ITPB1/415-649/14/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-649/14/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu dokumentowania kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu dokumentowania kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni planuje zarejestrować działalność gospodarczą, polegającą na zakupie na aukcjach internetowych używanych telefonów komórkowych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a następnie odsprzedaży tych telefonów również za pomocą serwisów aukcyjnych. Podatek będzie opłacała na zasadach ogólnych oraz będzie prowadziła podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Po dokonaniu zakupu danego telefonu komórkowego poprzez portal aukcyjny otrzyma wszelkie dane na temat dokonanego zakupu w szczególności:

* dane personalne osoby, która sprzedała telefon, takie jak: imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer rachunku bankowego do zapłaty za telefon;

* rodzaj zakupionego telefonu, kwotę należną za telefon, ilość sztuk;

* inne warunki transakcji, takie jak koszty dostawy, sposób zapłaty.

Poza wspomnianym wyżej potwierdzeniem zawarcia umowy sprzedaży otrzymanym poprzez portal aukcyjny, Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości spisania odrębnej pisemnej umowy ponieważ nigdy nie następuje kontakt osobisty ze sprzedającym.

Transakcja zawarta jest poprzez stronę internetową. Dodatkowo, dla udokumentowania dokonania transakcji, Wnioskodawczyni będzie posiadała wyciąg z rachunku bankowego, z którego wynika, że wpłata została przekazana sprzedającemu. Dokument ten podaje wszystkie informacje dotyczące umowy, to jest: jakiej transakcji dotyczyła zapłata, komu i w jakiej kwocie przekazano pieniądze wraz z podaniem daty oraz godziny, minuty i sekundy, w której sprzedający otrzymał pieniądze. Taki komplet dokumentów, Wnioskodawczyni zamierza księgować w kolumnie 10 prowadzonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jako dokument potwierdzający dokonanie zakupu telefonu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy dowód zakupu w formie wydruku potwierdzającego zakup telefonu komórkowego na portalu internetowym, w którym podane są wszystkie informacje dotyczące dokonanego zakupu, to jest:

- dane adresowe sprzedającego, jaki produkt był przedmiotem zakupu, datę dokonania transakcji, jaką cenę zapłacono oraz ile sztuk zakupiono oraz wyciąg z kata bankowego zawierający te same dane pomimo tego, iż nie zawiera ze sprzedającym umowy kupna-sprzedaży z podpisem osoby sprzedającej, jest dokumentem pozwalającym na zaksięgowanie na jego podstawie kwoty zapłaconej za zakup telefonu komórkowego, będącego towarem handlowym do kolumny 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, potwierdzenie zawarcia transakcji, generowane i dostarczane w formie elektronicznej poprzez pocztę e-mail lub możliwe do pobrania z historii transakcji wprost z portalu aukcyjnego, jest umową sprzedaży wiążącą sprzedającego i kupującego, która to umowa zobowiązuje strony do zrealizowania transakcji na warunkach określonych w aukcji.

Aby móc dokonać zakupu przedmiotowych telefonów kupujący musiał zarejestrować się na portalu aukcyjnym podając wszystkie dane rejestrowe. Podobnie musiał postąpić sprzedający, podając swoje dane personalne.

Rejestrując się na wspomnianym portalu wyraża się zgodę na akceptację regulaminu, z którego wynika, że zawarcie umowy sprzedaży (dokonanie zakupu poprzez portal) jest wiążące dla obu użytkowników, pomiędzy którymi do transakcji doszło. Dane te to: imię i nazwisko, adres zamieszkania, nawet numer rachunku bankowego sprzedającego.

Poza wspomnianym wyżej potwierdzeniem zawarcia umowy sprzedaży otrzymanym poprzez portal aukcyjny kupujący nie zawiera odrębnej pisemnej umowy. Nigdy nie następuje kontakt osobisty ze sprzedającym. Transakcja zawarta jest poprzez stronę internetową. Dodatkowo, dla udokumentowania dokonania transakcji, kupujący posiada wyciąg z rachunku bankowego, z którego wynika dokonanie wpłaty na konto sprzedającego, która pośredniczy w płatnościach do sprzedającego. Kolejnym dokumentem, jaki kupujący posiada w związku z transakcją jest bankowy dowód wpłaty. Dokument ten podaje wszystkie informacje dotyczące umowy, to jest: numer transakcji, której dotyczyła zapłata, komu i w jakiej kwocie przekazano pieniądze wraz z podaniem daty w której sprzedający otrzymał pieniądze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy.

Aby określony wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów winien spełniać łącznie następujące warunki:

* musi być poniesiony, w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* nie może znajdować się wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów wskazanych w art. 23 ww. ustawy,

* musi być właściwie udokumentowany.

Powyższe oznacza, że kosztami uzyskania przychodów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z tą działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Wydatki te muszą być zatem związane z wykonywaną działalnością gospodarczą i zostać poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z tej działalności; równocześnie nie mogą być wymienione w ustawowym katalogu wydatków nie uznawanych za taki koszt. Niespełnienie którejkolwiek z wyżej wskazanych przesłanek wyklucza możliwość zaliczenia określonego wydatku w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Zwrócić także należy uwagę na konieczność właściwego udokumentowania przedmiotowych wydatków. Przy czym, sposób ich dokumentowania uzależniony jest od rodzaju prowadzonych przez podatnika ksiąg podatkowych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, a zdarzenia gospodarcze związane z tą działalnością ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Wskazać zatem należy, że w myśl art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczania wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w tym także warunki, jakie musi spełniać dokument, aby mógł stanowić podstawę ujęcia wydatku, jako koszt w tej księdze określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1037).

Stosownie do treści § 12 ust. 3 powołanego rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:

1. faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej "fakturami", wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami,

1a) dokumenty określające zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów (zwiększenie przychodów) na podstawie art. 24d ustawy o podatku dochodowym, (dowody zmniejszenia kosztów/zwiększenia przychodów), zawierające co najmniej:

a.

datę wystawienia dokumentu oraz miesiąc, w którym dokonuje się zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów),

b.

wskazanie faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - wskazanie umowy albo innego dokumentu, stanowiących podstawę do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów) zgodnie z art. 24d ustawy o podatku dochodowym,

c.

wskazanie kwoty, o którą podatnik zmniejsza koszty uzyskania przychodów (zwiększa przychody),

d.

podpis osoby sporządzającej dokument, lub

1b) dokumenty określające zwiększenie kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 24d ustawy o podatku dochodowym, (dowody zwiększenia kosztów), zawierające co najmniej:

a.

datę wystawienia dokumentu oraz miesiąc, w którym dokonuje się zwiększenia kosztów uzyskania przychodów,

b.

wskazanie faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - wskazanie umowy albo innego dokumentu, stanowiących podstawę do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów) zgodnie z art. 24d ustawy o podatku dochodowym,

c.

wskazanie kwoty, o którą podatnik zwiększa koszty uzyskania przychodów,

d.

wskazanie dowodu potwierdzającego uregulowanie zobowiązania, o które podatnik zwiększa koszty uzyskania przychodów,

e.

podpis osoby sporządzającej dokument, lub

2.

inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

a.

wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

b.

datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

c.

przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

d.

podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych

* oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Dowód księgowy powinien być sporządzony w języku polskim. Treść dowodu musi być pełna i zrozumiała; dopuszczalne jest stosowanie skrótów ogólnie przyjętych. Jeżeli w dowodzie podane jest wartościowe określenie operacji gospodarczej tylko w walucie obcej, podatnik posiadający ten dowód jest obowiązany przeliczyć walutę obcą na złote, po obowiązującym w dniu dokonania operacji kursie, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o podatku dochodowym. Wynik przeliczenia należy zamieścić w wolnych polach dowodu lub w załączniku do dowodu sporządzonego w walucie obcej (§ 12 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Natomiast § 13 ww. rozporządzenia stanowi, że za dowody księgowe uważa się również:

1.

dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem;

2.

noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej, wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi;

3.

dowody przesunięć;

4.

dowody opłat pocztowych i bankowych;

5.

inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2.

Ponadto, zgodnie z § 14 ww. rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków) mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające przy zakupie: nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku) ograniczając jednak tę możliwość do enumeratywnie wskazanych wydatków.

W myśl bowiem § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia dowodami wewnętrznymi można udokumentować jedynie:

1.

zakupu, bezpośrednio od krajowego producenta lub hodowcy, produktów roślinnych i zwierzęcych, nieprzerobionych sposobem przemysłowym lub przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt;

2.

zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i ziół dziko rosnących leśnych, jagód, owoców leśnych i grzybów leśnych (PKWiU ex 02.30.40.0);

3.

wartości produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli prowadzonej przez podatnika;

4.

zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych;

5.

kosztów diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników oraz wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących;

6.

zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych;

7.

wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele;

8.

opłat sądowych i notarialnych;

8a) opłaty skarbowej uiszczanej znakami tej opłaty do dnia 31 grudnia 2008 r.;

9. wydatków związanych z parkowaniem samochodu w sytuacji, gdy są one poparte dokumentami niezawierającymi danych, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2; podstawą wystawienia dowodu wewnętrznego jest bilet z parkometru, kupon, bilet jednorazowy załączony do sporządzonego dowodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą na zakupie na aukcjach internetowych telefonów komórkowych i następnie ich odsprzedaży. Po dokonaniu zakupu danego telefonu komórkowego poprzez portal aukcyjny otrzyma wszelkie dane na temat dokonanego zakupu w szczególności:

* dane personalne osoby, która sprzedała telefon, takie jak: imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer rachunku bankowego do zapłaty za telefon;

* rodzaj zakupionego telefonu, kwotę należną za telefon, ilość sztuk;

* inne warunki transakcji, takie jak koszty dostawy, sposób zapłaty.

Poza wspomnianym wyżej potwierdzeniem zawarcia umowy sprzedaży otrzymanym poprzez portal aukcyjny, Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości spisania odrębnej pisemnej umowy ponieważ nigdy nie następuje kontakt osobisty ze sprzedającym.

Transakcja zawarta jest poprzez stronę internetową. Dodatkowo, dla udokumentowania dokonania transakcji, Wnioskodawczyni będzie posiadała wyciąg z rachunku bankowego, z którego wynika, że wpłata została przekazana sprzedającemu. Dokument ten podaje wszystkie informacje dotyczące umowy, to jest: jakiej transakcji dotyczyła zapłata, komu i w jakiej kwocie przekazano pieniądze wraz z podaniem daty oraz godziny, minuty i sekundy, w której sprzedający otrzymał pieniądze. Taki komplet dokumentów, Wnioskodawczyni zamierza księgować w kolumnie 10 prowadzonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jako dokument potwierdzający dokonanie zakupu telefonu.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne, stwierdzić należy, że dokumentem będącym podstawą do ujęcia operacji gospodarczych dotyczących nabycia składników majątku stanowiących towary w prowadzonej działalności gospodarczej, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów powinna być, co do zasady, faktura, bądź rachunek, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą dokonuje zakupów na potrzeby działalności gospodarczej od osób fizycznych, które działalności gospodarczej nie prowadzą, to dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów mogą być umowy sprzedaży, lub inne dokumenty, o których mowa w § 13 pkt 5 ww. rozporządzenia zawierające dane wymienione w § 12 ust. 3 pkt 2 tego rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe, wskazane przez Wnioskodawczynię potwierdzenia zawarcia umowy zakupu towarów handlowych o którym mowa we wniosku, zawierające wyłącznie dane wystawcy aukcji, datę wykonania operacji, przedmiot, ilość, cenę, a także wyciąg z rachunku bankowego, z którego wynika, że wpłata została przekazana sprzedającemu, a nie zawierający podpisów osób uprawnionych do prawidłowego dokumentowania operacji gospodarczych - nie odpowiada wymaganiom określonym w cytowanym wyżej rozporządzeniu i nie może stanowić dowodu księgowego, będącego podstawą ujęcia wydatków (kosztów) w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Reasumując, na podstawie wskazanych we wniosku dokumentów: wydruku z portalu aukcyjnego zawierającego dane identyfikujące osobę sprzedającego i identyfikujące towar handlowy oraz wyciągu z rachunku bankowego Wnioskodawczyni, z którego wynika, że wpłata została przekazana sprzedającemu, nie można dokonać ujęcia kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, bowiem taki dokument nie będzie zawierał wszystkich niezbędnych elementów określonych w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów niezbędnych do uznania go za dowód księgowy, czyli podpisów osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczej.

Wobec powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl