ITPB1/415-456/07/BK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-456/07/BK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2007 r. (data wpływu 2 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznanych uczniom za szczególne osiągnięcia naukowe w olimpiadach przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznanych uczniom za szczególne osiągnięcia naukowe w olimpiadach przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Do szkoły trafią nagrody przyznane przez Prezydenta Miasta (zgodnie z zarządzeniem Prezydenta z dnia 4 czerwca 2007 r.) dla najzdolniejszych licealistów i gimnazjalistów, uczniów szkół, dla których organem prowadzącym jest miasto, laureatów i finalistów olimpiad z przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych za szczególne osiągnięcia naukowe w olimpiadach przedmiotowych. Środki na nagrody pochodzące z budżetu miasta wydatkowane są zgodnie z Uchwałą Rady Miasta z dnia 30 maja 2007 r. w sprawie zasad i trybu udzielania stypendiów uczniom i absolwentom szkół ponadgimnazjalnych w ramach Programu Stypendialnego dla Młodzieży Osiągającej Szczególne Wyniki w Nauce, laureatom olimpiad na szczeblu międzynarodowym i krajowym. Olimpiady, w których uczniowie brali udział zostały przeprowadzone i zorganizowane zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad. Uczniowie oprócz nagród przyznanych przez organizatorów, dodatkowo zostali nagrodzeni przez Prezydenta Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy szkoła jest zobowiązana pobrać podatek od nagród pieniężnych przyznanych przez Prezydenta Miasta oraz wystawić uczniowi PIT-8C.

Czy nagrody te są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy nagrody te korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym szkoła jest zwolniona z pobierania podatku oraz wystawiania uczniowi PIT-8C. W ww. artykule nie określono, kto jest fundatorem nagród, wobec czego uczeń może dostać nagrodę zarówno od organizatora jak i od innych fundatorów. Bowiem najważniejsze są przesłanki otrzymania tej nagrody, czyli udział tych uczniów w olimpiadach przedmiotowych organizowanych zgodnie z przepisami o systemie oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w złożonym wniosku należy uznać za prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazane w złożonym wniosku.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 115 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są wygrane i nagrody otrzymane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Podstawę do wypłacania takich wygranych i nagród stanowią rozporządzenia ministrów wydane na podstawie ustawy o systemie oświaty.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów, ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy Rozdziału 8a (art. 90b-art. 90u) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Przepis art. 90b stanowi, iż uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego (...).

Pomoc materialna dla uczniów, która wynika z przepisów ustawy o systemie oświaty (art. 90c), ma charakter socjalny albo motywacyjny.

Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są: stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe, stypendium prezesa Rady Ministrów, stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

O pomoc materialną o charakterze motywacyjnym mogą się ubiegać:

* uczniowie szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych oraz słuchacze publicznych kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych - do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia

* wychowankowie publicznych i niepublicznych ośrodków umożliwiających realizację obowiązku szkolnego dzieciom i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niepełnosprawnościami - do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki.

Pomoc ta niewątpliwie ułatwia uczniom możliwość zdobywania dalszego wykształcenia oraz motywuje do osiągania jak najlepszych wyników.

Dalsze przepisy tej ustawy stanowią, iż jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy: wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży (art. 90t ust. 1 ww. ustawy). Natomiast zgodnie z art. 90t ust. 2 tejże ustawy, na realizację programów, o których mowa w ust. 1, jednostki samorządu terytorialnego przeznaczają środki własne.

Z treści złożonego wniosku wynika, że przedmiotowe nagrody przyznane przez Prezydenta Miasta zostały ustanowione Uchwałą Rady Miasta z dnia 30 maja 2007 r. w sprawie zasad i trybu udzielania stypendiów uczniom i absolwentom szkół ponadgimnazjalnych w ramach Programu Stypendialnego dla Młodzieży Osiągającej Szczególne Wyniki w Nauce. Zgodnie z postanowieniami powołanej uchwały, o świadczenie finansowe wypłacane w ramach ww. Programu - zwane dalej "stypendium", ubiegać się mogą uczniowie posiadający tytuł laureata ogólnopolskiej lub międzynarodowej olimpiady przedmiotowej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż przedmiotowe nagrody za szczególne osiągnięcia naukowe w olimpiadach przedmiotowych dla najzdolniejszych uczniów - jako pomoc materialna o charakterze motywacyjnym - przyznawane i wypłacane na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego, że nagrody te korzystają w całości ze zwolnienia z opodatkowania, szkoła podstawowa jako podmiot wypłacający świadczenie, nie jest zobowiązana do sporządzenia informacji o wysokości wypłaconego świadczenia pomocy materialnej, bowiem w informacji PIT-8C nie wykazuje się przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego.

Przepis art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obliguje bowiem do sporządzenia przez płatnika informacji wg ustalonego wzoru (PIT-8C) w przypadku wypłaty należności lub świadczenia, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, 52 i 52a.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl