od jego wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

W myśl jednak art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środków trwałych zakupionych z otrzymanych na ten cel środków finansowych nie mogą stanowić, na podstawie cyt. powyżej art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem w przypadku środków trwałych, których zakup sfinansowany został zarówno z otrzymanej dotacji - która w tej części nie stanowi przychodu w związku z cytowanym art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ze środków własnych, możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów jedynie odpisów amortyzacyjnych, od tej części wartości środków trwałych, która została sfinansowana ze środków własnych Wnioskodawcy i nie została mu zwrócona w jakiejkolwiek formie.

Wskazać przy tym należy, że organ podatkowy nie może potwierdzić prawidłowości wyliczenia procentowego części odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej samochodu, które mogą być ujęte w kosztach uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej. Przepis art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa nakłada bowiem na organ podatkowy obowiązek udzielania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, nie podlega zaś urzędowej interpretacji wyliczenie procentowe dotyczące np. kosztów uzyskania przychodów.

Podkreślić również należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej, zgodnie z zakresem wniosku, jest kwestia zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dotacją i wsparciem pomostowym, a nie kwestia zakwalifikowania otrzymanych środków do przychodów z działalności gospodarczej.

Wskazać należy, że zakres żądania Wnioskodawcy wyznacza w szczególności:

a.

stan faktyczny przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,

b.

stan prawny (przepisy prawa podatkowego) wskazany przez wnioskodawcę oraz

c.

zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl