ITPB1/415-417/09/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-417/09/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2009 r. (data wpływu 15 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do działalności gospodarczej nieruchomości wcześniej wycofanej z tej działalności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 15 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do działalności gospodarczej nieruchomości wcześniej wycofanej z tej działalności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan od 1973 r. do dnia złożenia wniosku tę samą działalność gospodarczą, w tej samej formie prawnej, będąc czynnym podatnikiem podatku VAT. Kilka miesięcy temu wycofał Pan z działalności gospodarczej grunt z zamiarem wprowadzenia go jako aport do spółki prawa handlowego. Z uwagi na fakt, iż do wprowadzenia gruntu jako aportu do spółki nie doszło, chciałby Pan ten grunt ponownie wprowadzić na stan środków trwałych do działalności gospodarczej, wyceniając go według wartości rynkowej. Nadmienia Pan, że powyższy grunt, który jest częściowo zabudowany, ujęty był w ewidencji środków trwałych przed wycofaniem z działalności, natomiast posadowione na nim budynki nie były wycofane z działalności gospodarczej, nadal są użytkowane i ujęte w ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej oraz dokonywane są od nich odpisy amortyzacyjne, które zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie wskazuje Pan, że w celu ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych prowadzi księgi rachunkowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ponowne wprowadzenie gruntu na stan środków trwałych do działalności gospodarczej po cenie rynkowej będzie powodowało obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od nadwyżki pomiędzy wartością rynkową, a wartością po której został wycofany.

Zdaniem Wnioskodawcy, nadwyżka powstała pomiędzy ceną rynkową, a wartością po której grunt został wycofany z działalności gospodarczej, nie powoduje zapłaty podatku, ponieważ nie nastąpiło odpłatne zbycie gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl zasady określonej w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

* ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy odpłatne zbycie składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat - także traktowane jest jako przychód z działalności gospodarczej.

Na tle powyższej regulacji wycofanie z ewidencji środków trwałych prowadzonej od 1973 r. działalności gospodarczej - gruntów i ponowne wniesienie ich do tej ewidencji nie powoduje po stronie wnoszącego powstania przychodu do opodatkowania.

Ponowne wniesienie tych gruntów do działalności gospodarczej nie jest bowiem - tak jak prawidłowo wskazał Pan we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia przyszłego - odpłatnym zbyciem składnika oraz nie powoduje powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, rozumianego jako kwoty należne.

Nieprawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego wynika z tego, że błędnie przyjęto, iż w przedstawionej sytuacji wystąpi "nadwyżka pomiędzy ceną rynkową, a wartością po której grunt został wycofany z działalności gospodarczej". Aktualna cena rynkowa gruntu nie ma bowiem żadnego znaczenia. Jak już wskazano przesunięcie rzeczy pomiędzy majątkiem osobistym podatnika, a majątkiem związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej nie stanowi zbycia tej rzeczy.

Podkreślić należy, że przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób ustalenia wartości początkowej środka trwałego (gruntu) wcześniej wycofanego z ewidencji środków trwałych i obecnie ponownie wprowadzonego do tejże ewidencji w wysokości wartości rynkowej nie znajduje oparcia w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże kwestia ustalenia wartości początkowej przedmiotowego środka trwałego, zgodnie z dyspozycją Wnioskodawcy zawartą w uzupełnieniu do wniosku z dnia 13 lipca 2009 r., wykracza poza zakres postawionego we wniosku pytania i nie stanowi przedmiotu niniejszej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl