ITPB1/415-283b/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-283b/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości wniesionych przez osobę fizyczną do spółki osobowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości wniesionych przez osobę fizyczną do spółki osobowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości - lokali użytkowych, stanowiących środki trwałe w prowadzonej przez niego indywidualnej działalności gospodarczej. Obecnie Wnioskodawca planuje założyć spółkę osobową - spółkę jawną (dalej: "Spółka Jawna"). Wnioskodawca planuje wnieść do zakładanej Spółki Jawnej należące do niego nieruchomości tytułem wkładu. Nieruchomości wnoszone przez Wnioskodawcę do Spółki Jawnej tytułem wkładu nie będą stanowiły przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Spółka Jawna może w przyszłości sprzedać nieruchomości wniesione do niej aportem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2).

Czy w przypadku ewentualnego zbycia nieruchomości przez Spółkę Jawną kosztem uzyskania przychodu Wnioskodawcy będzie wartość nieruchomości określona w umowie Spółki Jawnej, nie wyższa od jej wartości rynkowej (pomniejszona o ewentualne odpisy amortyzacyjne) w części stanowiącej udział Wnioskodawcy w Spółce Jawnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zbycia nieruchomości przez Spółkę Jawną koszt uzyskania przychodu stanowić będzie wartość nieruchomości określona w umowie Spółki Jawnej, nie wyższa od wartości rynkowej (a w przypadku, gdy nieruchomość będzie stanowiła środek trwały Spółki Jawnej - pomniejszona o ewentualne odpisy amortyzacyjne) w części stanowiącej udział Wnioskodawcy w Spółce Jawnej. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o PIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku. Na podstawie art. 8 ust. 2 powołanej ustawy zasadę określoną w art. 8 ust. 1 stosuje się odpowiednio rozliczania kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT, wydatki na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz innych środków trwałych (w tym nieruchomości) są kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z ich odpłatnego zbycia, gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia. W przypadku więc zbycia przez Spółkę Jawną, nieruchomości które zostały nabyte uprzednio w drodze wkładu kosztem uzyskania przychodu będzie wartość początkowa nieruchomości pomniejszona o ewentualne odpisy amortyzacyjne, w części stanowiącej udział Wnioskodawcy w Spółce Jawnej. Sposób ustalenia wartości początkowej nieruchomości w Spółce Jawnej wskazuje wprost art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem, za wartość początkową środków trwałych w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej (a więc Spółki Jawnej) uznaje się ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu wartość nieruchomości nie wyższą niż wartość rynkowa. Analogicznie, w przypadku, gdy zbywana nieruchomość stanowić będzie środek obrotowy Spółki Jawnej, kosztem uzyskania przychodu będzie wartość początkowa Nieruchomości ustalona na poziomie określonym w umowie Spółki Jawnej. Odpowiednie bowiem zastosowanie znajduje art. 23 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, który zasady ustalania kosztów uzyskania przychodu w oparciu o wartość początkową odnosi do odpłatnego zbywania rzeczy lub praw, jeśli zbywanie to jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku zbycia przez Spółkę Jawną nieruchomości wniesionych do niej aportem, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy. Przychód ten będzie równy odpowiedniej części ceny zbycia nieruchomości wyrażonej w umowie zawartej przez Spółkę Jawną. Jednocześnie, kosztem uzyskania przychodów Wnioskodawcy (także proporcjonalnie do udziału Wnioskodawcy w Spółce Jawnej) będzie wartość początkowa zbywanych nieruchomości (nie wyższa od wartości rynkowej), pomniejszona o ewentualne odpisy amortyzacyjne dokonane przez Spółkę Jawną.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone m.in. w następujących interpretacjach prawa podatkowego interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 kwietnia 2008 r. o sygn. IBPB1/415-58/08/ZK czy też interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 listopada 2008 r., o sygn. IBPB1/415-756/08/AP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) przychody z udziału w spółce nie będącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 tej ustawy).

W myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do treści art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

Zgodnie z art. 22a ust. 1 ww. ustawy amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty

* o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z brzmieniem art. 22c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów.

Natomiast z treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a.

nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b.

nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c.

ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

* wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

Stosownie do treści art. 24 ust. 2 zd. 2 ww. ustawy dochodem z odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą jest różnica między przychodem z odpłatnego zbycia, a wartością początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem pkt 2, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 2h ust. 1 pkt 1, dokonanych od tych środków i wartości.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, należy uznać, iż dochód ze zbycia środka trwałego będzie stanowiła różnica między przychodem z odpłatnego zbycia a wartością początkową wykazaną w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych, gdy przedmiotem sprzedaży będą budynki i budowle podlegające amortyzacji.

Ponadto zauważyć należy, iż stosownie do cytowanego wyżej art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tak ustalone koszty uzyskania przychodów u każdego wspólnika będą określone proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku spółki jawnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

W odniesieniu do wskazanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organów podatkowych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl