ITPB1/415-624/09/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-624/09/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 29 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu. Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 20 sierpnia 2009 r. Nr ITPB1/415-624/09-2/MM wezwano Panią do ich usunięcia. Wniosek uzupełniła Pani pismem z dnia 30 sierpnia 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym z dnia 30 sierpnia 2009 r. przedstawiono następujące stan faktyczny.

Jest Pani rencistką i oddała w najem magazyn, za który otrzymuje od najemcy kwotę 800 zł miesięcznie. Z umowy najmu zawartej na piśmie wynika, że najemca zobowiązany jest opłacać Pani czynsz w wysokości 800 zł miesięcznie oraz regulować opłaty za zużycie wody i energię elektryczną naliczone według wskazań liczników. Opłaty te najemca uiszcza Pani gotówką na podstawie wystawionego przez Panią rachunku. Z otrzymanej kwoty czynszu (800 zł) płaci Pani do Urzędu Miasta podatek od nieruchomości, który kwartalnie wynosi 936 zł 50 gr, zatem na miesiąc przypada kwota 312 zł 17 gr.

Podjęła Pani decyzję, że od uzyskiwanego przychodu z najmu będzie opłacała co miesiąc 8,5% podatek zryczałtowany, a co za tym idzie rozliczenie roczne przychodów nastąpi w zeznaniu PIT-28.

W urzędzie skarbowym została Pani poinformowana, że w sytuacji gdy wybrała opodatkowanie w formie zryczałtowanej, to ustalając przychód podlegający opodatkowaniu tym podatkiem nie może go pomniejszać o żadne koszty uzyskania, w tym również o podatek od nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo opłaca Pani 8,5% zryczałtowany podatek dochodowy od całej kwoty przychodu uzyskiwanego co miesiąc z tytułu najmu, tj. od kwoty 800 zł, czy też powinna Pani opłacać ten podatek od kwoty 487 zł 83 gr, tj. przychodu pomniejszonego o opłacany podatek od nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawczyni niesłusznie opłaca podatek zryczałtowany od całości uzyskiwanego czynszu, tj. od kwoty 800 zł W tej kwocie mieści się bowiem podatek od nieruchomości, który zobowiązana jest wpłacać do Urzędu Miasta. Ponieważ pieniądze te nie pozostają do dyspozycji Wnioskodawczyni uważa ona, że nie są jej dochodem, a wobec czego następuje podwójne opodatkowanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym. Zgodnie z art. 12 ust. 3 lit. a) ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty stanowiącej równowartość 4.000 euro; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt wynosi 20% przychodów.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlega przychód z najmu uzyskiwany przez podatnika, nie zaś - jak twierdzi Wnioskodawczyni - dochód (różnica pomiędzy przychodem, a kosztami jego uzyskania) uzyskiwany z tego źródła.

Uwzględniając powyższe, uznać należy, iż podstawą uzyskiwania przychodów z tytułu najmu jest umowa, w której strony określają wysokość czynszu. Czynsz stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym w przypadku otrzymania lub postawienia go do dyspozycji wynajmującego. W zależności od różnego skonstruowania stosunku prawnego umowy najmu w zakresie pokrywania przez najemcę pewnych płatności (świadczeń) związanych z przedmiotem najmu, różne będą skutki podatkowe. Jeśli jednak wynajmujący otrzymuje określoną w umowie kwotę czynszu z tytułu najmu, to niewątpliwie stanowi ona przychód podlegający opodatkowaniu. Fakt, iż z tej kwoty opłaca wydatki związane z wynajmowanym lokalem nie ma wpływu na wysokość podstawy opodatkowania.

Z wniosku wynika, że umowa najmu stanowi, iż najemca jest zobowiązany płacić Pani miesięcznie kwotę 800 zł, a Pani z otrzymywanej kwoty uiszcza naliczony jej przez urząd miasta podatek od nieruchomości. Ponadto najemca uiszcza Pani odrębnie kwoty z tytułu zużycia energii i wody, które ustalane są na podstawie zużycia wynikającego z liczników.

W aspekcie powyższego - w świetle przedstawionego stanu faktycznego - przyjąć należy, że skoro koszty podatku od nieruchomości ponosi Pani, jako wynajmujący, przychodem podlegającym opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie cała kwota określona w umowie najmu, w momencie jej otrzymania (postawienia do dyspozycji), niezależnie od tego, iż pokrywa Pani z tej kwoty należności z tytułu podatku od nieruchomości. Natomiast odrębnie opłacane opłaty za media - co do których umowa stanowi, że ponosi je najemca - nie stanowią dla Pani przychodu podlegającego opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym - w przedstawionym stanie faktycznym - przychodem podlegającym opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym będą otrzymywane kwoty czynszu (odstępnego) - tj. kwota 800 zł miesięcznie.

Ze złożonego wniosku wynika, że dotychczas prawidłowo przyjmowała Pani jako przychód podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, faktycznie otrzymywane kwoty z najmu lokalu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl