ITPB1/415-548/07/AW - Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzeń i diet wypłacanych przez szpital osobom zatrudnionym przy realizacji projektu finansowanego przez Unię Europejską.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-548/07/AW Możliwość zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzeń i diet wypłacanych przez szpital osobom zatrudnionym przy realizacji projektu finansowanego przez Unię Europejską.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodu uzyskanego przez pracowników (zleceniobiorców).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sanatorium w P., ul. K. realizuje - w 90 % ze środków Unii Europejskiej - w ramach Programu Dobrych Stosunków Sąsiedzkich Litwa-Polska-Obwód Federacji, Projekt TACIS pod nazwą "Stworzenie Międzynarodowego Ośrodka Rehabilitacyjnego dla dzieci w wieku 7-14 lat o ograniczonych możliwościach".

Szpital natomiast, jest partnerem (wymienionym we wniosku) bez własnego wkładu finansowego w realizację Projektu. W związku z tym 17 maja 2007 r. Szpital podpisał umowę z ww. sanatorium, o udzielenie nieodpłatnego docelowego finansowania w celu realizacji części zadań Projektu. Otrzymane na ten cel środki Szpital zobowiązany jest wydać zgodnie z artykułami Budżetu Projektu, tj. między innymi na:

*

wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia dla menedżera Projektu z polskiej strony, który odpowiada za ogólny przebieg realizacji Projektu,

*

wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia dla 3 opiekunów "pilotażowej" grupy dzieci,

*

wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło dla ekspertów ds. medycznych i ds. rehabilitacji za napisanie metodyk i ich wdrożenie,

*

diety dla uczestników szkoleń i konferencji po 170 euro za każdy dzień wyjazdu na teren Obwodu Federacji Rosyjskiej.

Środki Szpital otrzymuje od ww. Sanatorium i wydatkuje między innymi na przedstawione powyżej wynagrodzenia i wypłatę diet.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia i diety wypłacane przez Szpital dla osób fizycznych (będących równocześnie pracownikami Szpitala) z tytułu zawartych umów zlecenia i o dzieło w celu realizacji Projektu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, osoby fizyczne (będące jednocześnie pracownikami Szpitala) zatrudnione przez Szpital na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło bezpośrednio realizują cel Projektu, a środki na jego realizację pochodzą ze środków Unii Europejskiej (są spełnione łącznie dwie przesłanki), ale są przekazywane na konto Szpitala za pośrednictwem Sanatorium. Wobec tego dochody pracowników nie powinny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

*

środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Ważnym elementem niniejszego przepisu jest wymóg, iż środki te mają być przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe,

*

prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, projekt "Stworzenie Międzynarodowego Ośrodka Rehabilitacyjnego dla dzieci w wieku 7-14 lat o ograniczonych możliwościach" realizowany jest z funduszu TACIS.

W związku z przystąpieniem nowych państw do Unii Europejskiej uruchomiono programy mające na celu spójność obszarów przygranicznych Unii i nowych sąsiadów na wschodzie oraz południu. Programy te nazwano Programami Sąsiedztwa. Jest to inicjatywa Wspólnotowa mająca na celu wspieranie współpracy przygranicznej zarówno na zewnętrznych jak i wewnętrznych granicach Unii Europejskiej. Program ten jest finansowany przez kraje członkowskie oraz Unię Europejską w formie dopłat bezzwrotnych za pośrednictwem Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z uwagi na fakt, iż środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ze względów formalnych i proceduralnych przeznaczone są wyłącznie dla krajów Unii Europejskiej, wsparcie w ramach programów na obszarze krajów poza Wspólnotą odbywa się między innymi przy pomocy funduszu TACIS (Technical Assistance for Commonwealth of the Independent States).

TACIS jest to wspólnotowy program pomocy dla byłych republik radzieckich i Mongolii - z wyłączeniem Litwy, Łotwy i Estonii. Fundusz ten przeznaczony jest między innymi dla Federacji Rosyjskiej, Białorusi, Ukrainy i Mołdawii. Program Sąsiedztwa jest finansowany po stronie polskiej i litewskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), zaś po stronie rosyjskiej, ukraińskiej i białoruskiej ze środków programu TACIS. Fundusze te są zarządzane odmiennie niż fundusze strukturalne na terenie Unii Europejskiej. Instytucją Kontraktującą jest Delegacja Komisji Europejskiej na Ukrainę, Mołdawię i Białoruś z siedzibą w K.

Środki finansowe przeznaczone na finansowanie programu pochodzą z Unii Europejskiej. W przypadku ww. projektu strona wnioskująca, znajdująca się po zewnętrznej granicy Unii Europejskiej, podpisuje Porozumienie Finansowe z Komisją Europejską, a po otrzymaniu środków finansowych dokonuje ich podziału na poszczególne jednostki.

Projekty lub części projektów finansowane z TACIS są dotowane w formie grantów. Instytucja Kontraktująca, tj. Przedstawicielstwo KE w K. podpisuje z wnioskodawcą umowę grantową, w której określone zostaje dokładnie, na co mają być przeznaczone przekazane sumy dotacji.

Na potrzeby Programu wprowadzono następujące pojęcia:

*

Partner Wiodący - jest tożsamy z wnioskodawcą. Jest on odpowiedzialny za przeprowadzenie całego Projektu, koordynację działań między partnerami oraz osiąganie konkretnych produktów i rezultatów Projektu,

*

Główny Partner Finansowy - jest on odpowiedzialny za rozliczenie dofinansowania. Podpisuje umowę o dofinansowanie Projektu,

*

Partnerzy (inni) - realizują zadania i składają sprawozdania Głównemu Partnerowi Wiodącemu oraz otrzymują za jego pośrednictwem dofinansowania.

W przypadku projektów lub części projektu, współfinansowanej z programu TACIS, Główny Partner Finansowy przekazuje każdemu z partnerów odpowiedni do ich wydatków procent zaliczki płatności pośredniej i płatności końcowej.

Z analizy przedstawionego przez Szpital stanu faktycznego wynika, że Sanatorium otrzymało z funduszu TACIS dotację. Szpital jest partnerem uczestniczącym w Projekcie, wymienionym we wniosku o jej przyznanie. Główny Partner Finansowy i jednocześnie Partner Wiodący, tj. Sanatorium jest beneficjentem Projektu Tacis w ramach Programu Dobrych Stosunków Sąsiedzkich Litwa - Polska - Obwód Federacji. Jako beneficjent udziela Szpitalowi nieodpłatnego docelowego finansowania przedsięwzięć skierowanych na realizację Projektu. W ten sposób rozdysponowuje otrzymaną dotację przekazując odpowiednią do wydatków Waszego Szpitala kwotę, na podstawie Umowy o udzielenie nieodpłatnego docelowego finansowania, w celu realizacji części zadań Projektu dotowanego z funduszu TACIS. Z załączonej do wniosku ORD-IN umowy wynika wprost, że Partner 1 (Sanatorium) zobowiązuje się zapewnić docelowe finansowanie działalności Partnera 2 (Szpitala) dotyczącej realizacji przedsięwzięć, zgodnie z zatwierdzonym planem.

Powołany na wstępie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zwolnienia (pochodzenie dochodów z określonych źródeł oraz bezpośrednie realizowanie celu programu finansowego z tych źródeł). Przy czym dotacje te powinny być przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Kolejnym warunkiem do zwolnienia jest to, aby beneficjent środków był bezpośrednim wykonawcą celu Projektu. W opisanym przez Szpital stanie faktycznym beneficjentem jest Sanatorium. Szpital natomiast otrzymuje dofinansowanie od Partnera 1, nie od Komisji Europejskiej.

Reasumując, przedstawione we wniosku stanowisko - w świetle stanu faktycznego oraz przedstawionego powyżej stanu prawnego - jest nieprawidłowe. W sytuacji, gdy dotacja jest kierowana do instytucji znajdującej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (beneficjentem jest inna instytucja, nie Szpital) nie jest spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego wynagrodzenia i diety wypłacane osobom fizycznym (będącym jednocześnie pracownikami Szpitala) z tytułu zawartych umów zlecenia i umów o dzieło, mimo iż osoby te realizują cel Projektu, dotowanego z funduszu TACIS, nie są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl