ITPB1/415-406b/14/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-406b/14/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W ww. wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obywatelem Polski i na dzień składania wniosku jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca jest żonaty i ma jedno dziecko w wieku 4 lat. Wnioskodawca posiada prawa własności do nieruchomości na terenie Polski. Dwie nieruchomości są przedmiotem najmu. Jedną nieruchomość Wnioskodawca wynajmuje wspólnie z małżonką. Wnioskodawca posiada konta w polskich bankach, środki pieniężne na lokatach oraz w funduszach inwestycyjnych. Wnioskodawca nie ustanowił odrębności majątkowej z małżonką. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest zatrudniony na umowę o pracę jako nauczyciel akademicki na czas określony. Sporadycznie wykonuje pracę na umowę o dzieło. Wnioskodawca uzyskuje dochody z najmu nieruchomości położonych w Polsce, których jest jedynym właścicielem oraz, które są objęte małżeńską wspólnością majątkową. Przychody z tego tytułu opodatkowuje na zasadach określonych przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca rozlicza się z dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym, z pozostałych dochodów, w tym z umowy o pracę, (wyłączając najem) - na zasadach ogólnych. Małżonka rozlicza się osobno zarówno z dochodów z najmu swojej nieruchomości, jak i dochodów z umowy o pracę (na zasadach ogólnych).

Wnioskodawca planuje przeprowadzić się z Polski do Kataru w celu podjęcia pracy dla tamtejszej organizacji rządowej. Zawrze z organizacją rządową stosowną umowę o pracę. W chwili obecnej dokładna data wyjazdu nie jest jeszcze znana. W związku z procedurami uzyskania pełnego prawa pobytu na terenie Kataru oraz okresu próbnego, Wnioskodawca co najmniej pierwsze trzy miesiące w Katarze spędzi sam. Pobyt rodziny w Katarze w tym czasie nie będzie możliwy, jednakże docelowo Wnioskodawca i małżonka planują mieszkać tam razem. Jak tylko będzie to możliwe dołączy do Niego żona i córka. Do czasu wyjazdu do Kataru małżonka będzie uzyskiwała dochód na podstawie umowy o pracę, opodatkowany na zasadach ogólnych w Polsce, który rozliczy osobno (tekst jedn.: nie łącznie z małżonkiem).

Przed wyjazdem do Kataru Wnioskodawca zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej oraz rozwiąże umowę o pracę albo alternatywnie rozpocznie urlop bezpłatny. Ponadto od momentu opuszczenia kraju nie będzie uzyskiwał w Polsce przychodów z osobiście wykonywanej działalności na podstawie umów o dzieło lub zlecenia ani nie będzie uzyskiwał przychodów z praw autorskich. Podczas pobytu w Katarze Wnioskodawca planuje nadal posiadać nieruchomości w Polsce oraz uzyskiwać dochody z ich wynajmu, opodatkowane na zasadach zryczałtowanej formy opodatkowania, a także posiadać konta i lokaty w polskich bankach oraz inwestować w polskie fundusze inwestycyjne. Po wyjeździe Wnioskodawca poinformuje właściwy organ meldunkowy o wyjeździe na okres powyżej 3 miesięcy poza granice Polski. Ponadto w związku z wyjazdem złoży zgłoszenie aktualizacyjne do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w którym poinformuje o zmianie miejsca zamieszkania. Podczas pobytu w Katarze Wnioskodawca będzie rozliczał się z dochodów uzyskiwanych z pracy w Katarze na miejscu, to jest w Katarze, na zasadach tam obowiązujących. W czasie trwania kontraktu planuje przyjeżdżać do Polski w celach wypoczynkowych i kontaktu z rodzicami. Po zakończeniu kontraktu planuje powrócić do Polski i ponownie podjąć zatrudnienie oraz prowadzić działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie oznaczone we wniosku nr 2.

Czy dochody otrzymywane z tytułu najmu nieruchomości położonych na terenie Polski, których jest jedynym właścicielem oraz, które są objęte małżeńską wspólnością majątkową mogą nadal być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, również podczas pobytu na terenie Kataru.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotychczasowy sposób rozliczenia dochodów otrzymywanych z tytułu najmu nieruchomości położonych na terenie Polski może pozostać ten sam, co dotychczas, tj. będzie opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych również podczas pobytu na terenie Kataru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast art. 3 ust. 2a tej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stosownie do art. 3 ust. 2b pkt 4 powoływanej ustawy, uważa się w szczególności dochody (przychody) z położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca posiada prawa własności do nieruchomości na terenie Polski. Dwie nieruchomości są przedmiotem najmu. Wnioskodawca ma również zamiar przenieść swą rezydencję podatkową do Kataru.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 umowy z dnia 18 listopada 2008 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Państwa Kataru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2010 r. Nr 17, poz. 93), dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochód z gospodarstwa rolnego lub leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie. Określenie "majątek nieruchomy" ma takie znaczenie, jakie nadaje mu prawo tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego dany majątek jest położony. Określenie to obejmuje w każdym przypadku mienie przynależne do majątku nieruchomego, żywy i martwy inwentarz gospodarstw rolnych i leśnych, prawa, do których mają zastosowanie przepisy prawa powszechnego dotyczące własności ziemi, prawa użytkowania majątku nieruchomego, jak również prawa do stałych i zmiennych świadczeń z tytułu eksploatacji lub prawa do eksploatacji złóż mineralnych, źródeł i innych zasobów naturalnych. Statki morskie, statki żeglugi śródlądowej i statki powietrzne nie stanowią majątku nieruchomego (ust. 2 art. 6).

Postanowienia ustępu 1 stosuje się również do dochodu osiągniętego z bezpośredniego użytkowania, dzierżawy lub innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego (ust. 3 art. 6).

W świetle opisanego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa stwierdzić zatem należy, że Wnioskodawca (o ile zmianie nie ulegnie przedstawione zdarzenie przyszłe), będzie zobowiązany w Polsce rozliczać się z przychodów (dochodów) uzyskiwanych z tytułu najmu nieruchomości położonych w Polsce.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Powyższe oznacza, że przychody z najmu mogą być zaliczone do przychodów z działalności gospodarczej lub stanowić odrębne źródło przychodów, kwalifikowane jako "najem prywatny".

Jeśli najem nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą, a więc stanowi odrębne źródło przychodów określane jako tzw. "najem prywatny", przychody uzyskiwane z tego źródła mogą być opodatkowane:

* na zasadach ogólnych - według skali podatkowej lub,

* ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Ustawa ta reguluje m.in. opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne, w tym: osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 1 pkt 2 ustawy).

Z kolei art. 2 ust. 1a ww. ustawy stanowi, że osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z treści zaś art. 6 ust. 1b ww. ustawy wynika, że przychody uzyskane z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1a, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych również, jeżeli są uzyskiwane przez podatników, o których mowa w art. 8 ust. 1.

Odnosząc powyższe na grunt rozpoznawanej sprawy stwierdzić należy, że przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wykluczają możliwość korzystania z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów z najmu, jeżeli przedmiotem najmu są składniki majątku firmy podatnika. Omawiane ograniczenie nie ma natomiast zastosowania w przypadku najmu innych nieruchomości.

Powołane przepisy nie przewidują natomiast wyłączenia możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w sytuacji zmiany przez podatnika miejsca zamieszkania (rezydencji podatkowej) czy też uzyskiwania dochodów za granicą.

Zatem, w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że fakt zmiany miejsca zamieszkania, czy też zmiany rezydencji podatkowej nie ma wpływu na możliwość opodatkowania dochodu z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu najmu nieruchomości położonych na terenie Polski, których jest jedynym właścicielem oraz, które są objęte małżeńską wspólnością majątkową mogą nadal być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, również podczas pobytu na terenie Kataru.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku, z których wynika, że najem nieruchomości nie jest przez Wnioskodawcę wykonywany w ramach działalności gospodarczej.

Organ wydający interpretację prawa podatkowego na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa nie jest bowiem uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji - co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Dopiero w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ podatkowy może dokonać ustalenia okoliczności stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), które rzeczywiście zaistniały.

Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl