ITPB1/415-642/11/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-642/11/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (zarejestrowaną na własne nazwisko) w zakresie handlu detalicznego artykułami przemysłowymi. Dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, uzyskane dochody opodatkowując na zasadach ogólnych. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT, obroty ewidencjonuje przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

Ponadto, Wnioskodawca wraz z żoną prowadzi wspólne gospodarstwo rolne (rolnicy ryczałtowi), opłacając z tego tytułu podatek rolny. Gospodarstwo rolne oddalone jest od sklepu około 5 km

Sklep prowadzony jest w lokalu stanowiącym współwłasność małżonków, między którymi istnieje ustawowa wspólność majątkowa.

Od 1 czerwca 2011 r., na terenie gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca rozpoczął hodowlę kur niosek w ilości 350 sztuk. W tym celu w Urzędzie Skarbowym złożył deklarację PIT-6 i wybrał opodatkowanie w zakresie zastosowania norm szacunkowych dochodu działów specjalnych produkcji rolnej bez prowadzenia ksiąg. Uzyskane z hodowli nieprzetwarzane jaja Wnioskodawca zamierza sprzedawać m.in. w specjalnie wydzielonym do tego miejscu w swoim sklepie. Poza tym, będzie sprzedawał je również bezpośrednim odbiorcom ze swego gospodarstwa.

W związku z powyższym m.in. zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż jaj z własnego gospodarstwa rolnego w swoim sklepie oraz bezpośrednim odbiorcom z fermy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czy opodatkowaniu z tytułu działów specjalnych produkcji rolnej... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż jaj pochodzących z gospodarstwa rolnego w miejscu prowadzonej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu jako działy specjalne produkcji rolnej według szacunkowego dochodu, niezależnie od miejsca ich sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

* pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza,

* pkt 4 - działy specjalne produkcji rolnej.

Działami specjalnymi produkcji rolnej, zgodnie z art. 2 ust. 3 ww. ustawy, są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "In vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a wyżej cytowanej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nie przekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, t.j. w Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, zwanym "załącznikiem nr 2". Załącznik ten określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej. Natomiast normy szacunkowe dochodu rocznego, odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej, na 2011 r. określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. Nr 188, poz. 1264).

Pod poz. 6 lit. f) załącznika nr 2 do ustawy wymieniono drób nieśny powyżej 80 szt., kury (produkcja jaj konsumpcyjnych).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z żoną prowadzi wspólne gospodarstwo rolne (opłaca podatek rolny). Oprócz tego Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (sklep) w zakresie handlu detalicznego artykułami przemysłowymi. Od 1 czerwca 2011 r., na terenie gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca rozpoczął hodowlę kur niosek w ilości 350 sztuk, ustalając dochód na podstawie norm szacunkowych. Wnioskodawca zamierza sprzedawać wyprodukowane jaja konsumpcyjne m.in. w specjalnie wydzielonym do tego miejscu w swoim sklepie oraz bezpośrednim odbiorcom ze swego gospodarstwa.

Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, iż działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z tym, że Wnioskodawca zajmuje się produkcją jaj konsumpcyjnych w rozmiarach przekraczających wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - produkcja ta stanowi działy specjalne produkcji rolnej. Tym samym dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z zasadami dla tego źródła przychodu. Oznacza to zatem, że przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej nie dolicza się do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Bez znaczenia jest w tym przypadku miejsce sprzedaży jaj konsumpcyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl