ITPB1/415-283a/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-283a/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2010 r. (data wpływu 18 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości wniesionych przez osobę fizyczną do spółki osobowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości wniesionych przez osobę fizyczną do spółki osobowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości - lokali użytkowych, stanowiących środki trwałe w prowadzonej przez niego indywidualnej działalności gospodarczej. Obecnie Wnioskodawca planuje założyć spółkę osobową - spółkę jawną (dalej: "Spółka Jawna"). Wnioskodawca planuje wnieść do zakładanej Spółki Jawnej należące do niego nieruchomości tytułem wkładu. Nieruchomości wnoszone przez Wnioskodawcę do Spółki Jawnej tytułem wkładu nie będą stanowiły przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Spółka Jawna może w przyszłości sprzedać nieruchomości wniesione do niej aportem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1).

Czy w wyniku wniesienia nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki Jawnej po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie nieruchomości tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki Jawnej nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych ("PIT"). Wynika to z następujących przesłanek.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ("ustawa o PIT") zbycie nieruchomości jest co do zasady traktowane jako źródło przychodu. Zgodnie z treścią tego przepisu "źródłami przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości (..) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie." Z uwagi na fakt, iż wniesienie nieruchomości przez Wnioskodawcę nastąpi w wykonaniu przez niego działalności gospodarczej, przepis ten nie znajdzie zastosowania w omawianej sytuacji. Niezależnie jednak od tego, wyjątek opisany w art. 10 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy wskazuje wprost, iż przepisów art. 10 ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji, takie regulacje oznaczają brak powstania przychodu po stronie wspólnika wnoszącego wkład do Spółki Jawnej. Dodatkowo Wnioskodawca podkreśla, iż wniesienie wkładu niepieniężnego do spółki osobowej nie stanowi także źródła przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, na mocy którego "za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w Spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny". Przepis ten dotyczy wyłącznie wnoszenia wkładu niepieniężnego do spółek posiadających osobowość prawną, albo wkładów do spółdzielni. Natomiast na podstawie art. 4 § 1 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych za spółki kapitałowe mające osobowość prawną uznaje się "spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkę akcyjną". Przepis ten nie ma zastosowania do wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki osobowej, do której jest zaliczana Spółka Jawna. Z uwagi na fakt, iż ustawa o PIT nie zawiera innych uregulowań, które przewidywałyby powstanie przychodu z tytułu uzyskania udziału w spółce osobowej, wartość udziałów w Spółce Jawnej uzyskanych przez Wnioskodawcę na skutek wniesienia wkładu niepieniężnego nie będzie stanowiła przychodu Wnioskodawcy, jako wspólnika wnoszącego aport. Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, na gruncie obowiązujących przepisów ustawy o PIT, wniesienie nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do Spółki Jawnej nie będzie skutkowało powstaniem przychodu po stronie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zaznacza, że prawidłowość przestawionego stanowiska potwierdzają liczne interpretacje prawa podatkowego wydane przez Ministra Finansów. Przykładowo, stanowisko takie Minister Finansów zajął w interpretacji wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 grudnia 2008 sygn. IPPB1/415-1057/08-5/JB czy też za pośrednictwem tutejszego Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy - z dnia 27 listopada 2008 r. sygn. ITPB1/415-523/08/PSZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 8 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Spółka osobowa prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą.

Wniesienie do spółki osobowej wkładu niepieniężnego powoduje przeniesienie własności rzeczy lub prawa będącego przedmiotem wkładu, na spółkę. Na mocy art. 50 Kodeksu spółek handlowych, wnoszący wkład otrzymuje udział kapitałowy, równy wartości wkładu określonej w umowie spółki, który stanowi podstawę do określenia praw lub obowiązków wspólnika. Zatem z punktu widzenia prawa cywilnego dochodzi do odpłatnego zbycia rzeczy lub prawa.

W myśl zasady określonej w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

* ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Wniesienie do spółki osobowej wkładu w postaci nieruchomości stanowiącej środek trwały, wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej wnoszącego wkład (osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) w zamian za udział kapitałowy spółki, stanowi odpłatne zbycie tej nieruchomości. Wartość nieruchomości określona w umowie spółki (stanowiąca podstawę do ustalenia udziału kapitałowego) stanowi, w rozumieniu przepisu art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z działalności gospodarczej wnoszącego wkład do spółki.

Brak jest zatem podstaw do uznania za zasadne stwierdzenie, że w tej sytuacji nie powstaje przychód. Przy czym, stwierdzić należy, iż do przychodów, o których mowa art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stosuje się zasad wynikających z art. 11 powołanej ustawy.

Nadmienić należy, iż przepis art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Przepis ten wyłącza z opodatkowania zdefiniowane kategorie wkładu niepieniężnego, jednakże jego dyspozycja odnosi się wyłącznie do przychodów ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie dotyczy natomiast przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Z kolei, zasadnie wskazano we wniosku, iż przepis art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma w niniejszej sprawie zastosowania.

Reasumując, nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż wniesienie do spółki osobowej wkładu w postaci nieruchomości wykorzystywanej w działalności gospodarczej nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu przepisów omawianej ustawy. Jak wykazano na podstawie analizy przytoczonych przepisów - w sytuacji przedstawionej we wniosku powstanie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

W odniesieniu do wskazanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organów podatkowych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl