ITPB1/415-299/11/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-299/11/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, jako rolnik ryczałtowy, w ramach posiadanego gospodarstwa rolnego, prowadzi działalność w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej - chów i hodowla drobiu (drób rzeźny). W 2011 r. zamierza dodatkowo prowadzić działalność odchowu kur mięsnych. Zakupione, jednodniowe kurczęta, będą odchowywane przez około 5 miesięcy, tj. do czasu osiągnięcia przez kury dojrzałości reprodukcyjnej. Wraz z osiągnięciem dojrzałości reprodukcyjnej kur, ich określona ilość zostanie sprzedana rolnikowi ryczałtowemu, który w posiadanym gospodarstwie prowadzi działalność w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej - produkcję jaj wylęgowych.

Określona ilość pozostanie na fermie i produkcja jaj wylęgowych odbywać się będzie u Wnioskodawcy. Dzień przeniesienia dojrzałych kur z obiektu odchowalni do obiektu produkcji wyznacza moment rozpoczęcia produkcji jaj wylęgowych. Sprzedaż będzie dotyczyła jaj wylęgowych do spółki zajmującej się wylęgami piskląt, dokumentowaną fakturą VAT RR. Produkcja jaj wylęgowych wynosi około 38 tygodni. Po okresie nieśności kury będą sprzedawane do ubojni, co będzie dokumentowane fakturą VAT RR.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy odchów kurcząt do czasu osiągnięcia dojrzałości reprodukcyjnej jest działem specjalnym produkcji rolnej, wymagającym zgłoszenia w deklaracji PIT-6, a zatem opodatkowany z chwilą wstawu na fermę.

2.

Czy obowiązek zgłoszenia działu specjalnego będzie dotyczył tylko pozostawienia określonej ilości drobiu na fermie w celu produkcji jaj wylęgowych i terminem do zgłoszenia działu specjalnego będzie 7 dni od daty przeniesienia kur z dojrzałością reprodukcyjną do produkcji jaj wylęgowych (około 20 tydzień życia).

Wnioskodawca uważa, że odchów do czasu uzyskania dojrzałości reprodukcyjnej jest działalnością rolniczą zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem przychody z tej działalności są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 2 ust. 1 pkt 1). Działem specjalnym zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy jest fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i mięsnego. Kura w stadzie reprodukcyjnym (a zatem zdaniem podatnika od momentu uzyskania dojrzałości reprodukcyjnej) jest wymieniona w załączniku nr 2-tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych. W przypadku zmian w wielkości produkcji termin zgłoszenia zmian wynosi 7 dni (art. 43 ust. 3). Zgłoszenie działu specjalnego winno nastąpić wciągu 7 dni od daty przeniesienia kur dojrzałych reprodukcyjnie do produkcji (około 20 tydzień życia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), co do zasady, dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych. Jednakże przepisów tej ustawy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Działy specjalne produkcji rolnej stanowią źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a wyżej cytowanej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nie przekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, którzy osiągają dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, są obowiązani składać w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok podatkowy urzędowi skarbowemu deklaracje według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku następnym.

W myśl ust. 3 art. 43 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o:

1.

zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji;

2.

zaprzestaniu lub rozpoczęciu w ciągu roku eksploatacji obiektów umożliwiających całoroczny cykl produkcji;

3.

rozpoczęciu w ciągu roku podatkowego prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej; w tym wypadku podatnicy ci składają deklaracje, o których mowa w ust. 1, o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w tym roku.

Z powyższych przepisów wynika, iż działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej. Uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w dziedzinie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej.

Należy zauważyć, iż załącznik Nr 2 "Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego" określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzaj ów produkcji zwierzęcej.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że ustalając dochód według norm szacunkowych z tytułu produkcji drobiu nieśnego bierze się pod uwagę liczbę zwierząt w stadzie reprodukcyjnym, co wprost wynika z punktu 6 lit. b) Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego. W tym miejscu zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "stado reprodukcyjne", wobec tego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego "stado" - to forma organizacyjna zwierząt, zaś "reprodukcja" - to rozmnażanie zwierząt i roślin w celach hodowlanych. Przez "stado reprodukcyjne" należy zatem rozumieć zwierzęta, w tym przypadku kury, które osiągnęły dojrzałość reprodukcyjną.

Wobec powyższego uzasadnionym jest, stosownie do treści cytowanego uprzednio art. 43 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w danym roku podatkowym w terminie 7 dni od daty przeniesienia kur z dojrzałością reprodukcyjną (a nie kurcząt) do produkcji jaj wylęgowych.

Nie będzie miała natomiast wpływu na wysokość dochodu z działu specjalnego produkcji rolnej ilość kurcząt nie będących w stadzie reprodukcyjnym, tj. kurcząt do czasu osiągnięcia przez nie dojrzałości reprodukcyjnej oraz kur, które osiągnęły już dojrzałości reprodukcyjną a przeznaczone zostały do sprzedaży. Działalność polegająca na hodowli kurcząt (przez okres około 5 miesięcy od zakupu) i ich sprzedaży stanowi zgodnie z przepisem art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działalność rolniczą, z której dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl