ITPB1/415-453/11/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-453/11/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 21 lutego 2011 r. zawarła Pani umowę o dzieło na opiekę nad małoletnimi dziećmi. Matka dzieci jest osobą, która została skierowana przez Powiatowy Urząd Pracy na szkolenie zawodowe - przyuczenie do zawodu krawcowa. Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 do 17. Z tego względu zawarta umowa zobowiązuje Panią do świadczenia opieki nad dziećmi w godzinach od 8 do 18. Za opiekę na dziećmi zgodnie z umową otrzymuje Pani wynagrodzenie w kwocie 1.582 zł brutto. Wynagrodzenie to wypłacane jest nieregularnie i nie w pełnej wysokości. Należny podatek od wypłacanego wynagrodzenia nalicza Pani i odprowadza na konto urzędu skarbowego. Taka forma zapłaty podatku została zaproponowana przez zamawiającą, dlatego na dowodach wpłaty podatku figurują Pani dane.

Do zawarcia umowy o dzieło z zamawiającym nalegał Powiatowy Urząd Pracy. W związku z tym, że zawodowo nie zajmuje się Pani takimi rozliczeniami udała się Pani do urzędu skarbowego w celu ustalenia wysokości i terminu wpłaty podatku od ww. umowy. W urzędzie uzyskała Pani informację, że osoba ucząca się nie ma prawa zawrzeć żadnej umowy, a tym samym nie zachodzą okoliczności prawne zobowiązujące do wpłaty podatku.

Wskazuje Pani, że uzyskuje przychód z ww. umowy, który podlega opodatkowaniu, dlatego odprowadzany jest podatek. Jednakże skoro są rozbieżne stanowiska co do skuteczności zawartej umowy o dzieło i różne interpretacje merytoryczne, ze strony Powiatowego Urzędu Pracy i Urzędu Skarbowego nie ma Pani pewności czy postępuje prawidłowo. Przystępując do podpisania umowy miała Pani na względzie postanowienia Kodeksu cywilnego. Nie miała Pani wiedzy, że osoba z którą podpisała umowę nie może zawrzeć umowy o dzieło.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy umowa jest skuteczna, a w związku z tym jaka forma opodatkowania uzyskiwanego tą drogą dochodu z tytułu realizacji umowy o dzieło odnosi się do Pani...Czy powstaje obowiązek wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Uważa Pani, że pomimo tego, że otrzymuje wynagrodzenie, to ze względu na fakt, że w Pani ocenie umowa nie jest zgodna z prawem nie powstaje obowiązek podatkowy, tym samym nie miała Pani również obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, zdefiniowana w przepisie art. 13 ustawy, gdzie w pkt 8 za przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

* z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

A zatem do przychodów z osobiście wykonywanej działalności z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zalicza się przychody otrzymywane z tego tytułu od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Przychody z tytułu realizacji umowy o dzieło, uzyskane od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, których nie można zaliczyć do określonych w art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy przychodów z tytułu działalności wykonywanej osobiście (z racji, że nie są spełnione dyspozycje zawarte w tym przepisie) są przychodami z "innych źródeł". Wspomniane przychody z "innych źródeł", o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią odrębną kategorię przychodów.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wyliczenie w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych innych źródeł, z których przychody podlegają opodatkowaniu, nie ma charakteru wyczerpującego, o czym świadczy przede wszystkim posłużenie się przez ustawodawcę terminem "w szczególności". Skoro zatem katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, to uprawnionym jest zaliczenie do niego także innych rodzajów przychodów, literalnie nie wymienionych w tym przepisie.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż zawarła Pani umowę o dzieło na opiekę nad małoletnimi dziećmi. Za opiekę na dziećmi zgodnie z umową otrzymuje Pani wynagrodzenie w kwocie 1.582 zł brutto. Wynagrodzenie to wypłacane jest nieregularnie i nie w pełnej wysokości. Należny podatek od wypłacanego wynagrodzenia nalicza Pani i odprowadza na konto urzędu skarbowego.

Mając powyższe na uwadze przychód uzyskany z opieki nad dziećmi należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł. W świetle natomiast art. 9 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody z innych źródeł podlegają kumulacji z innymi dochodami i należy je wykazać w zeznaniu rocznym (PIT-36), składanym w terminie do 30 kwietnia następnego roku i w tym samym terminie należy wpłacić z tego tytułu podatek, obliczony zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Tym samym nie ma Pani obowiązku wpłat zaliczek na podatek dochodowy od przedmiotowego wynagrodzenia.

Końcowo należy zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji nie ustosunkowano się do kwestii dotyczącej skuteczności i ważności zawartej umowy o dzieło. Kwestii tych bowiem nie regulują przepisy prawa podatkowego lecz przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). W tym też zakresie zaznaczyć należy, iż przepisy Kodeksu cywilnego nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Ponadto, należy zauważyć, że do wniosku dołączyła Pani kopię zawartej umowy o dzieło. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa organ nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny. Jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Dlatego dokument dołączony do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przy czym, w myśl art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisy prawa podatkowego to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast ustawy podatkowe to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich (art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Jednocześnie podkreślić należy, iż dla celów zakwalifikowania otrzymywanego przez Panią wynagrodzenia do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów z innych źródeł nie ma znaczenia czy zawarta umowa została skutecznie zawarta, bowiem jak wskazała Pani w treści wniosku otrzymuje wynagrodzenie za opiekę nad dziećmi. Stosownie natomiast do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami m.in. z innych źródeł są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze. Tym samym przychody uzyskane z tytułu opieki nad dziećmi podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach wskazanych powyżej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl