ITPB1/415-21/07/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-21/07/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2007 r. (data wpływu 16 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 września 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od 1 lipca 2005 r. do 23 stycznia 2006 r. był Pan zatrudniony w Spółce na stanowisku dyrektora finansowo - administracyjnego. Do zakresu Pana obowiązków należało: planowanie i kontrola bieżących spraw finansowych, planowanie i kontrola zadań długoterminowych, nadzór nad księgowością spółki, sporządzanie i kontrola spraw organizacyjnych biura, magazynu oraz przedstawicieli, kontrola przepływów dewizowych w imporcie. Po rozwiązaniu umowy o pracę ze Spółką, zawarł Pan od 1 lutego 2006 r. kontrakt menadżerski na stanowisko dyrektora finansowo - organizacyjnego. Do zakresu Pana obowiązków należy: prowadzenie spraw organizacyjnych i finansowych Spółki wg stanu majątkowego na dzień 31 stycznia 2006 r., zarządzanie w sposób zapewniający osiągnięcie optymalnego wyniku ekonomicznego. Ponieważ cele kontraktu zostały osiągnięte (Spółka zaczęła osiągać znaczne dochody), zamierza Pan za zgodą obu stron kontrakt rozwiązać. Po jego rozwiązaniu zamierza Pan zająć się działalnością handlową oraz świadczyć, m.in. na rzecz byłego pracodawcy następujące usługi: znajdowanie w krajach dalekiego wschodu, Indiach oraz Europie producentów towarów wskazanych przez Spółkę, organizację załadunku, kontroli jakości towarów oraz załatwianie reklamacji, udział w targach branżowych na zlecenie Spółki, wykonywanie innych zadań handlowych dla Spółki.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Pana pismem z dnia 22 sierpnia 2007 r. do uzupełnienia stanu faktycznego. W piśmie z dnia 14 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.) doprecyzował Pan stan faktyczny w następujący sposób:

* określił Pan, że zatrudniony był do 23 stycznia 2006 r. na umowę o pracę;

* kontrakt menedżerski wykonywany był w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej;

* usługi na rzecz byłego pracodawcy wykonywać Pan będzie w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej;

* planowane rozpoczęcie współpracy planuje Pan po zakończeniu i wykonaniu zadań wynikających z kontraktu menedżerskiego, tj. w ciągu najbliższych miesięcy;

* czynności wchodzące w zakres planowanej umowy z Spółką są w ramach Pana działalności gospodarczej wykonywane obecnie na rzecz innych podmiotów gospodarczych;

* czynności wchodzące w zakres planowanej umowy nie były przez Pana wykonywane w ramach umowy o pracę jako dyrektora finansowo - administracyjnego ani też w ramach kontraktu menedżerskiego;

* sformułowanie "inne zadania handlowe" określa ich zakres jako czynności związane ściśle z handlem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochody wynikające z umowy zlecenia, którą zamierza Pan zawrzeć ze Spółką, będą opodatkowane tak jak inne dochody z prowadzonej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec całkowicie różnej co do charakteru i zakresu działalności w ramach przyszłego zlecenia na rzecz Spółki, dochody wynikające z tej umowy będą mogły być opodatkowane podatkiem liniowym wg stawki 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Warunki opodatkowania "podatkiem liniowym" reguluje art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.). Z treści tego przepisu wynika, iż: opodatkowaniu w tej formie podlegają wyłącznie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Stosownie do art. 5a pkt 6 ww. ustawy, działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa:

* wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa;

* polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;

* polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych;

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Należy podkreślić, że umowy zlecenia mogą być zawierane zarówno w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej jak i jako działalność wykonywana osobiście, co wynika z art. 41 ust. 2 ww. ustawy.

Natomiast przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze zgodnie z art. 13 pkt 9 ww. ustawy, o ile nie są przychodami o których mowa w pkt 7, stanowią zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście, w odniesieniu do tych przychodów nie można więc zastosować "podatku liniowego".

Z przepisu art. 9a ust. 3 ww. ustawy wynika natomiast, iż nie mogą korzystać z tej formy opodatkowania podatnicy, którzy uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Możliwość skorzystania z opodatkowania "podatkiem liniowym" będzie zatem wyłączona w sytuacji wykonywania usług na rzecz pracodawcy, które w obecnym lub poprzednim roku podatkowym wchodziły w zakres obowiązków podatnika jako pracownika u tegoż pracodawcy (zatrudnionego w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy). Przy tym wyłączenie o którym mowa zachodzi wyłącznie wtedy, gdy zakres (charakter) wykonywanych czynności odpowiada czynnościom świadczonym uprzednio w ramach stosunku pracy (spółdzielczego stosunku pracy). Nie stanowi zaś przeszkody dla zastosowania tej formy opodatkowania wykonywanie czynności o innym charakterze.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż usługi, które w ramach umowy zlecenia zamierza Pan wykonywać na rzecz byłego pracodawcy będą wykonywane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie handlu, tj. nie będą stanowiły działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast z uzupełnienia do wniosku z dnia 14 września 2007 r. wynika, że czynności wchodzące w zakres planowanej umowy z byłym pracodawcą nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach umowy o pracę na stanowisku dyrektora finansowo - administracyjnego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przychody uzyskane przez Pana z pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym także przychody z zawartej z byłym pracodawcą umowy zlecenia, przy zachowaniu uwarunkowań przewidzianych w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku do chodowym od osób fizycznych, mogą podlegać opodatkowaniu "podatkiem liniowym" wg stawki 19%.

Interpretacji udzielono w oparciu o informacje zawarte w złożonym wniosku z dnia 16 lipca 2007 r. i uzupełnieniu z dnia 14 września 2007 r. W sytuacji, gdyby przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różniło się od stanu faktycznego, który nastąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego. Ponadto przedłożone dokumenty nie podlegały analizie celem wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl