ITPB1/415-638/07/IB - Czy od wypłacanej renty zagranicznej i dodatków do tej renty powinien być pobierany w Polsce podatek dochodowy od osób fizycznych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-638/07/IB Czy od wypłacanej renty zagranicznej i dodatków do tej renty powinien być pobierany w Polsce podatek dochodowy od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce renty przyznanej w Niemczech - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce renty przyznanej w Niemczech.

Wezwaniem z dnia 21 grudnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się do Pana o uzupełnienie wniosku m.in. poprzez sformułowanie pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 2 stycznia 2008 r. uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 1 sierpnia 2004 r. udzielając pomocy innej osobie na autostradzie, uległ Pan wypadkowi samochodowemu na terenie Niemiec (opis wypadku w załączeniu do wniosku). Wypadek ten został uznany za wypadek przy pracy, ponieważ - jak Pan twierdzi - narażał swoje życie udzielając pomocy drugiemu człowiekowi. Wypadek wydarzył się nie z Pana winy. W wyniku tego wypadku utracił Pan całkowicie zdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy (jest Pan inwalidą I grupy i wymaga opieki osoby drugiej). W związku z tym przyznano Panu niemiecką rentę inwalidzką - w 2007 r. otrzymał Pan decyzję o przyznaniu tej renty wraz z dodatkami (załączniki Nr 2 i 3 do wniosku). Dodatki, które Pan otrzymuje to: dodatek pielęgnacyjny oraz specjalny dodatek dla osoby udzielającej pomocy (wg prawa niemieckiego). Renta wpływa na konto walutowe w trzech oddzielnych kwotach: oddzielnie renta właściwa i oddzielnie każdy dodatek do tej renty; - dodatek (186,10 Euro), - dodatek (314,17 Euro), - renta właściwa (320,91 Euro). Według uzyskanych przez Pana informacji tego typu świadczenie jest całkowicie zwolnione z podatku w Niemczech.

Do wniosku ORD-IN dołączono decyzję o przyznaniu renty inwalidzkiej na czas nieokreślony oraz dokument z informacjami dla osób otrzymujących rentę z tytułu ustawowego ubezpieczenia od wypadków. Z dokumentów tych wynika, że wypadek podatnika został uznany za wypadek przy pracy i w związku z decyzją o przyznaniu renty podatnikowi przysługują następujące dopłaty: 1) dopłata do renty inwalidzkiej, 2) dopłata do zasiłku pielęgnacyjnego, 3) świadczenia dodatkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od wypłacanej Panu renty zagranicznej i dodatków do tej renty powinien być pobierany w Polsce podatek dochodowy od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy tego typu świadczenie rentowe nie powinno być opodatkowane, a tym bardziej nie powinny być opodatkowane dodatki do renty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Na podstawie art. 18 ust. 2 ww. umowy bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż renta otrzymywana z Niemiec, wypłacana osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlega co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

*

ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,

*

ustawowe ubezpieczenie emerytalne

*

ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,

*

ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz

*

ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących z wszystkich działów niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.

Podstawę ustawową ubezpieczenia wypadkowego - w prawie niemieckim - stanowi - Kodeks Socjalny, m.in. jego Księga Siódma (SGB VII). Świadczenia pieniężne związane z niezdolnością do pracy na skutek wypadku przy pracy przyznawane i ustalane na podstawie tych przepisów są więc poborami pochodzącymi z działu ubezpieczeń od następstw wypadków niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.

Mając na względzie powyższe, w sytuacji przedstawionej we wniosku, wypłacane Panu świadczenia z ustawowego ubezpieczenia wypadkowego (tj. renta i dodatki do tej renty), podlegają opodatkowaniu, zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy, tylko w Niemczech.

Płatnik w Polsce nie powinien zatem od tych należności pieniężnych pobierać podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl