ITPB1/415-342b/13/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-342b/13/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 19 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki tego podatku dla usług naprawy i konserwacji chodników, schodów ruchomych, dźwigów towarowych i osobowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki tego podatku dla usług naprawy i konserwacji chodników, schodów ruchomych, dźwigów towarowych i osobowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 2000 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie montażu schodów i chodników ruchomych, demontażu starych i montażu nowych dźwigów towarowych i osobowych w obiektach mieszkalnych i miejscach użyteczności publicznej, np. centra handlowe, a także w zakresie naprawy i konserwacji ww. urządzeń (PKWiU 43.29, 33.12). Od powyższych usług naliczał stawkę podatku zryczałtowanego w wysokości 8,5% dla montażu schodów ruchomych, chodników ruchomych, dźwigów towarowych i osobowych, jak i dla usług naprawy i konserwacji schodów ruchomych, chodników ruchomych, dźwigów towarowych i osobowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, oznaczone numerem 2.

Czy prawidłowo naliczana jest stawka podatku zryczałtowanego dla przychodów osiąganych z usług konserwacji i naprawy chodników, schodów ruchomych, dźwigów towarowych i osobowych w wysokości 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłową stawką podatku dla czynności związanych z naprawą i konserwacją urządzeń dźwigowych, schodów i chodników ruchomych, jest stawka 8,5%. Czynności te polegają na świadczeniu usług mających na celu utrzymanie danych urządzeń w ciągłej sprawności technicznej lub też przywróceniu tej sprawności w przypadku napraw. Usługi te są ujęte w PKWiU pod symbolem 33.12 i zgodnie z ww. ustawą art. 12 ust. 1 pkt 3 objęte są stawką 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

W art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej.

Wyjaśnić jednak należy, że odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanych czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, bowiem Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. Kwestii tej nie regulują bowiem przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. W tym zakresie właściwymi są Urzędy Statystyczne. Urząd Statystyczny nadaje numer identyfikacyjny na podstawie wniosku podatnika, w którym to wniosku zawarte są informacje dotyczące zakresu i charakteru planowanej działalności gospodarczej. Informacje te wskazuje sam podatnik.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje m.in. roboty związane z naprawą i konserwacją chodników, schodów ruchomych, dźwigów towarowych i osobowych o symbolu PKWiU 33.12. Przychody z tej działalności opodatkowuje ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% przychodów.

Przenosząc zaprezentowany we wniosku stan faktyczny na grunt przedstawionych uprzednio przepisów podatkowych należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wynika, że usługi naprawy i konserwacji ujęte zostały w sekcji C - Produkty przetwórstwa przemysłowego.

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w zakresie rzeczowym grupowań obejmujących usługi, stanowiących zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wynika, że czynności o charakterze naprawczym i konserwacyjnym w sekcji C są klasyfikowane następująco:

* naprawy i konserwacje metalowych wyrobów gotowych, maszyn i urządzeń zostały zaliczone do grupy 33.1,

* naprawy i konserwacje bojlerów i kotłów domowego użytku zostały zaliczone do grupy 43.2,

* naprawy pojazdów samochodowych, włączając motocykle, zostały zaliczone do odpowiednich grupowań w dziale 45,

* naprawy artykułów użytku osobistego oraz domowego zostały zaliczone do grupy 95.2,

* naprawy komputerów i sprzętu komunikacyjnego zostały zaliczone do grupy 95.1.

Wskazane przez Wnioskodawcę usługi związane z naprawą i konserwacją chodników, schodów ruchomych, dźwigów towarowych i osobowych o symbolu PKWiU 33.12 - usługi naprawy i konserwacji maszyn, zostały sklasyfikowane we wskazanej powyżej sekcji C Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w Dziale 33 - usługi naprawy, konserwacji i instalowania maszyn i urządzeń.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego należy uznać, iż usługi polegające na konserwacji i naprawie chodników, schodów ruchomych, dźwigów towarowych i osobowych - należy opodatkować według stawki właściwej dla przychodów z działalności usługowej, tj. według 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl