ITPB1/415-517a/11/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-517a/11/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.), pismem z dnia 25 lipca 2011 r. (data wpływu 27 lipca 2011 r.), pismem z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 1 sierpnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 4 sierpnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z budową autostrady - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i ustalenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z budową autostrady.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z powyższym, pismem z dnia 8 lipca 2011 r. znak ITPB1/415-517/11-2/AD wezwano Panią do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.) oraz pismami z dnia 25, 28 lipca 2011 r. i 4 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 21 lutego 2011 r. zarejestrowała Pani działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej jest transport drogowy towarów (usługi świadczone w charakterze kierowcy samochodów ciężarowych, obsługi koparek i wozideł). W przedmiocie działalności wpisane są również roboty związane z budową dróg i autostrad (PKD-42.11.z). Usługi świadczy Pani na rzecz pośrednika - sp. z o.o. Firma ta pośredniczy w świadczeniu usług pomiędzy podwykonawcami (między innymi Pani firmą) a firmą budującą autostradę. Zawarta umowa o świadczenie usług zawiera zapis, w którym zgadza się Pani świadczyć usługi "pracownika fizycznego", przez dający się przewidzieć okres, do chwili wykonania pracy w uzgodnionym terminie oraz, że będzie ponosić odpowiedzialność za wszystkie swoje własne narzędzia, a wszelkie ryzyka i odpowiedzialność firmy i pracowników będą obciążały Pani firmę. Zgodnie z umową wykonywane są usługi koparką na terenie budowy autostrady. Jako formę opodatkowania wybrała Pani zryczałtowany podatek dochodowy. Natomiast w załączniku Nr 2 do ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym - wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych pod poz. nr 4 ww. załącznika znajduje się symbol PKWiU - EX 42.1 - drogi kołowe i szynowe; roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych, dotyczy wyłącznie usług:

* realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemne oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli. Wskazany symbol PKWiU wyłącza podatników z opodatkowania ryczałtem.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku podała Pani, iż:

* prowadzi działalność gospodarczą t.j. zarobkową działalność usługową w sposób ciągły,

* zawarta umowa o świadczenie usług zawiera zapis, w którym zgadza się Pani świadczyć usługi "pracownika fizycznego" oraz, że będzie ponosić odpowiedzialność za wszystkie swoje własne narzędzia,

* wszelkie ryzyko i odpowiedzialność firmy i za zatrudnionych pracowników obciąża Pani firmę - jest odpowiedzialna za sprzęt oraz narzędzia powierzone przez pośrednika, na których pracuje zatrudniony pracownik, ponosi odpowiedzialność za zatrudnionego pracownika jak również za wykonaną należycie usługę,

* czynności zlecone przez pośrednika wykonywane są pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego pośrednika,

* ponosi Pani ryzyko gospodarcze chociażby w związku z zatrudnieniem pracownika oraz obowiązkami pracodawcy, ponosi ryzyko utraty zarobków jak również utraty zlecenia,

* zatrudnia jednego pracownika,

* numery PKWiU pod jakimi wykonuje działalność to:

* 49.41.5.0 - transport drogowy pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów masowych suchych (piasek). Usługa ta wykonywana jest wozidłem powyżej 2 ton wyłącznie na terenie budowy autostrady. Wozidło, to samochód, który mieści się w pojęciu tabor samochodowy. Jest to samochód ciężarowy z naczepą w kształcie łódki przewożący piasek. W skład tej usługi wchodzi załadunek, rozładunek, przeładunek i przewóz piasku na terenie budowy;

* 42.11.20.0- roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych.

Usługi wykonywane są tylko i wyłącznie sprzętem powierzonym (koparka oraz wozidło powyżej 2 ton) przez głównego wykonawcę autostrady. Pracę tym powierzonym przez wykonawcę sprzętem wykonuje zatrudniony przez Panią pracownik. Usługi dotyczące koparki na terenie budowy autostrady wykonywane są w ramach robót budowlanych nr - PKWiU 42.11.20.0.

Wskazała Pani również, iż usługi jakie zamierza wykonywać w przyszłości to roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszklanych - prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków - 41.00.30.0.

Odbiorcami tych usług będą osoby prywatne, nie prowadzące działalności gospodarczej oraz firmy, instytucje. W przyszłości może nastąpić również sytuacja, kiedy będzie Pani wykonywać usługi z zakresu robót budowlanych jednocześnie - dla osób prowadzących bądź nie prowadzących działalność gospodarczą, dla których będzie się Pani posługiwać tylko i wyłącznie własnymi narzędziami, a nie wozidłem oraz dla pośrednika budowy autostrady, dla którego będzie wykonywać usługi powierzonym przez niego wozidłem. Reasumując, dla pośrednika usługi będą wykonywane jego sprzętem - wozidłem, dla innych, pozostałych odbiorców usług budowlanych - własnymi narzędziami i sprzętem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy działalność wykonywana przez Panią na rzecz pośrednika, ale w miejscu budowy autostrady może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

2.

Jeśli tak, to jaka stawka podatku obowiązuje skoro wykonuje Pani obecnie usługi jedynie na rzecz jednego podmiotu gospodarczego - 17% czy 8,5%.

3.

Czy jeśli będą wykonywane usługi na rzecz innych podmiotów gospodarczych bądź osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej to stawka podatku zryczałtowanego będzie wynosiła 8,5%.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze oraz drugie dotyczące stanu faktycznego. W pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Przedstawiając własne stanowisko, wskazuje Pani, że Jej działalność gospodarcza jako podwykonawcy, świadczona na rzecz pośrednika, który ma umowę podpisaną z wykonawcą autostrady nie wyłącza Jej z opodatkowania ryczałtem, ponieważ wykonuje Ona usługi wskazane przez pośrednika. Zdaniem Pani poprzez świadczenie swoich usług nie realizuje projektów inwestycyjnych obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy dróg i autostrad. Zajmuje się tym właściciel budowy autostrady. Stoi Pani na stanowisku, że jeśli będzie wykonywała usługi tylko i wyłącznie na rzecz jednego podmiotu/przedsiębiorcy, stawka podatku jaka będzie Ją obowiązywać wynosi 17% od wysokości przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych polegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Definicja ustawowa działalności gospodarczej zamieszczona została w art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ww. przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.

Natomiast zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Dla stwierdzenia zatem, że podatnik nie wykonuje pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ww. ustawy konieczne jest wystąpienie łącznie wszystkich przesłanek określonych w art. 5b ust. 1 pkt 1 do 3.

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, iż pierwszą z trzech okoliczności, która przemawia za przyjęciem, że podatnik osiąga przychody z działalności gospodarczej, a nie z działalności wykonywanej osobiście lub z pracy, jest wykazanie, że ponosi on całość lub część odpowiedzialności wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonanie czynności stanowiących treść umowy (z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych). Aby wykonywane czynności mogły być uznane za działalność gospodarczą, w umowie określającej zasady współpracy między podmiotem zlecającym wykonanie określonych prac, a osobą działającą w ramach samozatrudnienia, powinien widnieć nie tylko zapis, że odpowiedzialność za rezultat tej działalności oraz w ogóle za wykonanie umowy ponoszą obie jej strony, ale również kiedy i w jakich okolicznościach zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność za swoje działania oraz za rezultat tych działań wobec osób trzecich.

Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą t.j. zarobkową działalność usługową w sposób ciągły, będzie ponosić odpowiedzialność za wszystkie swoje własne narzędzia. Wszelkie ryzyko i odpowiedzialność firmy i za zatrudnionych pracowników obciąża Pani firmę - jest odpowiedzialna za sprzęt oraz narzędzia powierzone przez pośrednika, na których pracuje zatrudniony pracownik, ponosi odpowiedzialność za zatrudnionego pracownika jak również za wykonaną należycie usługę. Czynności zlecone przez pośrednika wykonywane są pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego pośrednika. Ponosi Pani również ryzyko gospodarcze chociażby w związku z zatrudnieniem pracownika oraz obowiązkami pracodawcy, jak również ryzyko utraty zarobków i utraty zlecenia.

Z uwagi na to, że przesłanki z art. 5b ust. 1 ww. ustawy nie zostały spełnione, a jednocześnie wykonuje Pani działalność gospodarczą w warunkach wynikających art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i posiada zarejestrowaną działalność gospodarczą stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania usług, o których mowa we wniosku należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przychód uzyskany z tego tytułu może zatem podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o ile czynności te nie podlegają ustawowemu wyłączeniu z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy "Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług".

W "Wykazie usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. ustalonym przez art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 219, poz. 1442), których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług" stanowiącym Załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w poz. 4, pod symbolem PKWiU ex 42.1 wymieniono:

Drogi kołowe i szynowe; roboty ogólnobudowlane związane z budową dróg kołowych i szynowych z zastrzeżeniem, że pozycja ta dotyczy wyłącznie usług:

* realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.

Wykaz ten w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nie obejmuje natomiast usług świadczonych przez jednoosobowe podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, które to usługi do dnia 31 grudnia 2010 r. jako oznaczone symbolem PKWiU 74.5 podlegały wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W tym miejscu należy wskazać, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywała Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Od dnia 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania i stawki podatku stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753).

W myśl art. 4 ust. 1. ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., pod pojęciem "działalności usługowej", należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje nr identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 powołanej na wstępie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż wyłączeniu od opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają roboty budowlane związane z budową autostrad, ale wyłącznie dotyczące realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy: dróg i autostrad, dróg szynowych i kolei podziemnej oraz przejść podziemnych, mostów i tuneli.

Tym samym zgodnie z powyższymi zapisami, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie roboty budowlane związane z budową autostrad, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek projektów inwestycyjnych, o których mowa powyżej.

Z treści wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła Pani umowę ze sp. z o.o, która pośredniczy w świadczeniu usług pomiędzy podwykonawcami, a firmą budująca autostradę. Zgodnie z zawartą umową wykonuje Pani na terenie budowy autostrady usługi koparką i wozidłem powyżej 2 ton. Usługi wykonywane są tylko i wyłącznie sprzętem powierzonym przez głównego wykonawcę autostrady. Pracę na tym powierzonym przez wykonawcę sprzętem wykonuje zatrudniony przez Panią pracownik. Usługi dotyczące koparki na terenie budowy autostrady wykonywane są w ramach robót budowlanych nr PKWiU 42.11.20.0. Natomiast usługi świadczone wozidłem o ładowności powyżej 2 ton wykonywane są w ramach - transport drogowy PKWiU 49.41.5.0.

Należy zatem przyjąć, że poprzez świadczenie swoich usług nie realizuje Pani projektów inwestycyjnych obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania autostrady. Tym samym uznać należy, że o ile nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ma Pani prawo do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują użytego w ww. przepisie pojęcia roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118). Zgodnie z powołanym przepisem przez:

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

* obiekt budowlany - należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

* budowlę - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują również pojęcia "tabor samochodowy o ładowności powyżej 2 ton". Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym pojęcie "tabor samochodowy" - w kontekście omawianego przypadku - oznacza zespół wszelkich środków samochodowych, które mogą służyć różnym celom np. tabor autobusowy, tabor maszyn drogowych (vide: Wikipedia Wolna Encyklopedia). Nie ulega tym samym wątpliwości, że w pojęciu "tabor samochodowy" mieszczą się pojazdy połączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu świadczenia usług - na rzecz pośrednika - sprzętem powierzonym przez zleceniodawcę, t.j. koparką i wozidłem o ładowności powyżej 2 ton, które to usługi zostały sklasyfikowane według PKWiU jako roboty ogólne związane z budową autostrad, dróg, ulic i innych dróg dla pojazdów i pieszych oraz budową pasów startowych pod symbolem 42.11.20.0 oraz jako transport drogowy pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów masowych suchych pod symbolem 49.41.5.0 - mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przychód uzyskany w związku z ich wykonaniem zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podlega opodatkowaniu stawką ryczałtu 5,5% od przychodów ewidencjonowanych

Nieprawidłowość stanowiska przedstawionego we wniosku polega zatem na błędnym określeniu stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z budową autostrady. W brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewidujący stawkę ryczałtu 17%, nie wymienia działalności oznaczonej symbolem PKWiU 49.41.50 jak również PKWiU 42.11.20.0, a zatem w niniejszym przypadku zastosować należy stawkę określoną w pkt 4 art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prawidłowo natomiast stwierdzono we wniosku, że ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie roboty budowlane związane z budową autostrad, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek projektów inwestycyjnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl