ITPB1/415-32/14/PSZ - Określenie obowiązków grupy producentów rolnych, prowadzącej działalność w formie spółki z o.o., z tytułu przekazania wspólnikom będącym osobami fizycznymi zysków na cele produkcji rolnej, w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-32/14/PSZ Określenie obowiązków grupy producentów rolnych, prowadzącej działalność w formie spółki z o.o., z tytułu przekazania wspólnikom będącym osobami fizycznymi zysków na cele produkcji rolnej, w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem wspólnikom będącym osobami fizycznymi środków do produkcji rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem wspólnikom będącym osobami fizycznymi środków do produkcji rolnej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 kwietnia 2014 r. (data wpływu kwietnia 2014 r.)

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Grupa Producentów Rolnych Spółka z o.o. posiada w swoim akcie założycielskim jako główny cel działania grupy poprawę efektywności gospodarowania poprzez planowanie produkcji oraz organizowanie sprzedaży produktów rolnych, świadczenie pomocy wspólnikom w zakresie prowadzonej przez nich działalności rolniczej, ochrony środowiska naturalnego.

W tym celu Grupa Producentów świadczyć ma na podstawie zapisów aktu założycielskiego pomoc wspólnikom Grupy w szczególności poprzez:

* wpływanie na wzrost produkcji prowadzonej przez wspólników i podnoszenie jej jakości,

* nieodpłatne przekazywanie na ich rzecz środków produkcji zakupionych przez Spółkę (pasze, prosięta, warchlaki, loszki hodowlane, knury hodowlane, środki dezynfekcyjne, środki pielęgnacyjne, środki weterynaryjne, leki, itp.),

* pomoc rzeczową polegającą na nieodpłatnym udostępnianiu i przekazywaniu członkom grupy sprzętu, maszyn i urządzeń zakupionych przez Spółkę,

* świadczenie na rzecz wspólników specjalistycznych usług i doradztwa technologicznego oraz finansowanie takich usług świadczonych przez inne podmioty w celu dostosowania procesu produkcyjnego i produkcji trzody chlewnej do wymogów rynkowych w szczególności poprzez:

a.

świadczenie, organizowanie i finansowanie kompleksowej usługi weterynaryjnej i zootechnicznej w gospodarstwach członków grupy,

b.

usługi dezynfekcji obiektów produkcyjnych.

Świadczenia te nie wynikają ze skutecznej uchwały zgromadzenia wspólników Spółki o podziale zysku za określony rok podatkowy.

Spółka kupuje od członków Grupy Producentów trzodę chlewną według ceny ustalanej z producentami, którą sprzedaje odbiorcom doliczając marżę. Dochód z tej sprzedaży przeznaczono na częściowe pokrycie kosztów działalności grupy. W dniu 4 września 2013 r. na podstawie art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich została wydana decyzja o przyznaniu Grupie Producenckiej Sp. z o.o. środków z tytułu pomocy finansowej. Środki z tej dotacji pokrywają koszty związane z kompleksową usługą weterynaryjną i pozostałe koszty nie pokryte dochodem ze sprzedaży trzody chlewnej.

Na podstawie art. 35 rozporządzenia Rady (WE) 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), art. 10h ust. 10 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej.

Wyżej wspomniane środki, zaliczane do pomocy udzielanej w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pokrywają koszty związane z kompleksową usługą weterynaryjną i pozostałe koszty nie pokryte dochodem ze sprzedaży trzody chlewnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych).

Czy Spółka powinna pobrać, jako płatnik, podatek dochodowy od przekazanych nieodpłatnie środków produkcji i świadczonych usług np. weterynaryjnych, od członków grupy będących osobami fizycznymi prowadzącymi gospodarstwa rolne.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie powinna pobierać, jako płatnik, podatku dochodowego od przekazanych nieodpłatnie środków produkcji i świadczonych usług, od członków grupy będących osobami fizycznymi prowadzącymi gospodarstwa rolne, gdyż służą one realizacji celów Spółki a nie członków grupy. Nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z działalności rolniczej prowadzonej przez członków grup art. 2 ust. 1 pkt 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Utworzona grupa producentów rolnych oprócz realizacji wyżej wskazanych podstawowych celów w akcie założycielskim może zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, w tym także przekazywanych nieodpłatnie, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw.

W myśl przepisu art. 191 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, zysk przypadający wspólnikom dzieli się w stosunku do udziałów. W sytuacji, gdy spółka pomimo powzięcia uchwały o podziale dywidendy nie dokonała należnych wspólnikom wypłat - wspólnikom przysługuje prawo do odsetek z tytułu opóźnienia wypłaty.

Prawo do udziału w zyskach jest jedną z form realizacji praw wspólników tworzących spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wypłata dywidendy dopuszczalna jest zarówno w formie pieniężnej, jak i niepieniężnej. Dopiero z chwilą podjęcia przez zgromadzenie wspólników stosownej uchwały co do zadysponowania zyskiem, wiadomym staje się, czy będzie on przynależny wspólnikom, czy też zostanie przeznaczony na inne cele (np. inwestycje, kapitał zapasowy, itd.). Decyzja o podziale zysku jest zatem uzależniona wyłącznie od woli zgromadzenia wspólników.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w tym przepisie ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Wszelkie inne przychody pośrednio związane z działalnością rolniczą, czy też powstające przy okazji prowadzenia działalności rolniczej - nie stanowią przychodów z tej działalności.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;

Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. d ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

W myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Na mocy art. 41 ust. 4 ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Analizując powyższe należy stwierdzić, że co do zasady, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością występuje w roli płatnika w związku z przekazywaniem swoim udziałowcom należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Jednakże, aby mówić o obowiązkach płatnika musi wystąpić przychód z tytułu udziału w zyskach. Aby przychód wystąpił zgromadzenie wspólników winno podjąć uchwałę o podziale zysku. Zysk ten jak wspomniano na wstępie może być wypłacony zarówno w formie pieniężnej jak i niepieniężnej. Jeśli zatem przekazanie udziałowcom spółki nieodpłatnie środków do produkcji rolnej nie będzie się odbywało na mocy uprzednio podjętej uchwały zgromadzenia wspólników o podziale zysku, to na wypłaconej spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika. Nie znajdzie również zastosowania art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż z Grupa Producentów Rolnych Spółka z o.o. posiada w swoim akcie założycielskim jako główny cel działania grupy poprawę efektywności gospodarowania poprzez planowanie produkcji oraz organizowanie sprzedaży produktów rolnych, świadczenie pomocy wspólnikom w zakresie prowadzonej przez nich działalności rolniczej, ochrony środowiska naturalnego.

W tym celu Grupa Producentów świadczyć ma na podstawie zapisów aktu założycielskiego pomoc wspólnikom Grupy w szczególności poprzez:

* wpływanie na wzrost produkcji prowadzonej przez wspólników i podnoszenie jej jakości,

* nieodpłatne przekazywanie na ich rzecz środków produkcji zakupionych przez Spółkę (pasze, prosięta, warchlaki, loszki hodowlane, knury hodowlane, środki dezynfekcyjne, środki pielęgnacyjne, środki weterynaryjne, leki, itp.),

* pomoc rzeczową polegającą na nieodpłatnym udostępnianiu i przekazywaniu członkom grupy sprzętu, maszyn i urządzeń zakupionych przez Spółkę,

* świadczenie na rzecz wspólników specjalistycznych usług i doradztwa technologicznego oraz finansowanie takich usług świadczonych przez inne podmioty w celu dostosowania procesu produkcyjnego i produkcji trzody chlewnej do wymogów rynkowych w szczególności poprzez:

a.

świadczenie, organizowanie i finansowanie kompleksowej usługi weterynaryjnej i zootechnicznej w gospodarstwach członków grupy,

b.

usługi dezynfekcji obiektów produkcyjnych.

Świadczenia te nie wynikają ze skutecznej uchwały zgromadzenia wspólników Spółki o podziale zysku za określony rok podatkowy.

Spółka kupuje od członków Grupy Producentów trzodę chlewną według ceny ustalanej z producentami, którą sprzedaje odbiorcom doliczając marżę. Dochód z tej sprzedaży przeznaczono na częściowe pokrycie kosztów działalności grupy. W dniu 4 września 2013 r. na podstawie art. 20 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich została wydana decyzja o przyznaniu Grupie Producenckiej Sp. z o.o. środków z tytułu pomocy finansowej. Środki z tej dotacji pokrywają koszty związane z kompleksową usługą weterynaryjną i pozostałe koszty nie pokryte dochodem ze sprzedaży trzody chlewnej.

Wyżej wspomniane środki, zaliczane do pomocy udzielanej w ramach programu finansowego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pokrywają koszty związane z kompleksową usługą weterynaryjną i pozostałe koszty nie pokryte dochodem ze sprzedaży trzody chlewnej.

Jak wskazano powyżej, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują wyłączenie spod ich stosowania przychodów uzyskiwane z działalności rolniczej. Oznacza to, iż przepisy ustaw podatkowych nie mają zastosowania do przychodów członków grup producentów rolnych (osób prawnych i fizycznych), pochodzących z przekazanych im przez grupę nieodpłatnie środków produkcji, jako uznanych za przychody z działalności rolniczej.

Z uwagi na to, że nieodpłatne przekazanie zysku w postaci środków produkcji i świadczonych usług osiągniętych ze sprzedaży trzody chlewnej, dla których grupa została zarejestrowana wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków nie będzie odbywało się na mocy uprzednio podjętej uchwały zgromadzenia wspólników o podziale zysku, przekazanie to nie będzie stanowić przekazania udziału w zyskach osób prawnych.

Tym samym skoro nieodpłatne przekazanie zysku w postaci środków produkcji oraz świadczenia usług, nie będzie stanowiło przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek poboru podatku z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód z tytułu nieodpłatnego przekazania środków produkcji oraz świadczenia usług należy zaliczyć do przychodów z działalności rolniczej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl