ITPB1/415-327/13/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-327/13/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2013 r. (data wpływu 15 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji i wsparcia pomostowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji i wsparcia pomostowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi od dnia 2 stycznia 2013 r. działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej motocykli, ich naprawy i konserwacji oraz sprzedaży hurtowej i detalicznej części i akcesoriów do nich (PKD 45.40.Z), zajmuje się głównie świadczeniem kompleksowej i specjalistycznej usługi naprawy i konserwacji motocykli, jak również sprzedażą części i akcesoriów nowych i używanych oraz wykonywaniem drobnych instalacji elektrycznych. Działalność opodatkowana jest na zasadach ogólnych. Na rozpoczęcie działalności gospodarczej Wnioskodawca otrzymał dotację w wysokości 30.000 zł (data otrzymania dotacji 11 stycznia 2013 r.). Za otrzymaną dotację zakupił środki trwałe, oraz wyposażenie warsztatu: samochód volkswagen T4, sprężarkę tłokową, ładowarkę akumulatorową, pistolet do pompowania, ściągacz łożysk tocznych, zestaw kluczy calowych, elektroniczną suwmiarkę oraz inne drobne materiały oraz towary handlowe typu żarówki, akumulatory, świece, oleje, itp. stanowiące wyposażenie warsztatu i sklepu. Dotację tę otrzymał w ramach projektu współfinansowanego przez EFS realizowanego w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VIII - Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.2. Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie.

Oprócz dotacji głównej Wnioskodawca będzie otrzymywał także wsparcie pomostowe w wysokości 700 zł na opłacenie ZUS, najmu, reklamy, artykułów biurowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy uzyskana dotacja stanowi przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

2.

Czy wydatki poniesione z dotacji na zakup wyposażenia mogą stanowić koszty uzyskania przychodu z działalności gospodarczej.

3.

Czy odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych ze środków z dotacji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

4.

Czy wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy zapłacone ze środków z dotacji i wsparcia pomostowego mogą stanowić koszty uzyskania przychodu.

5.

Czy składki na ubezpieczenie społeczne i fundusz zdrowia opłacone ze środków otrzymanych ze wsparcia pomostowego mogą zostać odliczone od dochodu i podatku z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja ta nie stanowi przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Wydatki poniesione na zakup wyposażenia oraz wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy mogą stanowić koszty uzyskania przychodu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Natomiast jeśli chodzi o wydatki poniesione na zakup środków trwałych, to odpisy amortyzacyjne od zakupionych środków trwałych nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu. Opłacane składki na ubezpieczenie społeczne i fundusz zdrowia z otrzymanego wsparcia pomostowego mogą zostać odliczone odpowiednio od dochodu i podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca na rozpoczęcie działalności gospodarczej otrzymał wsparcie finansowe współfinansowane z EFS na realizację Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet VIII - Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.2. Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Za otrzymaną dotację zakupił środki trwałe, oraz wyposażenie warsztatu: samochód volkswagen T4, sprężarkę tłokową, ładowarkę akumulatorową, pistolet do pompowania, ściągacz łożysk tocznych, zestaw kluczy calowych, elektroniczną suwmiarkę oraz inne drobne materiały oraz towary handlowe typu żarówki, akumulatory, świece, oleje, itp. stanowiące wyposażenie warsztatu i sklepu. Oprócz dotacji głównej Wnioskodawca będzie otrzymywał także wsparcie pomostowe w wysokości 700 zł na opłacenie ZUS, najmu, reklamy, artykułów biurowych.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

W związku z powyższym, środki otrzymane przez Wnioskodawcę pochodzące z wsparcia finansowego, jak również ze wsparcia pomostowego - w części nie przeznaczonej na cele inwestycyjne - podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy ustawy regulującej ten podatek.

Przy czym, jak wskazano zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych).

Wyłącznie w części przeznaczonej przez Wnioskodawcę na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, otrzymane środki finansowe nie stanowią przychodu z prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z cyt. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do zagadnień związanych z kwalifikacją prawnopodatkową wydatków sfinansowanych tą dotacją i wsparciem pomostowym, wskazać należy co następuje.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zatem do wydatków pokrytych otrzymanym wsparciem finansowym i pomostowym, zwolnionym od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137, zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 21 ust. 1 pkt 56.

W konsekwencji wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę, które zostały sfinansowane z otrzymanego wsparcia finansowego (wyposażenie i towary handlowe) i pomostowego (składki ZUS, Fundusz Pracy, materiały biurowe, najem, reklamę) nie mogą w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić kosztów podatkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części, wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów (...) w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Zatem w świetle ww. przepisu wydatek poniesiony na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie może stanowić kosztu uzyskania przychodów. Kosztem tym, mogą być co do zasady odpisy amortyzacyjne dokonywane od jego wartości początkowej. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Jednakże w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Oznacza to, iż odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środków trwałych zakupionych z otrzymanych na ten cel środków finansowych nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc się do możliwości odliczenia od dochodu składki na ubezpieczenia społeczne opłacane z kwoty wsparcia pomostowego należy mieć na uwadze treść art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.):

a.

zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

b.

potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnik

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast odliczanie od podatku dochodowego składek na ubezpieczenie zdrowotne opłacanych z otrzymanego wsparcia pomostowego następuje na podstawie art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027); opłacanej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 27b ust. 2 ww. ustawy, kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.

W odniesieniu do składek sfinansowanych wsparciem pomostowym należy jednak mieć na uwadze przepis art. 45 ust. 3a ww. ustawy, zgodnie z którym, jeżeli podatnik, obliczając podatek należny dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Oznacza to, że zrefundowane składki nie podlegają odliczeniu (jeśli refundacja nastąpi w tym samym roku, w którym zapłacono składki) lub jeśli podlegały odliczeniu - w roku otrzymania refundacji, to należy doliczyć kwoty uprzednio odliczone.

Z zestawienia cytowanych uprzednio przepisów, tj. art. 26 ust. 1 pkt 2 i art. 27b ust. 1 pkt 1 lit. a oraz art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, że aby podatnik mógł odliczyć od dochodu składkę na ubezpieczenie społeczne a od podatku składkę na ubezpieczenie zdrowotne, to składki te muszą być opłacone ze środków własnych podatnika.

Taka sytuacja nie wystąpi, gdy podatnik otrzyma dotację na pokrycie kosztów, a w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że otrzymał wsparcie pomostowe m.in. na opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

W świetle dokonanej analizy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie może:

* zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, ani odliczyć od dochodu zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne,

* odliczyć od podatku dochodowego zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne,

- które zrefundowane zostały otrzymaną dotacją.

Reasumując, odnosząc przedstawione regulacje prawne do zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że:

* otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja oraz wsparcie pomostowe, w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne (zakup lub wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednakże przychód ten - na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - korzysta ze zwolnienia z opodatkowania. Przy czym - jak wskazano - zwolnienie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych) nie stanowią bowiem przychodu, zgodnie z zapisem art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

* wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę, które zostały sfinansowane z otrzymanego wsparcia finansowego (wyposażenie i towary handlowe) i pomostowego (składki ZUS, materiały biurowe, najem, reklamę), nie mogą w świetle art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić kosztów podatkowych;

* odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środków trwałych zakupionych z otrzymanych na ten cel środków finansowych nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej;

* składki na ubezpieczenie społeczne, opłacone przez Wnioskodawcę z otrzymanego wsparcia pomostowego nie mogą zostać odliczone od dochodu, z kolei składki zdrowotne które opłacone są przez Wnioskodawcę z przedmiotowego wsparcia pomostowego, nie mogą zostać odliczone od podatku.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy zawarte w złożonym wniosku, uznać należy za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl