ITPB1/415-183/08/MM - Możliwość wyboru sposobu opodatkowania w trakcie roku podatkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-183/08/MM Możliwość wyboru sposobu opodatkowania w trakcie roku podatkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2009 r. (data wpływu 5 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w zakresie możliwości wyboru sposobu opodatkowania w trakcie roku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w zakresie możliwości wyboru sposobu opodatkowania w trakcie roku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W roku 2007 prowadził Pan działalność gospodarczą, która założona została w roku 2003 i przez wszystkie lata jej prowadzenia opłacał zryczałtowany podatek dochodowy. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywał Pan następujące usługi: prace konserwacyjno-malarskie, prace porządkowe oraz eksport-import. W roku 2007 kwota przychodu opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przekroczyła dozwolony limit. Pierwszą fakturę wystawioną w roku 2008 - z braku świadomości, że należy zmienić formę opodatkowania - rozliczył Pan ryczałtem lecz po wezwaniu przez urząd skarbowy obliczył podatek według zasad ogólnych i dopłacił różnicę podatku i jednocześnie dokonał likwidacji działalności gospodarczej wraz ze wszelkimi skutkami podatkowymi, a następnie wyjechał za granicę. W czerwcu 2008 r. sytuacja rodzinna zmusiła Pana do powrotu do kraju i wówczas otworzył nową działalność gospodarczą. Obecnie w zakresie wykonywanej działalności gospodarczej mieszczą się następujące usługi: roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, naprawy i konserwacja statków i łodzi, wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych. Podpisał Pan umowę współpracy z dużą firmą na wykonywanie ww. prac. Nowo utworzoną działalność gospodarczą rozlicza Pan zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Po złożeniu zeznania podatkowego PIT-28 za rok 2008 Urząd Skarbowy zakwestionował sposób rozliczenia przychodów z działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałym stanie faktycznym miał Pan prawo wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania podatkiem dochodowym dla nowo otwartej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2008, po likwidacji w tym samym roku innej działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych...

Zdaniem Wnioskodawcy miał prawo do wyboru opodatkowania przychodów z nowo rozpoczętej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż obecnie wykonuje zupełnie inny zakres usług, niezwiązanych z poprzednio wykonywaną działalnością i w trakcie prowadzenia nowo powstałej firmy nie dokonał zmiany formy opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wyboru formy (sposobu) opodatkowania podatnik dokonuje - zgodnie z treścią art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) składając pisemne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Oznacza to, że jeżeli nie została zgłoszona likwidacja działalności gospodarczej, wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania dochodów podatnik dokonuje na dany rok podatkowy.

Natomiast w sytuacji kiedy w ciągu roku podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą i o tym fakcie zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, dokonał wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, sporządził spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) itp., a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpoczął (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do wyboru przez ten podmiot formy opodatkowania.

Skoro podatnik zawiadomił wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej (ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych), to gdy rozpocznie on ponownie działalność, nie ma podstaw aby odmówić statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Natomiast w przepisie art. 8 ust. 1 ww. ustawy zamieszczony został katalog usług, które wyłączone zostały z opodatkowania w formie ryczałtu. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 3, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednakże ze złożonego wniosku wynika, iż poza przychodami z ww. usług nie uzyskał Pan przychodu ze świadczenia innych usług wyłączających opodatkowanie w formie ryczałtu, zatem w roku 2008 przychody uzyskiwane przez Pana z nowo utworzonej działalności gospodarczej mogły być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanych przez Pana. Nie rozstrzyga natomiast faktycznych przyczyn likwidacji oraz ponownego zarejestrowania działalności gospodarczej. W przedmiotowej sprawie, dokonując interpretacji indywidualnej, oparto się na przedstawionym stanie faktycznym, nie oceniając czy zaistniałe zdarzenia gospodarcze nie zmierzały do obejścia przepisów prawa podatkowego.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl