ITPB1/415-552/09/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-552/09/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2009 r. (data wpływu 1 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży nieruchomości, wykorzystywanej w działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży nieruchomości, wykorzystywanej w działalności gospodarczej.

Z uwagi na to, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 20 sierpnia 2009 r. wezwano Wnioskodawcę o uzupełnienie złożonego wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz doprecyzowanie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym z dnia 27 sierpnia 2009 r. przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 3 września 1997 r. Wnioskodawca zakupił - na mocy aktu notarialnego - od gminy nieruchomość za kwotę 44.840 zł, która została wprowadzona do ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności gospodarczej. Dnia 20 marca 2006 r. - na podstawie umowy o rozszerzeniu wspólności ustawowej - współwłaścicielem tej nieruchomości stała się żona Wnioskodawcy. W dniu 1 kwietnia 2008 r. grunt i budynki wyłączono z ewidencji środków trwałych, gdyż przedmiotowa nieruchomość przestała być wykorzystywana dla celów działalności gospodarczej, a firma straciła płynność finansową i nie było kontraktów na roboty budowlane.

Dnia 20 czerwca 2008 r. ogłoszona została upadłość Wnioskodawcy i składniki majątku przejął syndyk, włączając przedmiotową nieruchomość w 100% do masy upadłościowej. Ww. nieruchomość wyceniona została na kwotę 467.986 zł, natomiast w postępowaniu upadłościowym uzyskano za nią cenę 421.500 zł i w dniu 22 czerwca 2009 r. nieruchomość ta została sprzedana, co potwierdza sporządzony akt notarialny. Wnioskodawca nie wystawił jednak faktury VAT na sprzedaż tej nieruchomości, gdyż w dniu sprzedaży nieruchomość ta nie była ujęta w ewidencji środków trwałych, a jej właścicielami byli małżonkowie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki podatek i w jakiej wysokości powinien być zapłacony przez Wnioskodawcę z tytułu dokonanej w dniu 22 czerwca 2009 r. sprzedaży nieruchomości, a jaki przez jego małżonkę.

Zdaniem Wnioskodawcy nie powinien płacić podatku od sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, gdyż nieruchomość ta - w dniu dokonania jej sprzedaży - nie figurowała w ewidencji środków trwałych, a sprzedaż została dokonana po upływie pięciu lat od dnia zakupu. Natomiast małżonka Wnioskodawcy nie prowadziła działalności gospodarczej, zatem sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie podlega u niej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jest źródłem przychodów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane (w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) - przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis nie ma zastosowania do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia nie upłynęło 6 lat. Powyższe wynika z treści art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy.

W myśl natomiast art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy przychodami z działalności gospodarczej są również: przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł.

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi.

* ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określeniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Z powyżej zacytowanych przepisów wynika, że odpłatne zbycie nieruchomości które były wykorzystywane na potrzeby pozarolniczej działalności gospodarczej, a następnie zostały z niej wycofane - jeżeli pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności i dniem jego odpłatnego zbycia nie upłynęło 6 lat - powoduje powstanie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości wykorzystywanej w działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, figurującej do dnia 1 kwietnia 2008 r. w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowi w całości przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w cytowanym art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to przychód jedynie tego podmiotu, który faktycznie przedmiotową nieruchomość wykorzystywał dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji dla Wnioskodawcy kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości stanowi przychód z prowadzonej przez niego działalności. Przy kwalifikacji przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości decydujące znaczenie ma bowiem przedmiotowe i funkcjonalne powiązanie danego rodzaju przychodu ze źródłem jego uzyskania. Stąd bez znaczenia dla sposobu opodatkowania sprzedanego lokalu pozostaje fakt, iż lokal ten stanowił współwłasność majątkową małżeńską a żona Wnioskodawcy nie prowadziła w nim działalności gospodarczej. Bez znaczenia w niniejszej sprawie pozostaje również okoliczność, iż od daty nabycia lokalu do dnia jego sprzedaży upłynęło 5 lat. Pięcioletni termin, po upływie którego dochód uzyskany ze sprzedaży nie podlega opodatkowaniu dotyczy bowiem wyłącznie nieruchomości objętych dyspozycją art. 10 ust. 1 pkt 8. Natomiast przychód ze sprzedaży nieruchomości, który - zgodnie z przepisami ustawy - należy zakwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej, nie jest uzależniony od daty nabycia nieruchomości.

Wobec tego, w zaprezentowanym stanie faktycznym, przychód ze sprzedaży nieruchomości w całości będzie podlegał opodatkowaniu u Wnioskodawcy.

Dochód uzyskany ze sprzedaży środka trwałego wykorzystywanego w działalności gospodarczej, podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1 (według skali podatkowej) lub w art. 30c ust. 1 (19% podatek liniowy) ww. ustawy, w zależności od wybranego przez podatnika sposobu opodatkowania na dany rok podatkowy.

Jednocześnie zaznacza się, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić - również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej - tylko Wnioskodawcy. Niniejsza interpretacja nie wywołuje zatem skutków prawnych dla Małżonki.

Małżonka Pana chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl