ITPB1/415-659/11/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-659/11/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 24 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez osobę niepełnosprawną środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez osobę niepełnosprawną środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną posiadającą znaczny stopień niepełnosprawności przyznany do dnia 31 października 2012 r. Na podstawie zawartej w dniu 29 kwietnia 2011 r. umowy, przyznano mu jednorazowo środki w kwocie 33.000 zł na podjęcie działalności gospodarczej prowadzonej jako kancelaria radcy prawnego. Środki te przyznano z funduszy PFRON na podstawie art. 12a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Działalność gospodarcza została rozpoczęta z dniem 1 maja 2011 r., Wnioskodawca dokonał wyboru opodatkowania na zasadach ogólnych i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem jego działalności jest działalność prawnicza, sklasyfikowana w PKD 2007 pod numerem 69.10.Z.

Z przyznanej kwoty Wnioskodawca do dnia złożenia wniosku sfinansował zakup: środków trwałych (mebli biurowych o wartości 5.316 zł oraz laptopa o wartości 4.699 zł), wartości niematerialnej i prawnej (programu komputerowego o wartości 12.693 zł 60 gr), wyposażenia (fotele, urządzenie wielofunkcyjne, pendrive, dysk zewnętrzny, listwa zasilająca, niszczarka, bindownica, torba do laptopa), programów komputerowych (o wartości nie przekraczającej 3.500 zł każdy) oraz usługi informatycznej w kwocie 172 zł 20 gr. Ponadto Wnioskodawca zamierza do końca miesiąca czerwca 2011 r. dokonać ze środków z przyznanej dotacji zakupu usługi wykonania strony internetowej kancelarii, w kwocie nie przekraczającej 3.500 zł Środki trwałe oraz wartość niematerialna i prawna zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Pozostałe zakupione wyposażenie oraz programy komputerowe nie zostały ujęte w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, gdyż wartość poszczególnych składników majątku nie przekracza kwoty 3.500 zł, natomiast zostały zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy środki przyznane z PFRON osobie niepełnosprawnej na podstawie umowy na przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, zgodnie z art. 12a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, stanowią przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu.

2.

Czy zakup wyposażenia oraz programów komputerowych o wartości nie przekraczającej 3.500 zł każdy, za środki przyznane z PFRON osobie niepełnosprawnej na podstawie umowy na przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, może stanowić koszt uzyskania przychodu.

3.

Czy podatnikowi czynnemu podatku od towarów i usług przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego przy zakupie środków trwałych, wartości niematerialnej i prawnej, wyposażenia oraz programów komputerowych o wartości nie przekraczającej 3.500 zł i nie wpisanych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a także usług informatycznych, sfinansowanych za środki przyznane z PFRON osobie niepełnosprawnej na podstawie umowy na przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej.

4.

Czy kwota dotacji odpowiadająca odliczonemu i zwróconemu podatkowi VAT stanowi przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze, drugie i czwarte dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez osobę niepełnosprawną środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki przyznane z PFRON osobie niepełnosprawnej na podstawie umowy na przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, zgodnie z art. 12a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, stanowią przychód z działalności gospodarczej niepodlegający opodatkowaniu w części przeznaczonej na zakup wyposażenia oraz programów komputerowych o wartości nie przekraczającej 3.500 zł i nie wpisanych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a także usług informatycznych. Natomiast środki te nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej w części przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Według art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowych funduszy aktywności. Zatem mając na uwadze ww. stan faktyczny i prawny, należy uznać, że środki otrzymane z PFRON na podjęcie działalności gospodarczej w części przeznaczonej na:

* zakup wyposażenia oraz programów komputerowych o wartości nie przekraczającej 3.500,00 złotych i nie wpisanych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a także usług informatycznych - stanowią przychód z działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - nie są przychodem z działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy zakup wyposażenia oraz programów komputerowych o wartości nie przekraczającej 3.500 zł każdy, za środki przyznane z PFRON osobie niepełnosprawnej na podstawie umowy na przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, może stanowić koszt uzyskania przychodu. Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Przy czym, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu. Zatem kosztem uzyskania przychodów mogą być również wydatki na nabycie wyposażenia oraz programów komputerowych, które zostały sfinansowane z otrzymanej dotacji, o ile spełniają warunki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fakt sfinansowania wydatków na zakup wyposażenia oraz programów komputerowych ze środków przyznanych osobie bezrobotnej z PFRON na podjęcie działalności gospodarczej nie wyklucza możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, mimo iż przyznane środki korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten nie został bowiem wymieniony w art. 23 ust. 1 pkt 56) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a,47c,47d, 116,122,129,136 i 137.

Zdaniem Wnioskodawcy kwota dotacji odpowiadająca odliczonemu i zwróconemu podatkowi VAT nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej podlegającego opodatkowaniu. W świetle cytowanych uprzednio przepisów, skoro środki na podjęcie działalności gospodarczej w części przeznaczonej na zakup wyposażenia oraz programów komputerowych, zostały Wnioskodawcy wypłacone na podstawie przepisów powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, to przedmiotowe świadczenie stanowiące przychód z prowadzonej działalności gospodarczej jest zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe zwolnienie dotyczy również kwoty dotacji odpowiadającej wartości naliczonego, a następnie odliczonego i zwróconego podatku od towarów i usług. Natomiast otrzymane dofinansowanie, w części przeznaczonej na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jak już to zostało wskazane powyżej, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2) ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zauważyć należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego, wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem, odliczony VAT nie zwiększał wartości początkowej tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W myśl bowiem art. 22g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W tym zakresie, kwota dotacji odpowiadająca wartości naliczonego podatku od towarów i usług, o którą podatnik obniżył oraz obniży podatek należny, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym przychód ten na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - t.j. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, otrzymane jednorazowo środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej - z wyjątkiem tej części, która przeznaczona została na zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - będą stanowić dla podmiotu, któremu są wypłacone przychód ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Przychód ten powstaje - zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w dacie zaistnienia zdarzenia, t.j. w chwili otrzymania tych środków.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowych funduszy aktywności.

Zakres zwolnionych od podatku dochodowego świadczeń, o których mowa w ww. przepisie określa ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92). Na podstawie art. 8 ust. 1 tejże ustawy, rehabilitacja zawodowa ma na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego przez umożliwienie jej korzystania z poradnictwa zawodowego, szkolenia zawodowego i pośrednictwa pracy.

Natomiast w myśl art. 12a ust. 1 ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, osoba niepełnosprawna, o której mowa w art. 11 ust. 1, może otrzymać ze środków Funduszu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej, albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej w wysokości określonej w umowie zawartej ze starostą, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia, jeżeli nie otrzymała środków publicznych na ten cel.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną posiadającą znaczny stopień niepełnosprawności przyznany do dnia 31 października 2012 r. Na podstawie zawartej w dniu 29 kwietnia 2011 r. umowy, otrzymał ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kwotę 33.000 zł na podjęcie działalności gospodarczej. Środki te zostały przyznane w oparciu o art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

W świetle cytowanych uprzednio przepisów, skoro środki na podjęcie działalności gospodarczej w części przeznaczonej na zakup wyposażenia, zostały Wnioskodawcy wypłacone na podstawie przepisów powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, to przedmiotowe świadczenie stanowiące przychód z prowadzonej działalności gospodarczej jest zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe zwolnienie dotyczy również kwoty dotacji odpowiadającej wartości naliczonego podatku od towarów i usług.

Natomiast otrzymane dofinansowanie, w części przeznaczonej na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jak już to zostało wskazane powyżej, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże zauważyć należy, iż pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego, wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie była związana z zakupem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem, odliczony VAT nie zwiększał wartości początkowej tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (art. 22g ust. 3 ww. ustawy). W myśl bowiem tego przepisu za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym zatem zakresie, kwota dotacji odpowiadająca wartości naliczonego podatku od towarów i usług, o którą podatnik obniży podatek należny, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym przychód ten, a w istocie dochód uzyskany z tego tytułu podlega zwolnieniu z podatku na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie podlega opodatkowaniu.

Reasumując, otrzymane przez Wnioskodawcę środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej w części przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie stanowią przychodu, natomiast w części przeznaczonej na zakup wyposażenia oraz programów komputerowych o wartości nie przekraczającej 3.500,00 złotych będą stanowić przychód z działalności gospodarczej, jednakże zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) cytowanej ustawy. Zwolnienie powyższe dotyczy również tej części dotacji, która odpowiada kwocie podatku VAT naliczonego od nabytych towarów i usług.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie podlegają opodatkowaniu środki wypłacane osobom niepełnosprawnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej jest prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, wynika iż z przyznanej kwoty Wnioskodawca do dnia złożenia wniosku sfinansował zakup: środków trwałych (mebli biurowych o wartości 5.316 zł oraz laptopa o wartości 4.699 zł), wartości niematerialnej i prawnej (programu komputerowego o wartości 12.693 zł 60 gr), wyposażenia (fotele, urządzenie wielofunkcyjne, pendrive, dysk zewnętrzny, listwa zasilająca, niszczarka, bindownica, torba do laptopa), programów komputerowych (o wartości nie przekraczającej 3.500 zł każdy) oraz usługi informatycznej w kwocie 172 zł 20 gr.

Odnośnie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup wyposażenia oraz programów komputerowych o wartości nie przekraczającej 3500 zł każdy, stwierdzić należy, iż zgodnie art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

Wydatki poniesione na zakup składników majątkowych nie stanowiących środków trwałych, sfinansowane ze środków przyznanych osobie niepełnosprawnej z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, określonych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności do wydatków tych nie znajduje zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. W przepisie tym bowiem nie wskazano przepisu art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) stanowiącego, jak wyżej wskazano, podstawę zwolnienia otrzymanych przez Wnioskodawcę środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej.

Niemniej jednak w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W związku z powyższym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, jeżeli wydatek na ich nabycie został zwrócony podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym, opisane we wniosku wydatki sfinansowane ze środków otrzymanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej przeznaczone na zakup wyposażenia (fotele, urządzenie wielofunkcyjne, pendrive, dysk zewnętrzny, listwa zasilająca, niszczarka, bindownica, torba do laptopa), programów komputerowych (o wartości nie przekraczającej 3.500,00 złotych każdy) oraz usługi informatycznej w kwocie 172 zł 20 gr mogą stanowić koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej, o ile spełnione zostały warunki określone powołanym wyżej przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia opisanych we wniosku wydatków nie związanych z nabyciem środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych do kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl