ITPB1/415-620/09/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-620/09/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Panią, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków opodatkowania środków otrzymanych w związku z realizacją programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków opodatkowania środków otrzymanych w związku z realizacją programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie pozaszkolnej formy edukacji i kształcenia (PKD 2007 - 85.59.B). W dniu 9 września 2008 r. zawarła umowę z Urzędem Pracy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. nr działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie. Projekt realizowany w ramach działania określony na wniosku o dofinansowanie realizacji projektu.

Dotacja rozwojowa na realizację projektu wypłacana jest w formie zaliczki zgodnie z harmonogramem, przekazanie następnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania co najmniej 70% kwoty otrzymanej w ramach transz dotacji rozwojowej i wykazania poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości we wniosku o płatność. Okres realizacji projektu od 15 września 2008 r. do 15 lutego 2010 r. Projekt skierowany jest do grup odchodzących z rolnictwa (rolnicy i domownicy) - którzy zgodnie z zapisami SZOP w myśl ustawy o ubezpieczeniach społecznych rolników z dnia 20 grudnia 1990 r. zamieszkują, w gminie wiejskiej bądź miejsko - wiejskiej oraz w mieście do 25 tys. mieszkańców wykonują działalność rolniczą, a w momencie przystąpienia do projektu deklarują zamiar podjęcia zatrudnienia w obszarach nie związanych z działalnością rolniczą, lub zamiar podjęcia pozarolniczej działalności gospodarczej. W ramach projektu uczestnicy (24 osoby 4x6) poprzez szkolenie teoretyczne i praktyczne opanują tajniki fryzjerstwa i wizażu. Objęci zastaną wsparciem psychologiczno-doradczym, które doda tym osobom pewności siebie. Otrzymana dotacja jest przeznaczona w części na zakup środków trwałych w postaci komputera z oprogramowaniem, fax-u, telefonu i mebli. Jest Pani beneficjentem i otrzymuje stałe wynagrodzenie co miesiąc jako kierownik projektu po wystawieniu dokumentu obciążającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jest to koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody z tytułu kierowania projektem będą korzystać w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Uważa Pani, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenie otrzymane w ramach ww. projektu będzie stanowiło przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż korzysta Pani z dotacji rozwojowej w nowym okresie programowania 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Program ten jest finansowany z budżetu państwa poprzez instytucję wdrażającą tj. Urząd Pracy (samorządowa jednostka budżetowa).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, jednakże tylko u jej beneficjenta.

Zaznaczyć należy, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego, objętego okresem programowania 2007-2013, będzie Pani beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te (w zakresie, w jakim nie zostaną przeznaczone na nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych) stanowić będą przychód z prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl