ITPB1/415-202/10/HD - Skutki podatkowe sprzedaży wygranego w loterii samochodu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-202/10/HD Skutki podatkowe sprzedaży wygranego w loterii samochodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 24 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży wygranego w loterii samochodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży wygranego w loterii samochodu.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

We wrześniu 2009 r. wygrał Pan nagrodę, w skład której wchodził samochód i świadczenie pieniężne. Wygraną kwotę pieniężną organizator loterii przekazał do właściwego urzędu skarbowego tytułem zapłaty 10 % zryczałtowanego podatku od wygranej. Wartość samochodu, jaka została przyjęta do obliczenia 10 % zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w konkursie, wynosi 54.900 zł. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej.

Przedmiotowy samochód sprzedał Pan w dniu 15 października 2009 r. za kwotę 54.900 zł, która jest niższa od ceny rynkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze sprzedażą samochodu należy zapłacić podatek. Jeśli tak, to na jakim formularzu podatkowym należy wykazać tę sprzedaż.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien płacić podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży przedmiotowego samochodu, ponieważ został on sprzedany po cenie fabrycznej, wykazanej w fakturze VAT, która jest niższa od ceny rynkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1a ustawy).

Stosownie do postanowień art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Mając powyższe na uwadze, źródłem przychodu z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy ruchomych jest tylko taka sprzedaż, która łącznie spełnia następujące przesłanki:

* nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej,

* została dokonana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. (...).

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ustawy).

W myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Stosownie do postanowień art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

1.

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo

2.

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń

* pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że we wrześniu 2009 r. w loterii wygrał Pan m.in. samochód o wartości 54.900 zł, który w dniu 15 października 2009 r. został sprzedany za kwotę 54.900 zł. Jednocześnie zaznacza Pan, że nie prowadzi działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis stanu faktycznego na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że w związku z tym, iż sprzedaż przedmiotowego samochodu nastąpiła przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, to powstaje przychód z tego tytułu i do ustalenia dochodu z tytułu tej sprzedaży zastosowanie ma art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychodem ze sprzedaży wygranego w loterii samochodu jest wynikająca z umowy sprzedaży cena - 54.900 zł, którą uzyskał Pan od kupującego. Natomiast kosztem uzyskania przychodu jest wartość samochodu, jaka została przyjęta do obliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w konkursie - tj. kwota 54.900 zł W takiej sytuacji nie powstałby dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jednakże nie wynika to ze wskazanego we wniosku faktu, że cena sprzedaży jest niższa od ceny rynkowej, a związane jest z tym, że uzyskany ze sprzedaży przychód jest równy kosztom jego uzyskania.

Natomiast w związku z tym, iż w opisanym stanie faktycznym podaje Pan, że cena uzyskana ze sprzedaży samochodu nie odpowiada wartości rynkowej tego samochodu w dniu sprzedaży, wskazać należy, że organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej ma prawo - na mocy art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - określić ten przychód w wysokości wartości rynkowej. W takiej sytuacji powstałby dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Konsekwencją powyższego byłaby również konieczność wykazania uzyskanego przychodu, kosztów uzyskania przychodu i dochodu (jako innych źródeł) wraz z dochodami z pozostałych źródeł w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl