ITPB1/415-314/09/PSZ - Skutki podatkowe zwrotu podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-314/09/PSZ Skutki podatkowe zwrotu podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani samodzielnie pozarolniczą działalność gospodarczą. Przed dniem 30 kwietnia 2004 r. nabyła Pani samochód ciężarowy marki Citroen Berlingo o dopuszczalnej ładowność 649 kg. Przedmiotowy samochód posiadała Pani do 31 maja 2005 r. Kolejny samochód, również marki Citroen Berlingo sprzedała Pani 18 grudnia 2008 r.

Do dnia 30 kwietnia 2004 r. odliczyła Pani od podatku należnego podatek naliczony wyszczególniony w fakturach VAT dokumentujących nabycie paliwa do ww. samochodu ciężarowego.

Po dniu 1 maja 2004 r. zastosowała się Pani do ograniczeń, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku o towarów i usług i zaprzestał odliczania od podatku należnego podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie paliwa do ww. samochodu ciężarowego. Podatek naliczony zaliczała Pani do kosztów uzyskania przychodów.

Do ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego zastosowała się Pani również po nowelizacji ustawy z dnia 22 sierpnia 2005 r. dokonanej ustawą z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756).

Wskazuje Pani, iż jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym od składania kwartalnych deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7K). Prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów, podatek dochodowy od osób fizycznych opłaca Pani kwartalnie wg stawki podatkowej wysokości 19 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy na podstawie wyroku z dnia 23 grudnia 2008 r. Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (sygn. akt G-4125/07), przysługuje za okres od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2004 r. oraz za okres od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. prawo korekt ewidencji prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług oraz korekt deklaracji dla podatku od towarów i usług za poszczególne kwartały rozliczeniowe związanych z ustaleniem, iż przysługuje podatnikowi prawo odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup etyliny do samochodu ciężarowego o ładowności niższej niż określonej według wzoru, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług i nie spełniającego po dniu 22 sierpnia 2005 r. wymagań do odliczenia podatku naliczonego, wprowadzonych w życie nowelizacją ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r., iż dopuszczalna masa całkowita samochodu ciężarowego winna przekraczać 3,5 tony lub też przedmiotowy samochód powinien posiadać stosowne zaświadczenie.

2.

Czy po dokonaniu korekty podatku naliczonego za okres od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. oraz ustaleniu wysokości nadpłaconego podatku od towarów i usług oraz uzyskaniu zwrotu nadpłaconych zobowiązań z tytułu podatku od towarów i usług, który to podatek naliczony był zaliczany do kosztów uzyskania przychodów za poszczególne lata podatkowe - ma Pani obowiązek dokonania korekty zeznań i deklaracji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych za poszczególne okresy rozliczeniowe, tj: miesiąc i rok podatkowy oraz obowiązek pomniejszenia kosztów uzyskania przychodu za dany okres rozliczeniowy o podatek naliczony i po dokonanej korekcie kosztów ustalenie wysokości należnych zobowiązań z tytułu podatku dochodowego za poszczególne okresy rozliczeniowe, czy też ma Pani prawo uznać, iż odzyskany podatek naliczony stanowi przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod datą otrzymania nadpłaty.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Wniosek Pani w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, odnośnie pytania drugiego, z uwagi na fakt iż w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2008 r., kierując ograniczeniami wprowadzonymi przez ustawodawcę niezgodnie z Dyrektywami Unii Europejskiej, do kosztów uzyskania przychodów zaliczyła Pani podatek naliczony, zwrot z tego tytułu nadpłaconego podatku należnego stanowił będzie - stosownie do treści art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, pod datą jego otrzymania.

Skutkiem tego należy uznać, iż nie spoczywa na Pani obowiązek korekty deklaracji podatkowych oraz zeznań podatkowych za ww. okres ani też obowiązek wpłat zaległości podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych wraz z odsetkami za zwłokę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Ponieważ zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, Pani nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, mogła Pani zaliczać nie odliczony podatek VAT do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z powołanym na wstępie artykułem.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 7d ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej jest również - w przypadku obniżenia lub zwrotu podatku od towarów i usług lub zwrotu podatku akcyzowego zgodnie z odrębnymi przepisami - naliczony podatek od towarów i usług lub zwrócony podatek akcyzowy, w tej części, w której podatek uprzednio został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli zatem zwrot podatku od towarów i usług następuje zgodnie z odrębnymi przepisami, to kwota zwrotu podatku w części uprzednio zaliczonej do kosztów uzyskania przychodów będzie stanowiła przychód, zgodnie z cytowanym powyżej art. 14 ust. 2 pkt 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uznanie kwoty zwrotu podatku za przychód oznacza, że nie wystąpi obowiązek dokonania korekty uprzednio złożonych deklaracji dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie, w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2008 r. nie odliczała Pani w całości podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie paliwa, ponieważ nie zezwalały na to przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Nieodliczoną część podatku od towarów i usług zaliczano do kosztów uzyskania przychodów.

Należy zatem stwierdzić, że w przypadku opisanym we wniosku, w dniu zwrotu nadpłaty w podatku od towarów i usług, powstanie przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie będzie Pani miała obowiązku korygować kwoty kosztów uzyskania przychodów za lata 2004-2008.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl