ITPB1/415-305/07/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-305/07/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2007 r. (data wpływu 3 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej w źródłach odnawialnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej w źródłach odnawialnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Jest Pan właścicielem Małej Elektrowni Wodnej w M. W dniu 1 października 2005 r. weszła w życie zmiana ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, powołująca do życia rynek praw majątkowych, wynikających ze zbywania na towarowej giełdzie energii, praw majątkowych do świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej w źródłach odnawialnych. Obrót giełdowy tymi świadectwami wg ustawy jest obligatoryjny. Sprzedaż świadectw prowadzą domy maklerskie. Tak więc należność za wyprodukowaną energię elektryczną dostaje Pan w dwóch turach. W pierwszej, lokalny zakład energetyczny płaci za 1KWH jak za energię "czarną" (ok. 11gr/KWH), a w drugiej, po zbyciu świadectw pochodzenia przez maklerów na giełdzie, ok. 24gr/KWH. Dotychczas za całość produkcji płaciły zakłady energetyczne, a podatek dochodowy uiszczany był w formie ryczałtu 5,5%. Przy rozliczaniu dochodów za rok 2006 biuro rachunkowe, z którym Pan współpracuje sporządziło (po konsultacjach z U.S.) PIT-38 opodatkowany 19% podatkiem dochodowym, w którym wykazano przychód ze zbycia świadectw.

W złożonym wniosku ORD-IN zwrócono się o interpretację przepisu art. 30 u.p.d.o.f. Wprawdzie nie wypełniona pozostała poz. 51 "Pytanie (pytania) przyporządkowane do stanu faktycznego (stanów faktycznych) lub zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) przedstawionego w poz. 50", jednakże z kontekstu stanu faktycznego i własnego stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku Dyrektor IS wywodzi, iż intencją Pana jest uzyskanie informacji co do zasad opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez właścicieli elektrowni wodnych ze sprzedaży świadectw pochodzenia energii.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotychczasowy 5,5% ryczałt od przychodu uzyskanego z tego tytułu był sprawiedliwy i wygodny, zarówno dla Urzędów Skarbowych, jak i właścicieli MEW i nadal całość przychodów uzyskiwanych w związku z produkcją energii ze źródeł odnawialnych winna być opodatkowana w tej formie, szczególnie ze względu na dążenie państwa do rozwoju gospodarki, a zwłaszcza przyjętych wobec UE zobowiązań do radykalnego zwiększania produkcji energii ze źródeł odnawialnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9e ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 z późn. zm.), potwierdzeniem wytworzenia energii elektrycznej w odnawialnym źródle energii jest świadectwo pochodzenia tej energii, zwane dalej "świadectwem pochodzenia".

Stosownie zaś do art. 9e ust. 6 ww. ustawy, prawa majątkowe wynikające ze świadectwa pochodzenia są zbywalne i stanowią towar giełdowy, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 121, poz. 1019 z późn. zm.). Przyznanie świadectwa pochodzenia wywołuje skutek w postaci możliwości swobodnego nim obrotu. Świadectwo pochodzenia stanowi potwierdzenie ilości wyprodukowanej energii i obrót nim nie ma związku z przychodami uzyskanymi z produkcji energii.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia należy uznać za instrumenty finansowe nie będące papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.).

W konsekwencji, przychody uzyskane ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, jako przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), należy zaliczyć do przychodów z kapitałów pieniężnych.

W myśl art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Podkreślić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 ust. 1 rozróżnia poszczególne źródła przychodów. Takimi źródłami są m.in.: pozarolnicza działalność gospodarcza oraz kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Od zakwalifikowania przychodu do danego źródła zależy sposób opodatkowania tego przychodu. W przypadku przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej przepisy ustawy dopuszczają możliwość wyboru przez podatnika formy opodatkowania (według tzw. zasad ogólnych lub zryczałtowanego podatku dochodowego) tych przychodów (art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Natomiast dla przychodów z kapitałów pieniężnych przepisy ustaw podatkowych takiego wyboru nie przewidują.

Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 6 ust. 1a tejże ustawy).

Oznacza to, że do innych przychodów, poza wyżej wymienionymi, zgodnie z przepisami ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych nie ma zastosowania.

Biorąc pod uwagę powyższe, w świetle przedstawionego stanu faktycznego uzyskany przez Pana dochód ze sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii (czyli pochodnych instrumentów finansowych) podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nadmienić należy, że w przedstawionym stanie faktycznym nie znajduje zastosowania uregulowanie, zawarte w art. 30b ust. 4 ww. ustawy. Przepis ten, jak wynika z jego literalnego brzmienia, ma zastosowanie do sytuacji, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest obrót papierami wartościowymi, udziałami oraz instrumentami finansowymi. Zatem przepis ten nie może być stosowany w odniesieniu do dochodów osiąganych ze zbycia świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii, gdyż przedmiotem działalności gospodarczej w Pana przypadku jest wytwarzanie energii, a nie obrót instrumentami finansowymi.

Z uwagi na powyższe, Pana stanowisko przedstawione w złożonym wniosku z dnia 28 września 2007 r. należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl