ITPB1/415-600/09/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-600/09/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu (dochodu) ze sprzedaży gruntów rolnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu (dochodu) ze sprzedaży gruntów rolnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 16 grudnia 1999 r. na podstawie aktu notarialnego kupił Pan, jako osoba prywatna, od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa nieruchomość o łącznej powierzchni 3,0051 ha, w tym grunty orne - 0,8429 ha, grunty zadrzewione - 1,0842 ha, pastwiska trwałe - 1,0780 ha.

Następnie w dniu 1 kwietnia 2000 r. ww. nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Działalność gospodarczą prowadzi Pan w zakresie sprzedaży hurtowej m.in. papieru komputerowego i kserograficznego, modułów eksploatacyjnych do komputerów. Dochody z działalności gospodarczej opodatkowane są w sposób liniowy, opłaca Pan również podatek VAT. Na przedmiotowej nieruchomości zamierzał Pan prowadzić działalność gospodarczą, ponieważ pojawiła się szansa zmiany przeznaczenia ww. działki z rolnej na wielofunkcyjną (bez uciążliwości dla najbliższego otoczenia i nieszkodliwą dla środowiska).

W dniu 14 lutego 2002 r. na podstawie aktu notarialnego dokupił Pan 0,6323 ha gruntów ornych, które również wprowadzone zostały do ewidencji środków trwałych firmy. Przez cały okres obejmujący lata 2000-2009 od ww. gruntów opłacał Pan podatek rolny.

Dla powyższych działek obowiązuje obecnie miejscowy plan zagospodarowania terenu, który przewiduje, że po przekształceniu powyższe działki będą pełniły funkcje: drogi, stacji paliw, parkingów, usług kultury, turystyki i gastronomii, zieleni parkowej oraz oczyszczalni ścieków. Jednakże działki te nadal figurują w ewidencji gruntów jako: grunty orne o powierzchni 0,8429 ha i 0,6323 ha, grunty zadrzewione o powierzchni 1,0842 ha, pastwiska trwałe o powierzchni 1,0780 ha i w związku z tym podlegały i nadal podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym.

Zamierza Pan sprzedać ww. grunty, na których nigdy nie prowadził Pan działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody uzyskane ze sprzedaży ww. gruntów korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych... (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Z postanowień art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Za gospodarstwo rolne, według art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.), uważa się obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, omawiana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, a tym samym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż spełnia kryteria tam zawarte. Wobec tego dochód uzyskany ze sprzedaży tych gruntów podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

* pkt 3 - przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej,

* pkt 8 - odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zasady ustalania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zostały określone w art. 14 tej ustawy, który w ust. 1 stanowi, że za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również: przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

* ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do treści art. 22c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Zgodnie z art. 22d ust. 2 ww. ustawy, składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Przytoczone w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienie przedmiotowe, a w szczególności określone w nim enumeratywnie przesłanki jego zastosowania, wskazują jednoznacznie na cel jego zastosowania, tj. ułatwienie działalności rolniczej poprzez ekonomicznie i rolniczo uzasadnione kształtowanie powierzchni wchodzących w skład danego gospodarstwa rolnego, bądź mających je utworzyć, gruntów rolnych.

Ustawodawca możliwość skorzystania ze zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnił od spełnienia dwóch warunków. Po pierwsze, zbywana nieruchomość musi wchodzić w skład gospodarstwa rolnego zbywcy, a po drugie, nie może ona utracić charakteru rolnego w związku z tą sprzedażą. Zwolnienie przedmiotowe przewidziane w treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do przychodów ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Brak jest natomiast możliwości zastosowania omawianego zwolnienia do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak wynika z treści wniosku, zamierza Pan sprzedać grunty orne o powierzchni 0,8429 ha i 0,6323 ha, grunty zadrzewione o powierzchni 1,0842 ha oraz pastwiska trwałe o powierzchni 1,0780 ha. Przedmiotowe nieruchomości wprowadzone zostały do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż sprzedaż ww. gruntów nastąpi w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody uzyskane ze sprzedaży środków trwałych stanowią bowiem przychody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Skoro grunty te są ujęte w ewidencji środków trwałych firmy to nie można twierdzić, że nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej lub nie były środkami trwałymi. Na powyższe nie mają wpływu wskazane przez Pana okoliczności, iż grunty te przekraczają łączną powierzchnię 1 ha, sklasyfikowane są w ewidencji gruntów jako grunty orne, zadrzewione oraz pastwiska trwałe i nie są zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej (opłacany jest podatek rolny). W sytuacji opisanej we wniosku brak jest zatem możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ przepis ten, jak wyżej wskazano, nie ma zastosowania do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl