ITPB1/415-30/11/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-30/11/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2010 r. (data wpływu 11 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania przychodu ze sprzedaży produktów wytworzonych z surowego mleka za przychód z działalności rolniczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania przychodu ze sprzedaży produktów wytworzonych z surowego mleka za przychód z działalności rolniczej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym i w najbliższym czasie zamierza przerabiać surowe mleko pozyskane od zwierząt z własnej hodowli (krów, kóz) na twarogi, sery, jogurty, itp.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że przetwórstwo surowego mleka na twarogi, sery, jogurty, itp. czynności będzie miało charakter przetwórczy to znaczy, że Wnioskodawca będzie przetwarzał mleko wyprodukowane we własnym gospodarstwie. Działalność prowadzona będzie we własnym imieniu, w sposób zorganizowany co oznacza, że będzie prowadzona pod nadzorem Powiatowego Lekarza Weterynarii w ramach tzw. MOL. Działalność nie będzie prowadzona w sposób ciągły, ponieważ produkty będą wytwarzane na zamówienie lub na potrzeby różnego rodzaju targów, jarmarków, festynów, itp. gdzie Wnioskodawca będzie sprzedawał swoje produkty. Nabywcami powyższych produktów będą odbiorcy indywidualni, nabywający towar w gospodarstwie Wnioskodawcy, czasami właściciele sklepów z tzw. "żywnością naturalną". Powyższe produkty będą sprzedawane także na jarmarkach, festynach, itp.

Wnioskodawca nie dokonał rejestracji działalności gospodarczej, ponieważ:

* nie rozpoczął jeszcze prowadzenia działalności (przetwarzanie mleka),

* uważa, że przetwarzanie mleka, które produkowane jest w Jego gospodarstwie, nie jest działalnością gospodarczą tylko działalnością rolniczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1).

Czy przetwarzanie surowego mleka na twarogi, sery, jogurty, itp. jest działalnością rolniczą i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że prowadzona w przyszłości działalność będzie nadal tylko działalnością rolniczą, która nie będzie podlegała rejestracji i opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), co do zasady, dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych. Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Działy specjalne produkcji rolnej stanowią źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z ww. definicją, podstawową cechą działalności rolniczej jest to, że ma ona na celu uzyskiwanie produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym. Oznacza to, że wszelkie produkty działalności rolniczej powstają wyłącznie na skutek działania normalnych biologicznych procesów wzrostu. Stan nieprzetworzony to taki stan produktu, który nie różni się zasadniczo od stanu, w jakim produkt znajdował się bezpośrednio po jego wytworzeniu. Produkt przetworzony to taki, który na skutek zastosowanych względem niego procesów technologicznych nabrał nowych cech, właściwości.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody ze sprzedaży produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, nie stanowiących działów specjalnych produkcji rolnej, przerobionych sposobem przemysłowym, jeżeli przerób polega na kiszeniu produktów roślinnych lub przetwórstwie mleka albo na uboju zwierząt rzeźnych i obróbce poubojowej tych zwierząt, w tym również na rozbiorze, podziale i klasyfikacji mięsa.

Z powołanych przepisów wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest działalność rolnicza ściśle określona w ustawie, natomiast sprzedaż produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli przerobionych sposobem przemysłowym podlega opodatkowaniu tym podatkiem, chyba że przerób odbywa się wyłącznie w sposób określony w art. 21 ust. 1 pkt 71 tej ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza na zamówienie lub na potrzeby różnego rodzaju targów, jarmarków, festynów, itp., przetwarzać surowe mleko na twarogi, sery, jogurty w celu dalszej ich odprzedaży.

Wobec powyżej przedstawionych regulacji prawnych - na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego - uznać należy, iż prowadzona przez Wnioskodawcę działalność w zakresie przetwórstwa mleka surowego na twarogi, sery, jogurty w celu dalszej ich odprzedaży nie stanowi działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powołanego uprzednio przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, iż działalnością rolniczą jest m.in. działalność polegająca na wytwarzaniu produktów zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Oznacza to, iż przychód uzyskany ze sprzedaży produktów zwierzęcych po ich uprzednim przetworzeniu (przychód ze sprzedaży twarogów, serów i jogurtów) nie podlega wyłączeniu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże w przypadku sprzedaży pochodzącego z własnej hodowli krów i kóz mleka surowego przerobionego sposobem przemysłowym, polegającym na wytworzeniu twarogów, serów i jogurtów - zastosowanie będzie miało zwolnienie podatkowe zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 71 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzyskiwane przez Pana przychody ze sprzedaży ww. produktów nie będą więc podlegały opodatkowaniu podatkiem rolnym.

Końcowo należy wskazać, iż w analizowanej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Niniejsza interpretacja nie dotyczy ewentualnego obowiązku zarejestrowania prowadzonej działalności, gdyż kwestia ta nie stanowi zagadnienia uregulowanego w przepisach podatkowych, odnoszącego się do obowiązków podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl