ITPB1/415-530/09/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-530/09/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan gospodarstwo rolne oraz działalność gospodarczą, polegającą na wykonywaniu za pomocą maszyn rolniczych zabiegów agrotechnicznych, np. orek, podorywek, bronowań, wałowań, rozrzucania obornika, rozsiewania nawozów sztucznych, siewu zbóż i traw, sadzenia ziemiopłodów, opylania roślin środkami chemicznymi, koszenia traw, sprzętu zbóż, wykopków ziemniaków, buraków, omłotów, ustawiania stert, zwożenia plonów.

Dodatkowo w 2009 r. rozpoczął Pan działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, polegającą na sprzedaży żwiru pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego. Pana wspólnikiem jest osoba fizyczna - rolnik prowadzący również gospodarstwo rolne. Majątkiem spółki jest złoże żwiru znajdujące się na działkach, które zostały wprowadzone do spółki przez Pana oraz wspólnika. Powyższe złoże zostało wpisane do rejestru koncesji prowadzonego przez Marszałka Województwa.

W 2009 r. będzie Pan zmuszony do wykupienia części działki, która została wniesiona do spółki przez wspólnika oraz przejęcia w całości koncesji na wydobywanie żwiru z tego złoża. W wyniku tego będzie Pan jedynym właścicielem koncesji oraz powyższych działek, które będą wchodziły w skład Pana gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w świetle tego, iż prowadzi Pan:

* gospodarstwo rolne, które nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,

* działalność gospodarczą w zakresie wykonywania za pomocą maszyn rolniczych zabiegów agrotechnicznych oraz będzie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży żwiru, pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego,

istnieje możliwość opodatkowania od 2010 r. obydwu działalności w formie karty podatkowej oraz jaką ilość pracowników można zatrudnić aby skorzystać z tej możliwości opodatkowania.

Czy ilość zatrudnionych pracowników w gospodarstwie rolnym ma znaczenie dla określenia limitów dla powyższych form opodatkowania działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą mogą płacić podatek w formie karty podatkowej jeżeli wykonują usługi określone w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie określonym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Ponadto w art. 23 ust. 1a tej ustawy określono, iż zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.

Powyższe przepisy potwierdzają, że prowadzona przez Pana działalność w zakresie wykonywania zabiegów agrotechnicznych oraz sprzedaż żwiru z własnego gospodarstwa rolnego uprawnia do skorzystania z opodatkowania kartą podatkową.

Zgodnie z art. 25 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli podatnik we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosi prowadzenie działalności określonej w art. 23 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz w ust. 1a ustawy w różnym zakresie lub prowadzi działalność w odrębnych zakładach, łączne zatrudnienie nie może przekroczyć stanu zatrudnienia określonego dla zakresu działalności, dla którego przewidziano najwyższy stan zatrudnienia.

Możliwość skorzystania z powyższej formy opodatkowania uzależniona jest od ilości pracowników zatrudnionych i nie może przekroczyć liczby 3 osoby (zgodnie załącznikiem nr 3, część I, pkt 77 tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, która to jest wyższa niż wyjaśnienia do części XII pkt 3 i wynosi 2 osoby), spełnienia warunków określonych w art. 25 ustawy oraz zgłoszenia powyższej zmiany formy opodatkowania do 20 stycznia 2010 r. Ponadto ilość zatrudnionych pracowników w gospodarstwie rolnym nie ma znaczenia do określenia dopuszczalnej ilości zatrudnionych pracowników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Natomiast stosownie do art. 23 ust. 1a ww. ustawy, zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.

Usługi w zakresie obsługi maszynowej produkcji rolniczej i ogrodniczej mogą być prowadzone przy zatrudnieniu trzech pracowników i sklasyfikowane zostały pod poz. 77 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania i opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określono w poz. 77 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: wykonywanie za pomocą maszyn rolniczych zabiegów agrotechnicznych, np. orek, podorywek, bronowań, wałowań, rozrzucania obornika, rozsiewania nawozów sztucznych, siewu zbóż i traw, sadzenia ziemiopłodów, opylania roślin środkami chemicznymi, koszenia traw, sprzętu zbóż, wykopków ziemniaków, buraków, omłotów, ustawiania stert, zwożenia plonów.

Sprzedaż piasku, żwiru, kamieni, glinki, torfu i innych minerałów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego sklasyfikowane zostały pod poz. 3 części XII tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z objaśnieniami do części XII, ww. usługi mogą być wykonywane jedynie przez rolników równocześnie prowadzących gospodarstwo rolne. Stawki określone w lp. 3 dotyczą działalności wykonywanej przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników lub 2 członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, nie wyłączając małżonka.

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pan rolnikiem, który jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wykonywania za pomocą maszyn rolniczych zabiegów agrotechnicznych oraz będzie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży żwiru, pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego.

Zatem prowadzona przez Pana działalność gospodarcza obejmować będzie czynności wymienione w dwóch częściach tabeli, tj. w zakresie usług polegających na obsłudze maszynowej produkcji rolniczej i ogrodniczej (część I) oraz sprzedaży piasku, żwiru, kamieni, glinki, torfu i innych minerałów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego (część XII).

Wykonywanie działalności w dwóch różnych zakresach, tj. obsługa maszynowa produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz sprzedaż żwiru, które wymienione zostały w różnych częściach tabeli, wyklucza możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej.

Wobec powyższego, w sytuacji opisanej we wniosku, biorąc pod uwagę obecny stan prawny - w 2010 r. nie będzie Pan miał możliwości zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl