ITPB1/415-532/09/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-532/09/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 23 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów z najmu. Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, pismem z dnia 15 lipca 2009 r. Nr ITPB1/415-532/09-2/MM wezwano Panią do ich usunięcia. Wniosek uzupełniła Pani pismem z dnia 21 lipca 2009 r. (data wpływu 23 lipca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku oraz w piśmie uzupełniającym z dnia 21 lipca 2009 r. przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 15 maja 2009 r. wynajmuje Pani lokal mieszkalny. Zgodnie z zawartą umową najemca płaci Pani kwotę 800 zł miesięcznie (płatne z góry w terminie do 10-tego każdego miesiąca), natomiast wydatki związane z eksploatacją mieszkania, tj. czynsz, opłaty za internet, telewizję kablową, gaz, energię elektryczną ponoszone są przez najemcę. Powyższe wynika z treści umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlega kwota uzyskiwana od najemcy z tytułu najmu, tj. 800 zł, czy również wydatki związane z eksploatacją lokalu mieszkalnego opłacane przez najemcę, takie jak: czynsz, energia elektryczna, gaz, telewizja kablowa oraz internet.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli z umowy wynika, że do ponoszenia wydatków związanych z eksploatacją lokalu mieszkalnego (czynsz, energia elektryczna, gaz, telewizja kablowa i internet) zobowiązany jest najemca, wówczas wydatki te nie są kosztem wynajmującego i nie stanowią dla niego przychodu. Dlatego też w ocenie Wnioskodawcy przychodem podlegającym opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest kwota uzyskiwana od najemcy z tytułu najmu, tj. 800 zł miesięcznie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisów art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Uwzględniając powyższe, uznać należy, iż podstawą uzyskiwania przychodów z tytułu najmu jest umowa, w której strony określają wysokość czynszu. Czynsz stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym w przypadku otrzymania lub postawienia go do dyspozycji wynajmującego. Z istoty podatku dochodowego wynika bowiem, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego, a zatem przychodem jest taka wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększać jego aktywa. Natomiast opłaty eksploatacyjne ponoszone przez najemcę nie są składnikiem przychodu osiągniętego z tego tytułu, o ile z umowy wynika, iż to najemca zobowiązany jest do ich ponoszenia. Takie opłaty nie mieszczą się w pojęciu świadczeń w naturze lub innych świadczeń nieodpłatnych, o których mowa w 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z wniosku wynika, że umowa najmu stanowi, iż najemca jest zobowiązany płacić Pani miesięcznie kwotę 800 zł oraz opłacać wydatki związane z eksploatacją mieszkania.

W aspekcie powyższego - w świetle przedstawionego stanu faktycznego - przyjąć należy, że skoro z umowy najmu wynika, że koszty związane z przedmiotem najmu ponosi najemca, to przychodem podlegającym opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie tylko otrzymana przez Panią kwota określona w umowie z tytułu czynszu najmu - w Pani przypadku 800 złotych.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl