ITPB1/415-556/10/PSZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-556/10/PSZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku zapłaty zryczałtowanego podatku od dochodu z likwidacji działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku zapłaty zryczałtowanego podatku od dochodu z likwidacji działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan jednym z dwóch wspólników spółki jawnej. Spółka jest zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wartość wniesionego przez Pana wkładu do spółki wynosiła 230.000 złotych. Obecnie wartość udziału kapitałowego jest wyższa.

Na podstawie art. 10 Kodeksu spółek handlowych, zamierza Pan przenieść ogół praw i obowiązków wspólnika w spółce jawnej na inną osobę (na rzecz swojego syna). Umowa spółki jawnej dopuszcza taką możliwość za pisemną zgodą pozostałych wspólników, która obejmuje także uzgodnienie osoby wstępującego do spółki wspólnika.

Pisemna zgoda na przeniesienie ogółu praw i obowiązków wspólnika zostanie udzielona wnioskodawcy poprzez drugiego ze wspólników przed czynnością zbycia.

Przeniesienie ogółu praw i obowiązków nastąpi na rzecz Pana syna na podstawie umowy darowizny.

Po dokonaniu przeniesienia ogółu praw i obowiązków wspólnika spółki jawnej nie zamierza Pan prowadzić działalności gospodarczej w żadnej formie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do przeniesienia ogółu praw i obowiązków wspólnika spółki jawnej, dokonywanego na podstawie art. 10 Kodeksu spółek handlowych, w sytuacji gdy wspólnik zamierzający przenieść ogół swoich praw i obowiązków w spółce (a zatem zamierzający wystąpić ze spółki) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z prowadzonej działalności gospodarczej w ramach spółki jawnej, mają zastosowanie przepisy art. 24 ust. 3 i art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące likwidacji działalności gospodarczej, tj. konieczność zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, przeprowadzenia remanentu końcowego i ustalenia dochodu na dzień likwidacji oraz ustalenia i zapłaty podatku od tego dochodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, ogół praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej może być przeniesiony na inną osobę tylko wówczas, gdy umowa spółki tak stanowi (art. 10 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Ogół praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej może być przeniesiony na inną osobę tylko po uzyskaniu pisemnej zgody wszystkich pozostałych wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Na ogół praw i obowiązków wspólnika składają się wszystkie przysługujące mu prawa (m.in. reprezentacja, udział w zyskach) oraz obowiązki (udział w stratach, powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej). Przeniesienie ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej bez wyraźnej podstawy jest nieważne. Zatem aby doszło do skutecznego zbycia ogółu praw i obowiązków, zawarta przez wspólników umowa spółki jawnej musi wyraźnie dopuszczać takie rozwiązanie. Możliwe jest przeniesienie ogółu praw i obowiązków wspólnika w spółce osobowej na podstawie umów sprzedaży, darowizny i innych. Wskutek przeniesienia ogółu praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej na inną osobę, spółka trwa nadal, natomiast następuje wyjście ze spółki wspólnika, który przenosi swój ogół praw i obowiązków, a na jego miejsce wstępuje osoba, na którą dotychczasowy wspólnik przeniósł swój ogół praw i obowiązków w spółce.

Zdaniem Pana nie będzie podstaw do zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od likwidowanej działalności gospodarczej, gdyż w powyższej sytuacji nie dochodzi do likwidacji działalności gospodarczej. Spółka nadal prowadzi działalność gospodarczą. Zmiana jest jedynie zmianą personalną w gronie wspólników. W związku z tym nie mają również zastosowania przepisy art. 24 ust. 3 i art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczące likwidacji działalności gospodarczej, tj. konieczność zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, przeprowadzenia remanentu końcowego i ustalenia dochodu na dzień likwidacji oraz ustalenia i zapłaty podatku od tego dochodu.

Swoje stanowisko uzasadnia Pan tym, że celem przeniesienia ogółu praw i obowiązków wspólnika w spółce jawnej nie jest likwidacja działalności gospodarczej, a wręcz przeciwnie, celem tym jest dalsze prowadzenie działalności przez tą spółkę, z tym że w miejsce wspólnika występującego wstępuje nowa osoba.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z postanowieniami art. 4 § 1 pkt 1 i art. 22 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), spółka jawna jest spółką osobową. Tym samym, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), dochody z udziału w takiej spółce opodatkowane są osobno u każdej osoby, będącej wspólnikiem spółki, w stosunku do jej udziału. Opodatkowaniu podlegają więc nie dochody spółki jawnej, lecz dochód osiągany przez każdego ze wspólników z tytułu udziału w spółce. Do ustalenia wysokości tego dochodu stosować należy reguły przewidziane w powołanej wyżej ustawie podatkowej.

Wystąpienie wspólnika ze spółki jawnej, bez zamiaru podejmowania nowej działalności gospodarczej, wiąże się z całkowitym wygaśnięciem źródła przychodów z tego tytułu, a dla celów podatku dochodowego zdarzenie takie uznaje się za likwidację działalności gospodarczej. W takim przypadku podatnik zobligowany jest do powiadomienia o fakcie likwidacji działalności gospodarczej naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce swojego zamieszkania. Dochód z likwidacji działalności ustalany jest natomiast według procedury określonej w art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie dyspozycją tego przepisu, w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.

Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu o likwidacji działalności.

W tym samym przepisie ustawodawca zastrzegł również, że dochodu z tytułu likwidacji działalności nie ustala się jedynie wówczas, gdy:

* w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,

* nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,

* osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

* nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

Przedstawione przez Pana zdarzenie przyszłe nie wyczerpuje znamion żadnego z wymienionych wyżej przypadków. Zamierza Pan bowiem po uprzednim wystąpieniu ze spółki jawnej nie podejmować prowadzenia działalności gospodarczej, jednocześnie nie prowadzi Pan żadnej innej działalności gospodarczej, a zatem nastąpi definitywne wygaśnięcie źródła przychodu.

W takiej sytuacji ciąży na Panu obowiązek ustalenia, zgodnie z przedstawionymi wyżej zasadami, dochodu z likwidacji działalności gospodarczej. Jeżeli dochód taki wystąpi (jest wartością dodatnią) należy z tego tytułu uiścić zryczałtowany podatek - zgodnie z przepisem art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten statuuje, iż podatek od dochodu z remanentu likwidacyjnego ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności, a w przypadku podatników, którzy wybrali kwartalny sposób wpłacania zaliczek - w terminie płatności zaliczki za ostatni kwartał prowadzenia działalności. W tym przypadku podatnik jest obowiązany w terminie płatności tego podatku złożyć w urzędzie skarbowym spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów muzealnych i aparatury audiowizualnej, niebędących środkami trwałymi, wycenionych według cen zakupu, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Na gruncie uregulowań ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez znaczenia jest to, że towary objęte spisem likwidacyjnym, składające się na majątek spółki w dalszym ciągu będą wykorzystywane przez spółkę w prowadzonej przez nią działalności, a nie przez występującego wspólnika. Nie wystąpi w tym przypadku podwójne opodatkowanie, bowiem podatek dochodowy od osób fizycznych jest podatkiem osobistym. Podwójne opodatkowanie ma miejsce jedynie w takiej sytuacji, gdy ten sam dochód (tekst jedn.: z tego samego źródła) jest opodatkowany dwukrotnie u tego samego podatnika. Przypadający na Pana dochód z remanentu likwidacyjnego opodatkowany jest tylko raz, tj. u Pana jako podatnika, który definitywnie zaprzestaje prowadzenia działalności gospodarczej. Pozostali wspólnicy są natomiast odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, a opodatkowaniu podlegać będą dochody jakie oni uzyskają.

Reasumując, stwierdzić należy, że sytuacji wystąpienia ze spółki będzie ciążył na Panu obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego. W przypadku wystąpienia dochodu z likwidacji działalności gospodarczej należy z tego tytułu uiścić zryczałtowany podatek dochodowy. Obowiązek zawiadomienia o zamiarze sporządzenia spisu ciąży na wszystkich wspólnikach spółki

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl