ITPB1/415-253/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-253/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2011 r. (data wpływu 8 marca 2011), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi zawodowemu tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi zawodowemu tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawcy jako żołnierzowi zawodowemu decyzją z dnia 9 marca 2010 r. o prawie zamieszkania w lokalu mieszkalnym - na podstawie art. 24 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1, art. 26 ust. 1, art. 36 ust. 1 i 4 oraz art. 13 ust. 6 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 z późn. zm.), przyznano prawo zamieszkania w lokalu mieszkalnym, będącym własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej (WAM). Ze względu na fakt, iż lokal nie spełniał norm mieszkalnych określonych innymi przepisami i wymagał remontu WAM zawarła z Wnioskodawcą umowę w dniu 16 marca 2010 r., dotyczącą wykonania przez Wnioskodawcę (czyli najemcę) w ww. lokalu robót remontowych obciążających Wojskową Agencję Mieszkaniową, co reguluje rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez WAM z dnia 13 czerwca 2005 r. Zgodnie z ww. rozporządzeniem gospodarowanie to, polega na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych. Na podstawie ww. rozporządzenia, przekazanie lokalu mieszkalnego żołnierzowi następuje po wykonaniu napraw obciążających Agencję. Na podstawie sporządzonego kosztorysu inwestorskiego (który stanowił integralną część umowy z dnia 16 marca 2010 r.) sporządzonego przez inspektorów WAM, narzucono Wnioskodawcy zakres robót wraz ze sprecyzowaniem refundowanej kwoty remontu. Wnioskodawca, jako najemca zobowiązał się do wykonywania robót zgodnie z umową, kosztorysem inwestorskim oraz wymaganiami dotyczącymi wbudowania materiałów t.j. ich jakości, parametrów technicznych lub cech użytkowych. Prace remontowe zostały odebrane przez specjalną komisję techniczną. Na wykonywanie prac Wnioskodawca otrzymał 11.626 zł 23 gr. Kwota ta została potwierdzona przez sporządzenie informacji podatkowej PIT 8C w części D "Przychody z innych źródeł". Taki sam egzemplarz otrzymał właściwy Urząd Skarbowy ze względu na miejsce zamieszkania Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ustalił z WAM, że Agencja nie może anulować wystawionego PIT 8C, ponieważ w ten sposób udokumentowane są faktyczne koszty Agencji związane z remontem tego lokalu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych (wskazanych w ww. umowie oraz kosztorysie inwestorskim sporządzonym przez WAM), które obciążają w całości Wojskową Agencję Mieszkaniową, stanowi przychód żołnierza i powinna być opodatkowana.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych nie stanowi przychodu, gdyż zakres prac w całości obciąża Wojskową Agencję Mieszkaniową i to ona, zgodnie z przepisami, powinna wykonać remont mieszkania. Przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową kwota na wykonanie remontu obciążającego Agencję, nie stanowi przysporzenia w majątku Wnioskodawcy, nie wystąpiły też po Jego stronie żadne korzyści majątkowe, jak również jego majątek nie został w żaden sposób powiększony. W związku z faktem, iż zwrot kosztów remontu mieszkania służbowego będącego własnością WAM nie stanowi przychodu Wnioskodawcy, nie mieści się również w kategorii ujętej w art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zgodnie z którym "wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych gdzie kwota ta została przekazana agencji z budżetu państwa" - Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie powinna wystawiać informacji o wysokości osiągniętego przychodu t.j. PIT 8C oraz kwoty tej nie należy wykazywać w zeznaniu rocznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jako żołnierz zawodowy w 2010 r. otrzymał służbowy lokal mieszkalny będący własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Ze względu na fakt, iż ww. lokal mieszkalny nie spełniał norm mieszkalnych określonych innymi przepisami i wymagał kapitalnego remontu, WAM zawarła z Wnioskodawcą umowę dotyczącą wykonania w ww. lokalu robót remontowych obciążających Wojskową Agencję Mieszkaniową. Na wykonanie prac remontowych Wnioskodawca otrzymał od WAM kwotę 11.626 zł 23 gr.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 398 z późn. zm.) zadaniem własnym Agencji jest w szczególności dokonywanie remontów budynków i lokali mieszkalnych oraz internatów, a także związanej z nimi infrastruktury. Stosownie natomiast do art. 32 ust. 1 ww. ustawy dyrektor oddziału regionalnego jest obowiązany przekazać lokal mieszkalny wyremontowany, z pomieszczeniami przynależnymi oraz ze sprawnie działającymi instalacjami i urządzeniami technicznymi należącymi do ich wyposażenia. Koszty remontu kwatery wraz z pomieszczeniami przynależnymi oraz instalacji i urządzeń technicznych należących do ich wyposażenia są pokrywane z dotacji budżetowej. Remont kwatery może być przeprowadzony przez żołnierza zawodowego, na jego wniosek, po zawarciu umowy z właściwym dyrektorem oddziału regionalnego (art. 32 ust. 2 ustawy).

W myśl § 2 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową (Dz. U. z 2005 r. Nr 116, poz. 975) gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu kontroli stanu technicznego i przydatności do użytkowania, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, przekazanych Agencji przez Ministra Obrony Narodowej, pozyskanych w drodze realizacji inwestycji własnych oraz umów sprzedaży, a także pozyskanych w drodze darowizny, spadku albo zapisu - w zakresie obciążającym Agencję.

W myśl § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia koszt remontu kwatery, o którym mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy, uwzględniający podatek od towarów i usług, ustala dyrektor oddziału regionalnego Agencji w formie pisemnej, na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno - użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania remontu oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac pomiędzy dyrektorem oddziału regionalnego Agencji a żołnierzem zawodowym. Po wykonaniu remontu żołnierz zawodowy posiadający tytuł prawny do zamieszkiwania w kwaterze lub innym lokalu mieszkalnym zgłasza pisemnie jego wykonanie we właściwym miejscowo oddziale regionalnym Agencji.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Żołnierz zawodowy osiągnąłby przychód tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych, natomiast w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie bowiem nie jest jego własnością.

Zatem Wnioskodawca jako najemca ww. lokalu nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od wypłaconej kwoty na pokrycie kosztów remontu lokalu będącego własnością Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, kwoty tej nie należy również wykazywać w zeznaniu rocznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl