ITPB1/415-504/09/MM - Sposób opodatkowania przychodów uzyskanych z dzierżawy gruntu należącego do małoletniego dziecka.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-504/09/MM Sposób opodatkowania przychodów uzyskanych z dzierżawy gruntu należącego do małoletniego dziecka.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu 10 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych z dzierżawy gruntu należącego do małoletniego dziecka - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych z dzierżawy gruntu należącego do małoletniego dziecka.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Grunt należący do małoletniej córki Wnioskodawcy będzie wydzierżawiany osobie fizycznej pod działalność gospodarczą. Córka uczy się (uczęszcza do I klasy liceum) i nie pracuje (ma obecnie 17 lat), nie uzyskuje żadnych dochodów. Miesięczny dochód z dzierżawy gruntu prawdopodobnie wynosił będzie 128 zł - kwestia ta jest obecnie rozstrzygana przez I Wydział Cywilny Sądu Rejonowego i do dnia złożenia wniosku córka nie uzyskała z tego tytułu żadnego przychodu.

Córka nie posiada umowy dzierżawy ww. gruntu i nie decyduje o wysokości czynszu, gdyż kwestie te zostaną ustalone w wyroku sądu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy kwoty uzyskane z wydzierżawiania gruntu osobie fizycznej pod działalność gospodarczą należy traktować jako przychód z dzierżawy.

2.

Czy przychód ten należy opodatkować ryczałtem wg. stawki 8,5 %.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody z tytułu dzierżawy gruntu należy opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5 %. Z uwagi na fakt, iż córka jest niepełnoletnia przychody z gruntu do niej należącego zostaną opodatkowane przez rodzica.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci. Natomiast art. 7 ust. 2 stanowi, że jeżeli małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu, dochody małoletnich dzieci dolicza się po połowie do dochodu każdego z małżonków. Stosownie do treści art. 7 ust. 3 ww. ustawy przepis ust. 2 nie ma zastosowania do małżonków, w stosunku do których orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów.

Zatem, jeżeli rodzicom przysługuje prawo pobierania pożytków z nieruchomości stanowiących własność małoletnich dzieci, to dochody z tego tytułu podlegają doliczeniu do dochodów rodziców.

Poszczególne źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednym z tych źródeł jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa, działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy).

Artykuł 64 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi, że prawomocne orzeczenie sądu stwierdzające obowiązek danej osoby do złożenia oznaczonego oświadczenia woli, zastępuje to oświadczenie. Orzeczenie sądu, stwierdzające obowiązek strony do złożenia oznaczonego oświadczenia woli, zastępuje oświadczenie woli strony uchylającej się do jego złożenia (art. 64 k.c., art. 1047 k.p.c.). W takim więc zakresie ma ono charakter konstytutywny. Nie będąc samo oświadczeniem woli, w połączeniu z oświadczeniem woli złożonym przez wierzyciela, orzeczenie sądu wywołuje zmianę w sferze stosunków cywilnoprawnych i tworzy taki sam stan prawny, jaki by powstał, gdyby złożone zostało oświadczenie woli przez stronę zobowiązaną (Komentarz do ustawy kodeks cywilny. Tom I, A. Janiak, LEX 2009).

Mając powyższe na uwadze przychód z tytułu dzierżawy, o której mowa we wniosku, należy zakwalifikować do źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co do zasady, dochody z tego źródła podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże - po spełnieniu określonych warunków - przychody te mogą być także opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Zgodnie bowiem z art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy, czyli m.in. dochody z dzierżawy, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z kolei w myśl art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do uregulowań zawartych w art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Należy przypomnieć, że aby skorzystać z ryczałtowej formy opodatkowania należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze. O zasadach składania wspomnianych oświadczeń stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 tej ustawy, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (z dzierżawy), przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio.

Jak z powyższego wynika, w przypadku nie złożenia ww. oświadczenia w terminie ustawowym podatnik jest obowiązany do opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

W przypadku przychodów z dzierżawy, ustawodawca przewiduje zróżnicowaną stawkę podatkową w zależności od tego, jaka jest wielkość przychodów osiągniętych przez podatnika z tego źródła od początku roku podatkowego.

Jak bowiem wynika z treści art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) cytowanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 % przychodów z najmu do kwoty stanowiącej równowartość 4.000 euro, natomiast od nadwyżki przychodów ponad tę kwotę ryczałt wynosi 20 % przychodu.

Stosownie do treści art. 4 ust. 2 tej ustawy, kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy.

Reasumując, przychody z dzierżawy gruntu należącego do małoletniego dziecka należy doliczyć do dochodów rodziców. Rodzice mogą opodatkować te przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o ile nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania w formie ryczałtu na mocy art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i w ustawowym terminie złożą oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5 %, o ile wysokość przychodu nie przekroczy równowartości 4.000 euro.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl