ITPB1/415-259/10/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-259/10/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 12 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Z uwagi na to, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 26 maja 2010 r. wezwano Panią o doprecyzowanie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz dokonanie brakującej opłaty. Powyższe uzupełniono w dniu 4 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą, rozliczając podatki na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

1.

W okresie od dnia 19 maja 2008 r. do 31 października 2008 r. realizowała Pani, jako Beneficjent, trzy projekty w ramach działania 9.5 PO KL:

a.

Lokalna inicjatywa edukacyjna na rzecz aktywizacji środowisk wiejskich i wzmocnienia potencjału absorpcji środków UE w Gminie wiejskiej B.

b.

Lokalna inicjatywa edukacyjna na rzecz aktywizacji środowisk wiejskich i wzmocnienia potencjału absorpcji środków UE w Gminie miejsko-wiejskiej K.

c.

Lokalna inicjatywa edukacyjna na rzecz aktywizacji środowisk wiejskich i wzmocnienia potencjału absorpcji środków UE w Gminie miejsko-wiejskiej B.

d.

na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji projektu zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa. Projekty szkoleniowe dla mieszkańców obszarów wiejskich. Przychody z tych projektów były osiągane w roku podatkowym 2008.

* W okresie od dnia 1 września 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. realizowała Pani, jako Beneficjent, projekt w ramach działania 6.3 PO KL (Aktywni Razem) na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Projekt zmierzający do utworzenia Lokalnej Grupy Działania oraz opracowania Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu Osi 4 PROW. Przychody z tego projektu były osiągane w roku podatkowym 2008.

* W okresie od dnia 1 sierpnia 2008 r. do dnia 31 lipca 2009 r. realizowała Pani, jako Beneficjent, projekt w ramach poddziałania 8.1.1 PO KL (Europejskie certyfikaty w zasięgu ręki) na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Projekt szkoleniowy dla pracowników dobrowolnie zgłaszających chęć podniesienia kwalifikacji. Przychody z tego projektu były osiągane w roku podatkowym 2008 i 2009.

* W okresie od dnia 2 listopada 2009 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. realizuje Pani, jako Beneficjent, projekt w ramach poddziałania 8.1.1 PO KL (Finansowe instrumenty bankowe w zasięgu mikro i małych przedsiębiorstw) na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Projekt zmierzający do udzielenia mikro i małym przedsiębiorstwom pomocy publicznej na szkolenia ogólne. Przychody z tego projektu były osiągane w roku podatkowym 2009 i są osiągane w roku podatkowym 2010.

W ramach każdego z ww. projektów osiągała Pani przychody z tytułu pełnienia funkcji kierownika projektu. Ponadto w ramach projektów, o których mowa w pkt 2-4 osiągała Pani przychody będące refundacją części kosztów utrzymania biura projektu będącego jednocześnie siedzibą firmy. Wskazane powyżej przychody wypłacane były z wyodrębnionych, na potrzeby realizacji każdego z ww. projektów, rachunków bankowych na podstawie noty księgowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przychody osiągane przez Panią z tytułu pełnienia ww. funkcji podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy przychody osiągane z tytułu refundacji kosztów utrzymania bura projektu podlegają zwolnieniu opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile o kwotę refundacji pomniejszane są koszty uzyskania przychodu.

3.

Czy w związku ze zmianą od dnia 1 stycznia 2010 r. systemu przekazywania płatności na rzecz projektów realizowanych w ramach POKL zmienia się również charakter środków dotacji.

Pani zdaniem, przychody osiągane z tytułu pełnienia ww. funkcji podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uważa Pani, że przychody osiągane z tytułu refundacji kosztów utrzymania biura projektu podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile o kwotę refundacji pomniejszane są koszty uzyskania przychodu. Zmiana systemu przekazywania płatności na rzecz projektów realizowanych w ramach POKL nie zmienia charakteru dotacji a tym samym nadal stanowią one środki podlegające zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Projekty, o których mowa w części F niniejszego wniosku są finansowane ze środków dotacji rozwojowej, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Stąd przychody osiągane przez Panią opisane we wniosku korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem w świetle ww. przepisów otrzymana dotacja na realizację projektu w 2008 r., 2009 r. oraz 2010 r. co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą korzysta Pani ze wsparcia współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w nowym okresie programowania 2007-2013, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

W świetle powyższego, jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego, objętego okresem programowania 2007-2013, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jest Pani beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te stanowić będą przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Pamiętać przy tym trzeba, iż wydatki bezpośrednio sfinansowane ww. przychodami zwolnionymi od podatku, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Należy zauważyć, iż wcześniej powoływana ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), została zmieniona ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241). Jako termin wejścia w życie nowelizacji, poza wyjątkami, wskazano dzień 1 stycznia 2010 r.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. obowiązywał cytowany art. 200 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, zgodnie, z którym unijne środki pomocowe były włączone do budżetu państwa.

Nowa ustawa o finansach publicznych wprowadziła zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady nie zostały włączone do budżetu państwa ale stanowić mają jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b.

W myśl art. 111 ustawy przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, do rozliczenia środków przekazanych do dnia 31 grudnia 2009 r. na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się przepisy dotychczasowe. Rozliczenie tych środków powinno nastąpić nie później niż do dnia 30 czerwca 2010 r.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż umowę o dofinansowanie realizacji projektów wskazanych we wniosku jako beneficjent zawarła Pani w 2008 r. w 2009 r., a okres realizacji projektów dotyczy 2008 r., 2009 r. i 2010 r.

Mają na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w porównaniu z obowiązującą do 31 grudnia 2009 r. ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, obwiązująca od 1 stycznia 2010 r. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadza odrębną klasyfikację środków publicznych oraz nowe zasady przepływu środków związanych z realizacją programów (projektów). Jeżeli jednak środki pochodzą z programów uruchomionych do 31 grudnia 2009 r., środki te traktuje się jak dotacje rozwojowe. Podlegają one opodatkowaniu na dotychczasowych zasadach jako przychody określone w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które korzystają ze zwolnienia od opodatkowania przewidzianego art. 21 ust. 1 pkt 129 powoływanej ustawy.

Reasumując, na tle powołanych przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż realizuje Pani, jako beneficjent, projekty wskazane we wniosku w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem przychody uzyskiwane z tytułu pełnienia funkcji kierownika projektu, jak również przychody będące częścią refundacji kosztów utrzymania biura będą stanowiły przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, jednakże zwolnione od opodatkowania na zasadach uprzednio opisanych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl