ITPB1/415-565/14/KK - Dokonanie kwalifikacji przychodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku uzyskania wynagrodzenia z tytułu wykonywania usług na zlecenie sądów powszechnych, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-565/14/KK Dokonanie kwalifikacji przychodów na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku uzyskania wynagrodzenia z tytułu wykonywania usług na zlecenie sądów powszechnych, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2014 r. (data wpływu 16 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodów do odpowiedniego źródła przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodów do odpowiedniego źródła przychodu.

We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia 1 sierpnia 1992 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie inżynierii i związanego z nią doradztwa technicznego, polegającą na świadczeniu usług geodezyjnych i kartograficznych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wykonywane przez Niego usługi są opodatkowane wg stawki podstawowej 23%. Usługi te Wnioskodawca świadczy zarówno na rzecz osób fizycznych, jak i osób prawnych. Jednym z Jego zleceniodawców są sądy powszechne, które jako doraźnie ustanawianemu (ad hoc) biegłemu sądowemu, zlecają Mu opracowywanie opinii sądowych z zakresu geodezji. Za sporządzane opinie Wnioskodawca wystawia dla sądu faktury ze stawką VAT 23%. Podatek dochodowy z tytułu tych czynności rozlicza w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na wartość prac wykonywanych na zlecenie sądu składają się dwa elementy:

1.

wynagrodzenie za sporządzoną opinię, które kalkulowane jest wg stawekryczałtowych lub stawek godzinowych za poszczególne czynności geodezyjne,

2.

koszty dodatkowe poniesione przy opracowaniu opinii, w tym między innymi:

* opłaty za dokumenty i materiały geodezyjne uiszczane w ośrodkach dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej,

* koszty dojazdów na potrzeby opinii (przejazdy samochodem służbowym),

* opłaty za usługi pocztowe,

* koszty materiałów biurowych oraz wydruku i kserowania opinii,

* koszty za wypisy i wyrysy z planu zagospodarowania itp.

Poniesienie ww. kosztów dodatkowych w rozliczeniach z sądem Wnioskodawca dokumentuje poprzez załączenie do wystawianych przez Niego faktur i sporządzanych kalkulacji otrzymanych rachunków, decyzji administracyjnych, faktur, paragonów, kart przejazdu samochodem lub Jego oświadczeń o poniesionych kosztach.

Wynagrodzenie za sporządzenie opinii i poniesione koszty dodatkowe stanowią łącznie wartość netto opinii na fakturze opodatkowanej wg stawki VAT 23%. Niektóre sądy kwestionują zasadność doliczenia przez Wnioskodawcę na fakturach podatku VAT od ponoszonych kosztów dodatkowych i odmawiają zapłaty w wysokości brutto podanej na fakturze. Sądy używają przy tym argumentu, że Wnioskodawcy przysługuje zwrot kosztów dodatkowych jedynie w wysokości faktycznie poniesionych i nie ma On prawa doliczania do nich podatku VAT. Na podstawie wyżej podanej argumentacji niektóre sądy zawieszają płatność do czasu wystawienia przez Wnioskodawcę faktur korygujących albo wypłacają należność pomniejszoną o kwotę podatku VAT doliczonego do kosztów dodatkowych.

W związku z powyższym, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zadano pytanie sprowadzające się do kwestii sposobu opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wykonywania - w ramach działalności gospodarczej - usług na zlecenie sądów powszechnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej mieszczą się usługi geodezyjne i kartograficzne, zatem jest zobowiązany jako podatnik do naliczania i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Wobec powyższego nie może zobowiązać zleceniodawcy jako płatnika do poboru i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zlecenia wykonania opinii sądowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Z kolei w myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej co do zasady należą wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, określone w art. 14 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 tej ustawy.

W świetle powyższego, przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej są wszelkiego rodzaju przysporzenia lub korzyści majątkowe, jakie podatnik uzyskuje w związku z tą działalnością, o ile na podstawie przepisów ustawy nie są one wyłączone z kategorii tych przychodów.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że od dnia 1 sierpnia 1992 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie inżynierii i związanego z nią doradztwa technicznego, polegającą na świadczeniu usług geodezyjnych i kartograficznych. Jednym z Jego zleceniodawców są sądy powszechne, które jako doraźnie ustanawianemu (ad hoc) biegłemu sądowemu, zlecają Mu opracowywanie opinii sądowych z zakresu geodezji. Za sporządzane opinie Wnioskodawca wystawia dla sądu faktury ze stawką VAT 23%. Podatek dochodowy z tytułu tych czynności rozlicza w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione okoliczności oraz powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, że przychód jaki otrzymuje Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej z tytułu wypłacanego przez sąd powszechny wynagrodzenia za opracowywanie (jako biegły sądowy) opinii z zakresu geodezji, należy kwalifikować do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5a pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym sąd powszechny zlecający wykonanie usługi Wnioskodawcy, jako biegłemu, nie jest zobowiązany do pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy w związku z wypłatą ww. wynagrodzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl