ITPB1/415-632/07/IL - Dopłaty do wypoczynku organizowane we własnym ośrodku szkoleniowo-wypoczynkowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-632/07/IL Dopłaty do wypoczynku organizowane we własnym ośrodku szkoleniowo-wypoczynkowym.

"(...) Wnioskodawca, ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dokonuje, wg zasad określonych w regulaminie ZFŚS, dopłat do wypoczynku w formie wczasów m.in. pracowników i ich rodzin, a w tym także dopłat do wypoczynku na rzecz dzieci i młodzieży do lat 18, które korzystają z wypoczynku wczasowego z rodzicami na podstawie skierowania wystawionego przez Wnioskodawcę. Wypoczynek w formie wczasów, o których mowa powyżej, jest zorganizowany przez Wnioskodawcę we własnym zakresie, tj. w zakładowym ośrodku szkoleniowo-wypoczynkowym, (...). Przedmiotowy ośrodek wypoczynkowo-szkoleniowy jest również dostępny dla klientów zewnętrznych, korzystających z oferowanych przez Wnioskodawcę usług wypoczynkowych, w tym w formie wczasów. (...)

(...) Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

a)

z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,

b)

z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

Z brzmienia ww. przepisu wynika, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

1)

wypoczynek powinien być zorganizowany,

2)

organizatorem wypoczynku musi być podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,

3)

wypoczynek powinien przybrać formę: wczasów, kolonii, obozu lub zimowiska, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych,

4)

dopłata powinna dotyczyć dzieci i młodzieży uczestniczącej w wypoczynku, które nie ukończyły 18-tego roku życia.

Dopłaty do wypoczynku, które spełniają łącznie ww. warunki i są finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podlegają w całości zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym, natomiast w przypadku sfinansowania z innych źródeł zwolnienie przysługuje do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

(...) Ustawodawca jednoznacznie określił katalog zwolnień, a także wymóg dla organizatorów tego wypoczynku, co powoduje, że tylko dopłaty do wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa wyżej.

Wprowadzając obowiązek zorganizowania wypoczynku przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, ustawodawca nie sprecyzował bliżej tego pojęcia. Powołany przepis nie wskazuje czy ma być to podmiot, który świadczy usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy podmiot zajmujący się statutowo tego typu działalnością.

(...) Biorąc powyższe pod uwagę podmiot organizujący wypoczynek dla dzieci i młodzieży powinien działać zgodnie z regulacjami dotyczącymi organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży. W związku z tym stosownie do § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (...) organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.

Wnioskodawca, tj. Urząd Morski funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczpospolitej Polskiej i administracji morskiej (...). Organizację Urzędu Morskiego oraz szczegółowy zakres działania dyrektora urzędu morskiego określa statut nadany przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej. Ani przepisy ustawowe, ani też zapisy statutu Urzędu Morskiego nie przewidują, iż do zadań Wnioskodawcy należy organizowanie wypoczynku.

Wniosek dotyczy dofinansowania do wypoczynku dzieci i młodzieży, które korzystają z wypoczynku wczasowego organizowanego przez Wnioskodawcę w zakładowym ośrodku szkoleniowo-wypoczynkowym. Jednakże fakt, iż Urząd dysponuje ośrodkiem wypoczynkowym, dostępnym także dla klientów zewnętrznych, nie przesądza - wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy - iż prowadzi On działalność w zakresie organizacji wypoczynku.

Z wniosku wynika także, iż organizowaniem różnych form wypoczynku, a także działalnością kulturalno-oświatową oraz sportowo-rekreacyjną zajmuje się Wydział Spraw Pracowniczych, który należy zgodnie ze statutem do komórek organizacyjnych Urzędu. W związku z powyższym organizowanie wypoczynku jest realizacją określonych zadań danej komórki organizacyjnej. Komórki organizacyjnej, jaką jest Wydział Spraw Pracowniczych nie można uznać za podmiot prowadzący działalność w tym zakresie.

(...) Przedstawiając powyższe tutejszy organ stwierdza, iż nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w sytuacji opisanej we wniosku wypoczynek organizowany jest przez podmiot (Wnioskodawcę), który prowadzi działalność w zakresie organizowania wypoczynku.

(...) Jak wykazano uprzednio, w sytuacji opisanej we wniosku, nie został spełniony jeden z ustawowych warunków wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak jest zatem podstaw do zwolnienia od opodatkowania dofinansowań do wypoczynku wypłaconych pracownikom z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/4/32-34