ITPB1/415-572/11/PSZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-572/11/PSZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2011 r. (data wpływu 26 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 lipca 2011 r. (data wpływu 18 lipca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem jest transport oraz gospodarka odpadami. Ze względu na osiągane przychody rozważa Pan jej przekształcenie w spółkę z o.o., bądź wydzielenie z jej części spółki z o.o. W ramach przygotowania do zmiany formy działalności, skierował Pan z własnej inicjatywy, pięcioro młodych pracowników do wzięcia udziału w kursie na członków rad nadzorczych. Osoby te zajmują następujące stanowiska: dyrektor ds. marketingu i zarządzania, dyrektor ds. zarządzania i public relations oraz trzech zastępców dyrektora: ds. transportu, ochrony środowiska oraz marketingu i zarządzania. Każda z tych osób na co dzień spotyka się ze sprawami dotyczącymi ekonomii i inwestycji, bierze udział w przygotowaniu i realizacji kontraktów, w przygotowaniu dokumentacji przetargowej itp. jednak, niestety, żadna z nich nie ma ukończonych studiów z tego zakresu. Na rynku szkoleń nie ma obecnie kompleksowych szkoleń obejmujących tak szeroki zakres tematyczny. Kurs na kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa trwa 100 godzin i odbywa się w soboty oraz niedziele w cyklu cotygodniowym. Pracownicy są tym bardziej chętni do udziału w nim, ponieważ z przedstawionego programu szkolenia wynika, że kurs obejmuje wiele zagadnień przydatnych nie tylko po przekształceniu firmy, ale także w obecnie wykonywanych przez tych pracowników obowiązkach służbowych (np. sporządzanie biznesplanu, zasady działalności przedsiębiorstw, pomoc publiczna dla przedsiębiorców, elementy prawa cywilnego, zarządzanie przedsiębiorstwem, marketing, ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa). Firma Pana współpracuje ze spółkami różnego rodzaju (w tym z udziałem Skarbu Państwa), a zrozumienie mechanizmów ich funkcjonowania z pewnością ułatwi wzajemne kontakty. Ponadto, pracownik mający nowe umiejętności lub szerszą wiedzę stwarza pracodawcy większe i szersze możliwości uzyskania przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatek poniesiony w całości przez pracodawcę na podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników, w sytuacji gdy wiedza i umiejętności zdobyte podczas szkolenia są pośrednio wykorzystywane przez pracowników podczas wykonywania przez nich obowiązków służbowych, jest kosztem uzyskania przychodów dla pracodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty opisanego wyżej szkolenia winny w całości stanowić koszt prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym koszt uzyskania przychodu dla pracodawcy, ponieważ zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione również w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a takimi kosztami są nakłady poniesione przez pracodawcę w sytuacji, gdy zamierza on zmienić formę prowadzenia działalności gospodarczej na spółkę z o.o. i poniesione wydatki będą miały wpływ na zwiększenie, zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodu.

Odrębną sprawą jest również fakt, że zgodnie z przedstawionym wyżej stanem faktycznym, zdobytą na kursie wiedzę pracownicy będą mogli wykorzystywać również podczas wykonywanych obecnie swoich obowiązków służbowych na stanowiskach kierowniczych. Ponadto, pracownik mający nowe umiejętności lub szerszą wiedzę stwarza pracodawcy większe i szersze możliwości uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przez pojęcie "zachować" należy rozumieć "dochować coś w stanie niezmienionym, nienaruszonym, utrzymać". Natomiast "zabezpieczyć" oznacza "uczynić bezpiecznym, niezagrożonym, dać ochronę". Można więc przyjąć, że koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, które umożliwią dalsze funkcjonowanie źródła. Kosztami podatkowymi są zarówno koszty, które pozostają w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatkowymi, jak również koszty pośrednie, których powiązanie z konkretnym przychodem nie jest możliwe, jednak dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa poniesienie ich jest uzasadnione.

Kwalifikując zatem wydatek w koszty podatkowe trzeba stwierdzić, że spełnia on dwa warunki: wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia albo zachowania źródła przychodów oraz nie może to być wydatek wymieniony w zamkniętym katalogu negatywnym, wymienionym w przepisie art. 23 ustawy.

Wydatki na odpłatne dokształcanie i doskonalenie zawodowe pracowników nie są ujęte w zamkniętym katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, zawartym w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże fakt ten nie może decydować o dopuszczalności zaliczania tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu. Możliwość taka wystąpi wyłącznie wówczas, gdy spełnione zostaną wymogi określone w art. 22 ust. 1 ww. ustawy. Dokonując oceny, czy wydatki na opisane w treści wniosku kursy mogą stanowić koszty podatkowe, należy mieć na uwadze związek tych wydatków z przychodami z danego źródła przychodów. Jeżeli zatem ponoszone wydatki na podwyższenie kwalifikacji zawodowych pracowników mają na celu osiągnięcie obecnie lub w przyszłości przychodów z działalności gospodarczej, bądź zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów w wyniku korzystania z nabytych w ten sposób umiejętności, to wydatki na ten cel mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Z treści wniosku wynika, iż rozważa Pan przekształcenie w spółkę z o.o., bądź wydzielenie z jej części spółki z o.o. W ramach przygotowania do zmiany formy działalności, skierował Pan z własnej inicjatywy, pięcioro młodych pracowników do wzięcia udziału w kursie na członków rad nadzorczych. Wskazuje Pan, iż program szkolenia obejmuje wiele zagadnień przydatnych nie tylko po przekształceniu firmy, ale także w obecnie wykonywanych przez pracowników obowiązkach służbowych.

W opisie zdarzenia przyszłego podano również, że pracownik mający nowe umiejętności lub szerszą wiedzę stwarza pracodawcy większe i szersze możliwości uzyskania przychodów

Jeżeli zatem, w istocie przedmiotowe wydatki związane są z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą (tj. źródłem przychodu) i poniesione zostały w celu zwiększenia przychodu z tej działalności, lub w celu zachowania lub zabezpieczenia tego źródła, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Przy czym podkreślić należy, że wykazanie związku poniesionych wydatków z działalnością gospodarczą oraz ich wpływu na wysokość osiągniętych przychodów spoczywa na podatniku, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii. Interpretację indywidualną wydaje się bowiem wyłącznie w oparciu o stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez Wnioskodawcę, natomiast w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu dokładnego ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl