ITPB1/415-497a/08/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-497a/08/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.), uzupełnionym w dniu 3 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji rozwojowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji rozwojowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca złożył w Urzędzie Pracy wniosek o dofinansowanie realizacji projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki pod nazwą "Bliżej pracy, bliżej społeczeństwa-aktywizacja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych z Województwa", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Umowa o dofinansowanie projektu została podpisana dnia 19 maja 2008 r., zaś w dniu 2 czerwca 2008 r. Wnioskodawca otrzymał zaliczkowo dotację rozwojową na realizację projektu. Celem głównym projektu jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Projekt stworzy osobom niepełnosprawnym szansę na integrację społeczną i aktywizację zawodową, poprawę umiejętności funkcjonowania społecznego, zwiększenie zdolności komunikacyjnych, poprawę kwalifikacji zawodowych i zdobycie nowych umiejętności. W ramach projektu w utworzonym Centrum Dialogu Społecznego 45 osób bezrobotnych - niepełnosprawnych korzysta z usług doradcy zawodowego, psychologa i prawnika. Doradca zawodowy i prawnik są zatrudnieni na umowy zlecenia. Porady i konsultacje indywidualne prowadzone są w Centrum i za pośrednictwem Internetu. Uczestnicy szkolenia będą mogli ocenić swoje postępy i przeanalizować przyczyny niepowodzeń, będą też przygotowani do rozmów z pracodawcami. Dla uczestników projektu zorganizowane zostaną warsztaty psychologiczne w formie wyjazdowej. Wynajęty zostanie ośrodek zapewniający uczestnikom zakwaterowanie i wyżywienie. W ramach warsztatów przeprowadzone zostaną zajęcia grupowe i indywidualne. Efektem warsztatów będzie opracowanie dla każdego uczestnika Indywidualnego Planu Działania. Zadanie będą realizować trenerzy terapeuci, doradcy zawodowi i animator. Uczestnicy warsztatów otrzymają materiały szkoleniowe. Indywidualny Plan Działania będzie realizowany w trzech etapach. W I etapie osoby niepełnosprawne przez 8 tygodni będą uczestniczyć w spotkaniach Grup Rozwoju Osobistego. Raz w tygodniu odbywać się będą spotkania dla każdej z piętnasto-osobowych grup. Zajęcia prowadzone przez trenera - terapeutę pozwolą na dalsze doświadczenie siebie jako uczestnika procesu grupowego. Dzięki zajęciom uwidocznią się i skorygują braki w umiejętnościach budowania kontaktów i więzi międzyludzkich. W II etapie realizacji Indywidualnego Planu Działania uczestnicy będą zdobywać nowe umiejętności uczestnicząc w szkoleniach zawodowych. Będą mieli do wyboru następujące szkolenia: księgowość komputerowa, nowoczesny sprzedawca-bukieciarz, wizaż i stylizacja paznokci, hafciarstwo z rzeźbiarstwem, obsługa kas fiskalnych i komputera. W III etapie zajęcia Klubu Pracy odbywać się będą raz w tygodniu, wyposażą uczestników w umiejętności umożliwiające sprawne poruszanie się na rynku pracy takie jak: pisanie CV, autoprezentacja, techniki poszukiwania pracy. Zajęcia będzie prowadził doradca zawodowy i prawnik. Uczestnicy warsztatów szkoleniowych nie ponoszą z tego tytułu odpłatności. Koszty projektu w 100% pokryte są dotacją. Wnioskodawca wskazał także, iż od 1 maja 2008 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, świadczy usługi zwolnione i opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Podatek naliczony odliczany jest proporcją uzgodnioną z naczelnikiem urzędu skarbowego w wysokości 50%. Podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym projektu. Powyżej wskazane usługi zakwalifikowane zostały przez Wnioskodawcę jako mieszczące się w grupowaniu usług w zakresie kształcenia PKWiU ex 80 jako zwolnione od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie odliczył naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów sfinansowanych dotacją, którą to zaliczył do przychodów zwolnionych od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W piśmie z dnia 29 października 2008 r. Wnioskodawca wskazał, iż do umowy o dofinansowanie projektu złożone zostało, jako załącznik, oświadczenie o niekwalifikalności podatku od towarów i usług, gdyż był przekonany o możliwości częściowego odliczenia podatku naliczonego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki w projekcie ujęte są w wartości netto - bez podatku od towarów i usług. W umowie o dofinansowanie projektu określone są tylko zasady dofinansowania. Wnioskodawca zajmuje się organizacją szkolenia i pozyskiwaniem środków finansowych na jego przeprowadzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy otrzymana dotacja rozwojowa jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.

Czy dotacja ta podlega opodatkowaniu VAT.

3.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupów dotyczących wydatków sfinansowanych dotacją.

4.

Czy VAT nieodliczony od zakupów dotyczących dotacji jest kosztem uzyskania przychodów.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych tj. na pytanie nr 1. Wniosek w zakresie pytania czwartego oraz w zakresie podatku od towarów i usług (pyt. nr 2 i 3) zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy dotacja rozwojowa podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie pytania pierwszego uznaje się za prawidłowe.

Jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle ww. przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w związku z realizowanym projektem w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013, zawarł umowę na dofinansowanie z Urzędem Pracy. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Instytucją wdrażającą ww. Projekt jest Urząd Pracy.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego, podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przyznana dotacja może być jednak wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta.

W niniejszej sprawie środki wsparcia z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej otrzyma Wnioskodawca jako beneficjent, a więc przedmiotowa dotacja podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego, jednakże nie na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę tj. z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, a na podstawie cytowanego uprzednio art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić jednakże należy, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl