ITPB1/415-573/07/PS - Sprzedaż na allegro kolekcji własnej monet i znaczków pocztowych, otrzymanej od rodziny i stanowiącej majątek osobisty podatnika jako działalność gospodarcza.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-573/07/PS Sprzedaż na allegro kolekcji własnej monet i znaczków pocztowych, otrzymanej od rodziny i stanowiącej majątek osobisty podatnika jako działalność gospodarcza.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży monet i znaczków pocztowych z kolekcji własnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek Pana o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży monet i znaczków pocztowych z kolekcji własnej.

Pismem z dnia 28 grudnia 2007 r. znak ITPP1/443-642/07/MN i ITPB1/415-573/07/PS poinformowano Pana, iż zgodnie z przepisem art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 75 zł. Natomiast w przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Wskazano, iż w ocenie tut. Organu złożony wniosek dotyczy co najmniej dwóch stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych i w podatku od towarów i usług, a ponadto z jego treści może wynikać, że przedmiotem interpretacji indywidualnej mają być także przepisy ustawy o podatku o czynnościach cywilnoprawnych, natomiast uiszczona została opłata w kwocie 75 zł, tj. w wysokości odpowiadającej jednemu stanowi faktycznemu. Pismem z dnia 7 stycznia 2007 r. (data wpływu 8 stycznia 2008 r.) poinformował Pan, że wniosek dotyczy trzech ww. podatków. Należne opłaty zostały uzupełnione.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan zatrudniony w zakładzie pracy na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze. Posiada Pan zarejestrowaną działalność gospodarczą w zakresie "usługi geodezyjne". Opłaca Pan podatek na zasadach ogólnych. Nie jest Pan "płatnikiem podatku VAT". W lutym 2007 r. otrzymał Pan od swojej rodziny kolekcję monet 20-złotowych i 2-złotowych oraz znaczków pocztowych. Kolekcja monet liczyła kilkaset sztuk. Kolekcję znaczków stanowiło 50 klaserów wypełnionych znaczkami. Po otrzymaniu kolekcji zarejestrował się Pan na allegro i "dokupił" część monet do uzupełnienia kolekcji. Z otrzymanej kolekcji od rodziny rozpoczął Pan sprzedaż monet powtarzających się. Wyprzedał Pan już wszystkie monety 2-złotowe. Pozostałe nie sprzedane zostaną w Pana rodzinie i nie ma Pan zamiaru ich sprzedawać. Sprzedał Pan również część monet 20-złotowych i zamierza Pan jeszcze sprzedać część z nich, które są Panu zbędne. Wartość sprzedanej kolekcji przekroczyła już 40.000 zł. Wszystkie monety nabyte na allegro i część otrzymanej kolekcji pozostaną w Pana rodzinie. Nie mam Pan zamiaru ich sprzedawać. Podkreśla Pan również, że całość kolekcji zlecił firmie gradingowej do określenia stanu ich zachowania. Nie posiada Pan żadnych dowodów zakupu monet na allegro i za usługę gradingową. Podaje Pan, że na temat rejestrowania działalności w zakresie sprzedaży posiadanej kolekcji i opłacania stosownych podatków otrzymywał rozbieżne ustne informacje. Informuje Pan, że nie rozpoczynał sprzedaży kolekcji znaczków. Obecnie wstrzymuje się Pan z wykonywaniem jakichkolwiek czynności związanych z wystawianiem przedmiotów z posiadanej kolekcji do sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż na allegro kolekcji otrzymanej od rodziny i stanowiącej majątek osobisty Wnioskodawcy należy traktować jak działalność gospodarczą?

2.

Jeżeli tak, to co ma stanowić przedmiot opodatkowania i jak go określić? Jakie podatki Wnioskodawca będzie zobowiązany uiścić?

Zdaniem Wnioskodawcy nie może podlegać opodatkowaniu wyprzedaż kolekcji otrzymanej od rodziny stanowiącej obecnie Jego majątek osobisty. Nie może podlegać opodatkowaniu zakup monet na allegro, których Wnioskodawca nie ma zamiaru sprzedawać.

Interpretacja niniejsza dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek Pana w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych i podatku od towarów i usług stanowi przedmiot odrębnych interpretacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 i 8 lit. d) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłami przychodów są pozarolnicza działalność gospodarcza, a także odpłatne zbycie "innych rzeczy", jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Stosownie do art. 5a pkt 6 wyżej powołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

*

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Obowiązki podatkowe zależą zatem od okoliczności uzyskania przychodów, o których mowa w powołanych wyżej przepisach. W sytuacji, gdy sprzedaż rzeczy dokonywana jest przez podatnika w sposób ciągły i zorganizowany, we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, w celu zarobkowym, tzn. z nastawieniem na zysk, wówczas posiada znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej. W przedstawionym stanie faktycznym czynności związane ze sprzedażą na aukcjach prowadzonych przez serwis internetowy allegro monet o znaczeniu kolekcjonerskim, stanowiących własność Wnioskodawcy, otrzymanych od rodziny, nie noszą znamion pozarolniczej działalności gospodarczej w świetle przytoczonej powyżej definicji. Sprzedaż jedynie monet powtarzających się trudno uznać za wiążącą się z chęcią stałego zarobkowania (osiągania zysków). Dokonane czynności należy zatem zakwalifikować jako sprzedaż innych rzeczy, która nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie - jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej rzeczy, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości rynkowej. Dochodem natomiast w myśl art. 24 ust. 6 ustawy, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy. Uzyskany dochód należy wykazać w zeznaniu, wg ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym w pozycji "inne źródła", w terminie do dnia 30 kwietnia r. następującego po roku podatkowym i w tym terminie wpłacić różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również zaliczek pobranych przez płatników, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 45 ust. 1 i ust. 4 pkt 1 ustawy.

Reasumując, sprzedaż otrzymanych od rodziny, nieprzydatnych, powtarzających się rzeczy z kolekcji własnej monet i znaczków pocztowych, za pośrednictwem aukcji internetowych, nie nosi znamion działalności gospodarczej. Natomiast w przypadku sprzedaży dokonanej przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, uzyskany dochód z odpłatnego zbycia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl