ITPB1/415-400/14/KW - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonania darowizny certyfikatów inwestycyjnych na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-400/14/KW Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokonania darowizny certyfikatów inwestycyjnych na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego z siedzibą w Polsce, dokonanej na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego z siedzibą w Polsce dokonanej na rzecz funduszu inwestycyjnego zamkniętego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, będącą polskim rezydentem podatkowym (dalej: "Wnioskodawca" lub "Podatnik").

Wnioskodawca posiada udziały spółki cypryjskiej typu company limited by shares, będącej cypryjskim rezydentem podatkowym (dalej: "Spółka Cypryjska"). Forma prawna Spółki Cypryjskiej odpowiada polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawca posiada również certyfikaty inwestycyjne (dalej: "Certyfikaty Inwestycyjne") funduszu inwestycyjnego zamkniętego z siedzibą w Polsce, utworzonego i działającego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 157 z późn. zm.).

W chwili obecnej, Podatnik planuje restrukturyzację i uproszczenie struktury prowadzonej działalności. W związku z powyższym, Wnioskodawca rozważa przeniesienie w formie darowizny własności wszystkich lub części Certyfikatów Inwestycyjnych na rzecz osoby prawnej, mającej formę Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego (dalej: "FIZ"), w której 100% certyfikatów inwestycyjnych posiada Spółka Cypryjska. W zamian za dokonanie darowizny Wnioskodawca nie otrzyma żadnego świadczenia od FIZ; w szczególności nie otrzyma zapłaty za Certyfikaty Inwestycyjne (jak w przypadku transakcji sprzedaży) ani nie obejmie nowych certyfikatów inwestycyjnych w FIZ. W związku z otrzymaniem darowizny od Podatnika, FIZ nie będzie również zobowiązany do późniejszych świadczeń z tego tytułu na rzecz Podatnika.

Skutkiem darowizny dokonanej przez Wnioskodawcę będzie natomiast wzrost wartości znajdujących się w posiadaniu Spółki Cypryjskiej certyfikatów inwestycyjnych, wynikający z wzrostu wartości majątku FIZ. W konsekwencji wzrośnie również wartość udziałów Wnioskodawcy w Spółce Cypryjskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy przeniesienie przez Podatnika w formie darowizny własności Certyfikatów Inwestycyjnych na rzecz FIZ będzie skutkować dla Podatnika powstaniem przychodu w rozumieniu Ustawy PIT.

2. Czy wzrost wartości udziałów w Spółce Cypryjskiej, wynikający z przeniesienia przez Podatnika w formie darowizny własności Certyfikatów Inwestycyjnych na rzecz FIZ będzie skutkować dla Podatnika powstaniem przychodu w rozumieniu Ustawy PIT.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie przez Podatnika w formie darowizny własności Certyfikatów Inwestycyjnych na rzecz FIZ nie będzie skutkować dla Podatnika powstaniem przychodu w rozumieniu Ustawy PIT.

W przypadku podatników podatku dochodowego, przez przychody podatkowe należy rozumieć, zgodnie z ogólną definicją zawartą w art. 11 ust. 1 Ustawy PIT "otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń". Katalog przychodów jest szeroki; mogą to być zarówno pieniądze/wartości pieniężne, a także wartość wszelkich innych świadczeń, istotnym jest jednakże, iż powyższe świadczenia muszą być przez podatnika otrzymane lub postawione do jego dyspozycji.

Należy wskazać, iż umowa zawarta między Podatnikiem a FIZ będzie spełniała warunki umowy nazwanej - umowy darowizny - wskazanej w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121; dalej: "Kodeks cywilny"). Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, w umowie darowizny "darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku". Podstawową cechą takiej umowy jest jej nieodpłatność. Poprzez nieodpłatność należy rozumieć taką sytuację, gdy obdarowany, w zamian za otrzymaną darowiznę lub w związku z jej otrzymaniem nie jest zobowiązany do jakichkolwiek świadczeń na rzecz darczyńcy - ani w chwili otrzymania darowizny, ani w przyszłości. Tym samym, skutkiem darowizny jest wyłącznie jednostronne przysporzenie po stronie podmiotu obdarowanego; darczyńca (Podatnik) w związku z dokonaniem darowizny nie otrzymuje od obdarowanego (FIZ) nic w zamian.

W zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku, Podatnik w chwili przekazania Certyfikatów Inwestycyjnych na rzecz FIZ nie otrzyma w zamian żadnych świadczeń lub innych korzyści majątkowych, w szczególności nie otrzyma zapłaty za Certyfikaty Inwestycyjne (jak byłoby w przypadku transakcji odpłatnego zbycia Certyfikatów Inwestycyjnych) ani nie obejmie nowych certyfikatów inwestycyjnych w FIZ. Innymi słowy, Podatnik (darczyńca) dokonując darowizny będzie przekazywał aktywa ze swojego majątku (Certyfikaty Inwestycyjne) na rzecz FIZ, w zamian nie otrzymując żadnych świadczeń pieniężnych bądź niepieniężnych od obdarowanego (FIZ). Tym samym należy uznać, iż w świetle ogólnych zasad określania przychodu podatkowego zawartych w art. 11 Ustawy PIT brak jest podstaw do uznania, że w chwili dokonania darowizny po stronie Podatnika powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Artykuł 11 Ustawy PIT zawiera również odwołanie do szczególnych przepisów ustawy, regulujących kwestie powstawania przychodu w szczególnych sytuacjach, między innymi w przypadku przychodów z kapitałów pieniężnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy PIT "za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych".

W świetle powołanego powyżej przepisu należy uznać, że powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym w związku ze zbyciem Certyfikatów Inwestycyjnych jest uzależnione od odpłatności przeprowadzanych działań, gdyż tylko w takiej sytuacji może powstać po stronie Podatnika przychód należny.

Jak już zostało wskazane powyżej, w związku z otrzymaniem darowizny Certyfikatów Inwestycyjnych FIZ nie będzie zobowiązany do jakichkolwiek świadczeń na rzecz Podatnika. W zamian za Certyfikaty Inwestycyjne Podatnik nie otrzyma pieniędzy od FIZ, nie obejmie również nowych certyfikatów inwestycyjnych. Tym samym należy uznać, że dokonanie darowizny Certyfikatów Inwestycyjnych na rzecz FIZ nie może być uznane za ich odpłatne zbycie. Oznacza to, że w związku z dokonaniem darowizny Certyfikatów Inwestycyjnych nie powstanie po stronie Podatnika przychód z kapitałów pieniężnych.

Powyższe stanowisko potwierdzają m.in. interpretacje indywidualne Ministra Finansów z dnia 20 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPB2/415-97/11-8/AK, organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie), z dnia 10 listopada 2010 r. (sygn. IPPB2/415-757/10-3/AK, organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie), z dnia 23 kwietnia 2012 r. (sygn. IPPB2/415-144/12-2/MS1, organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie), z dnia 27 lipca 2012 r. (sygn. IPTPB2/415-336/12-2/MP, organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi), z dnia 31 stycznia 2013 r. (sygn. ITPB1/415-1227/12/1G, organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy), z dnia 22 stycznia 2013 r. (sygn. IPPB2/415-1045/12-2/EL, organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie).

Reasumując powyższe rozważania należy uznać, iż przeniesienie przez Podatnika własności Certyfikatów Inwestycyjnych na rzecz FIZ w formie darowizny nie będzie się wiązało z powstaniem przychodu na podstawie przepisów Ustawy PIT.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, wzrost wartości udziałów w Spółce Cypryjskiej, wynikający z przeniesienia przez Podatnika w formie darowizny własności Certyfikatów Inwestycyjnych na rzecz FIZ nie będzie skutkować dla Podatnika powstaniem przychodu w rozumieniu Ustawy PIT.

W efekcie darowizny Certyfikatów Inwestycyjnych na rzecz FIZ ulegnie zwiększeniu wartość aktywów netto FIZ przypadająca na certyfikat inwestycyjny, a tym samym wzrośnie wartość certyfikatów posiadanych przez Spółkę Cypryjską. W konsekwencji wzrośnie również wartość udziałów Spółki Cypryjskiej posiadanych przez Wnioskodawcę.

W opinii Wnioskodawcy sam wzrost wartości udziałów w Spółce Cypryjskiej w wyniku wzrostu wartości aktywów FIZ nie stanowi jednak przychodu dla posiadacza tych udziałów. Przychodem nie jest bowiem sam wzrost wartości udziałów w efekcie różnych zdarzeń gospodarczych w trakcie posiadania ich przez podatnika - nie mieści się to w ogólnej definicji przychodu, zawartej w art. 11 ust. 1 Ustawy PIT (wzrost wartości pewnego dobra nie jest bowiem "pieniądzem lub wartością pieniężną otrzymaną lub postawioną do dyspozycji podatnika" ani też "wartością otrzymanych świadczeń w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń").

Przychód po stronie Wnioskodawcy mógłby pojawić się wówczas, gdyby na przykład Podatnik odpłatnie zbył te Certyfikaty Inwestycyjne - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy PIT. Przyjęcie przeciwnej interpretacji prowadziłoby do absurdalnego wniosku, zgodnie z którym koniecznym byłoby opodatkowanie chwilowego wzrostu rynkowej wartości posiadanych przez Wnioskodawcę udziałów.

Prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona - w zbliżonym stanie faktycznym - w interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów z dnia 15 marca 2010 r. (sygn. IPPB2/415-767/09-4/AK, organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie), z dnia 12 września 2008 r. (Nr ITPB1/415-363a/08/DP, organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy), z dnia 31 stycznia 2013 r. (sygn. ITPB1/415-1226/12/IG, organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy), z dnia 18 grudnia 2013 r. (sygn. IPPB1/415-1062/13-2/1F, organ upoważniony: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie).

Podsumowując, zdaniem Podatnika, prawidłowe jest stanowisko, iż nie powstanie u Podatnika przychód w rozumieniu Ustawy PIT z tytułu wzrostu wartości udziałów w Spółce Cypryjskiej, wynikający ze wzrostu wartości certyfikatów inwestycyjnych FIZ, spowodowanego przeniesieniem przez Podatnika w formie darowizny własności Certyfikatów Inwestycyjnych na rzecz FIZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska - o czym stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 ust. 4 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523), zmienionej Protokołem z dnia 22 marca 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1383), podpisanym w Nikozji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru i mająca zastosowanie do dochodów uzyskanych przez podatników od dnia 1 stycznia 2013 r. (dalej "Umowa"), zyski z przeniesienia tytułu własności majątku, inne niż wymienione w ustępach 1, 2 i 3 niniejszego artykułu, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Wyżej wymieniony przepis ma zastosowanie między innymi do zysków z tytułu przeniesienia własności certyfikatów inwestycyjnych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym bez znaczenia będzie to, w którym z dwóch krajów, w Polsce czy na Cyprze, siedzibę będzie miał fundusz inwestycyjny zamknięty, na rzecz którego osoba o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce dokona przeniesienia własności certyfikatów inwestycyjnych. W każdym z tych przypadków przychody z tego tytułu będą podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c). Stosownie do treści art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

1.

odsetki od pożyczek;

2.

odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą;

3.

odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych;

4.

dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b;

5.

przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c;

6.

należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

7.

przychody z odpłatnego zbycia prawa poboru, w tym również ze zbycia prawa poboru akcji nowej emisji przez pracowniczy fundusz emerytalny w imieniu członka funduszu;

8.

przychody członków pracowniczych funduszy emerytalnych z tytułu przeniesienia akcji złożonych na rachunkach ilościowych do aktywów tych funduszy;

9.

nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny;

10.

przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Z kolei - w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przez pojęcie darowizny rozumieć należy typ umowy nazwanej, opisany w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121).

Zgodnie z przepisem art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Podstawowym elementem umowy darowizny, niezbędnym do uznania, że dane świadczenie jest darowizną, jest jej nieodpłatność. Świadczenie jest nieodpłatne wówczas, gdy otrzymujący świadczenie nie świadczy nic w zamian, ani też nie zobowiązuje się do innego świadczenia w przyszłości. Przy czym - to świadczenie drugiej strony nie musi mieć charakteru majątkowego, może być np. korzyścią osobistą. Jedynym celem, jaki leży u podstaw darowizny, jest chęć przysporzenia majątkowego na rzecz drugiej strony. Jeżeli podatnik dokonuje świadczenia, mając nadzieję uzyskania w zamian w przyszłości jakiejś korzyści majątkowej lub osobistej, to nie można mówić o darowiźnie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać darowizny certyfikatów inwestycyjnych funduszu inwestycyjnego zamkniętego z siedzibą na terytorium Polski na rzecz osoby prawnej, mającej formę funduszu inwestycyjnego zamkniętego (dalej "FIZ"), w której 100% certyfikatów inwestycyjnych posiada spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze (dalej "Spółka Cypryjska"). W zamian za dokonanie darowizny Wnioskodawca nie otrzyma żadnego świadczenia od FIZ, w szczególności nie otrzyma zapłaty za certyfikaty inwestycyjne (jak byłoby w przypadku ich zbycia), ani nie obejmie certyfikatów inwestycyjnych w FIZ (jak byłoby w przypadku wniesienia certyfikatów aportem do FIZ). Ponadto, w związku z otrzymaniem darowizny, FIZ nie będzie zobowiązany do późniejszych świadczeń na rzecz Wnioskodawcy.

Z treści wskazanych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż ustawodawca enumeratywnie określił przypadki i zdarzenia, w wyniku których powstaje przychód z kapitałów pieniężnych. Wśród sytuacji skutkujących powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych nie wymieniono przypadków, w których podatnik daruje certyfikaty inwestycyjne.

Ponadto cytowany przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedstawia otwarty katalog zdarzeń, z zaistnieniem których dochodzi do powstania u podatnika przychodu z innych źródeł. Jednakże, dokonując kwalifikacji danego zdarzenia - jako powodującego powstanie przychodu z innych źródeł - nie można abstrahować od art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zawiera definicję przychodu. Definicja ta wprost odwołuje się do otrzymanych lub pozostawionych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych oraz wartości świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Darowizna dokonana przez podatnika nie powoduje otrzymania przez niego żadnego świadczenia wzajemnego, czy pozostawienia mu takiego świadczenia do dyspozycji. Zatem dokonanie przez Wnioskodawcę darowizny certyfikatów na rzecz FIZ, nie spowoduje otrzymania przez Wnioskodawcę jakiegokolwiek świadczenia, a w konsekwencji nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wśród sytuacji skutkujących powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych ustawodawca nie wymienia również przypadku, w którym następuje zmiana wartości posiadanych przez podatnika udziałów w spółce kapitałowej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni. Tak więc przychodem nie jest wzrost wartości udziałów w spółce kapitałowej w trakcie posiadania ich przez podatnika. Przychód z tego tytułu powstaje dopiero w momencie otrzymania lub pozostawienia do dyspozycji podatnika dywidendy lub innych przychodów.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że zaistniały w rezultacie przekazania w formie darowizny na rzecz FIZ certyfikatów inwestycyjnych, wzrost wartości udziałów w Spółce Cypryjskiej nie skutkuje po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w świetle powołanego wyżej stanu prawnego oraz opierając się na treści wniosku stwierdzić należy, że wskutek przekazania przez Wnioskodawcę w formie darowizny certyfikatów inwestycyjnych na rzecz FIZ - nie powstanie u Wnioskodawcy przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli Wnioskodawca nie obejmie w zamian certyfikatów inwestycyjnych bądź nie otrzyma jakiegokolwiek ekwiwalentu za darowane certyfikaty inwestycyjne - tak w momencie zawarcia umowy, jak i w przyszłości.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl