ITPB1-415-203/08/MM - Dzień, w którym podatnik uzyskał refundację momentem powstania przychodu z tytułu wypłaty refundacji od sprzedaży leków przez Fundusz Zdrowia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1-415-203/08/MM Dzień, w którym podatnik uzyskał refundację momentem powstania przychodu z tytułu wypłaty refundacji od sprzedaży leków przez Fundusz Zdrowia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu 2 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie daty zaewidencjonowania przychodu uzyskanego z Narodowego Funduszu Zdrowia na refundację wyrobów farmaceutycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie daty zaewidencjonowania przychodu uzyskanego z narodowego Funduszu Zdrowia na refundację wyrobów farmaceutycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie handlu wyrobami farmaceutycznymi i medycznymi w aptece. Zdarzenia gospodarcze dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych ewidencjonuje Pani w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Podpisała Pani umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia na refundację wyrobów farmaceutycznych i medycznych, które są wydawane klientom bezpłatnie lub za częściową odpłatnością.

Narodowy Fundusz Zdrowia dokonuje refundacji nie później niż 14 dni od daty otrzymania zbiorowego zestawienia wniosków podlegających refundacji. Pieniądze wpływają na konto bankowe zawsze w następnym miesiącu, tj. następującym po miesiącu, którego dotyczy refundacja.

Refundacje z tytułu wydania wyrobów farmaceutycznych i medycznych bezpłatnie lub z częściową odpłatnością ewidencjonowane są w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie wpływu pieniędzy na konto bankowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym znajduje zastosowanie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. czy momentem powstania przychodu z tytułu refundacji jest dzień, w którym uzyskała Pani refundację.

Zdaniem Wnioskodawcy momentem powstania przychodów z tytułu refundacji jest data faktycznego otrzymania zapłaty, czyli chwila uznania kwoty na Pani rachunku bankowym. Wyrażony powyżej pogląd - zdaniem Wnioskodawcy - znajduje odbicie w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na gruncie obowiązujących przepisów podatkowych jest w pełni uzasadniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z art. 14 ust. 1c ww. ustawy wynika, że przychód z działalności gospodarczej powstaje: w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień: wystawienia faktury albo uregulowania należności. Oznacza to, że przychód - co do zasady - powstaje w momencie wydania towarów, wyrobu lub wykonania usługi i bez znaczenia pozostaje fakt zapłaty należności przez odbiorcę świadczenia.

Od powołanego powyżej przepisu przewidziano jednak pewne wyjątki. Do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zalicza się również otrzymane przez podatnika dotacje przedmiotowe, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia (art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy). W tym przypadku przychód powstaje w momencie otrzymania dotacji, subwencji, dopłaty i innych nieodpłatnych świadczeń.

Refundacja jest dopłatą do wydawanych leków za odpłatnością ulgową lub bezpłatnie. Apteki uzyskują refundację za leki wydane osobom uprawnionym na podstawie ustawy z dnia 27 września 1991 r. o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne (Dz. U. Nr 94, poz. 94). Omawiana refundacja w świetle prawa budżetowego nie ma charakteru dotacji, jest to dopłata z budżetów województw do wydawanych leków za odpłatnością ulgową lub bezpłatnie.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, że przychodem z tytułu prowadzenia działalności usługowej w aptekach są kwoty należne z tytułu wykonywania usługi, z wyjątkiem tej części należności, która jest refundowana. W praktyce oznacza to, że przychodem apteki są faktycznie osiągnięte utargi dzienne z tytułu sprzedaży wyrobów medycznych i farmaceutycznych oraz kwoty otrzymanej refundacji z Narodowego Funduszu Zdrowia. Za dzień uzyskania przychodu w przypadku dopłat do leków dla uprawnionych osób przyjmuje się dzień, w którym podatnik (właściciel apteki) uzyskał refundację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl