ITPB1/415-182/11/GR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-182/11/GR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wysokości przychodu z najmu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wysokości przychodu z najmu. Wniosek został uzupełniony pismem otrzymanym w dniu 26 kwietnia 2011.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi najem mieszkania. Uzyskane przychody rozlicza w formie zryczałtowanego podatku dochodowego. Koszty eksploatacyjne (ogrzewanie, woda i ścieki, wywóz nieczystości itd.) pokrywa Wnioskodawca z kwoty czynszu określonej w umowie najmu. Zgodnie z nią do regulowania kosztów eksploatacji opisanych we wniosku jest najemca. Najemca opłaca czynsz za użytkowanie lokalu w wysokości 750 zł miesięcznie. Z tej kwoty Wnioskodawca odprowadza czynsz do wspólnoty mieszkaniowej w wysokości 180,36 zł (opłaty eksploatacyjne oraz zaliczki na fundusz remontowy). Wspólnota mieszkaniowa nie zgodziła się na zawarcie dodatkowej umowy z najemcą. Na dowodach wpłaty figuruje nazwisko Wnioskodawcy i jego konto, z którego następuje co miesiąc przelew.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Co w opisanej sytuacji jest przychodem podlegającym opodatkowaniu: czy kwota czynszu wskazana w umowie najmu, czy kwota czynszu pomniejszona o opłatę przekazywaną do wspólnoty mieszkaniowej regulującą koszty eksploatacji lokalu w okresach najmu.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty wnoszone do wspólnoty mieszkaniowej nie stanowią dla Wnioskodawcy przysporzenia majątkowego (nie stanowią przychodu). Jego zdaniem nie powinien odprowadzać podatku od całości kwoty czynszu, lecz od różnicy powstałej po odliczeniu kwoty odprowadzonej do wspólnoty mieszkaniowej, gdyż ta część czynszu nie stanowi przysporzenia majątkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Uwzględniając powyższe, uznać należy, iż podstawą uzyskiwania przychodów z tytułu najmu jest umowa, w której strony określają wysokość czynszu. Czynsz stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym w przypadku otrzymania lub postawienia go do dyspozycji wynajmującego. W zależności od różnego skonstruowania stosunku prawnego umowy najmu w zakresie pokrywania przez najemcę pewnych płatności (świadczeń) związanych z przedmiotem najmu, różne będą skutki podatkowe. Jeśli strony umowy najmu określiły wysokość wynagrodzenia z tytułu najmu (czynsz), to otrzymana przez Wynajmującego kwota jest jego przychodem. Fakt, iż z tej kwoty opłaca wydatki związane z wynajmowanym lokalem nie ma wpływu na wysokość podstawy opodatkowania.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż zgodnie z zawartą umową najemca zobowiązany jest do uiszczenia czynszu najmu w kwocie 750 zł, z której Wnioskodawca uiszcza czynsz do Wspólnoty. Umowa ta nie wskazuje, że koszty czynszu do Wspólnoty Mieszkaniowej, jako odrębna od czynszu należność z tytułu najmu, obciążają najemcę. Wobec powyższego Wnioskodawca nie może być uznany wyłącznie za pośrednika pomiędzy najemcą Wspólnotą Mieszkaniową.

W związku z powyższym w przedstawionym stanie faktycznym w kontekście przywołanego stanu prawnego, przychodem do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym będzie otrzymana kwota czynszu (odstępnego). Skoro bowiem wynajmujący otrzymuje określoną w umowie kwotę czynszu z tytułu najmu, to niewątpliwie stanowi ona dla niego przychód z tytułu najmu. Wnioskodawca nie ma możliwości pomniejszenia postawy opodatkowania o kwotę przekazaną na konto Wspólnoty mieszkaniowej, gdyż w przypadku ryczałtu od przychodów podatkiem obciążony jest przychód, a nie dochód.

W aspekcie powyższego - w świetle przedstawionego stanu faktycznego - przyjąć należy, że skoro koszt czynszu odprowadzanego do Wspólnoty Mieszkaniowej ponosi Wnioskodawca z kwoty otrzymanej przez najemcę, przychodem podlegającym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych będzie cała kwota określona w umowie najmu tj. kwota 750 zł miesięcznie, w momencie jej otrzymania (postawienia do dyspozycji).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl