ITPB1/415-178/11/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-178/11/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 18 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług marketingowych. Wnioskodawca zamierza zawrzeć z przedsiębiorcami zajmującymi się sprzedażą artykułów biurowych umowy, na podstawie których będzie świadczył na ich rzecz usługi marketingowe przez oznaczony w umowach czas. Przedsiębiorcy będą nabywali te usługi w celu zwiększenia sprzedaży. Usługa marketingowa będzie polegała na kompleksowej organizacji, koordynacji i prowadzeniu programu lojalnościowego dla klientów przedsiębiorców, którego podstawowym założeniem będzie wydawanie klientom nagród w zamian za zakupy o określonej wartości (im wyższa wartość zakupów, tym atrakcyjniejsze nagrody). Program lojalnościowy będzie ten sam dla wszystkich przedsiębiorców (w jednym programie uczestniczyć będzie wielu przedsiębiorców) - Wnioskodawca zawrze z każdym przedsiębiorcą identyczną umowę na ten sam określony czas. Program lojalnościowy będzie realizowany w następujący sposób: Wnioskodawca, któremu powierzono organizację, koordynację i prowadzenie programu, będzie nabywał we własnym imieniu i na własny rachunek hologramy, będące papierowymi/foliowymi znaczkami. Następnie będzie je wydawał w ramach odpłatnej usługi marketingowej przedsiębiorcom w ilości, na którą zgłoszą zapotrzebowanie. Hologramy będą wydawane przez przedsiębiorców ich klientom w zamian za zakupy o określonej w formularzu zgłoszeniowym do programu wartości netto. Każdy z przedsiębiorców będzie samodzielnie ustalał dla swoich klientów minimalne progi zakupów, za które jego klientom należy się 1 hologram (przy czym progi te mogą być różne dla różnych klientów tego samego przedsiębiorcy). Klienci będą zbierali hologramy, a następnie będą wymieniali je na określone w załączniku do regulaminu programu nagrody. Hologramy będą jednakowe dla wszystkich przedsiębiorców, którzy zawrą z Wnioskodawcą umowy o świadczenie usługi marketingowej. Będzie to umożliwiało klientom dokonywanie premiowanych zakupów u każdego z przedsiębiorców, przy czym otrzymane od nich hologramy będą podlegały sumowaniu (aby otrzymać nagrodę uczestnik programu będzie musiał zebrać określoną ilość hologramów, przy czym bez znaczenia jest, czy hologramy te zostaną uzyskane w zamian za nabycie produktów u jednego, kilku czy też wszystkich przedsiębiorców biorących udział w programie). Nagrody wydawane w ramach programu będą nagrodami rzeczowymi. W przypadku jednak klientów będących osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej nagroda, której wartość przekracza 760 zł, będzie się składała z rzeczy oraz kwoty pieniężnej stanowiącej 1/9 wartości rzeczy. Klient, który będzie chciał wymienić swoje hologramy na określoną nagrodę, będzie musiał zgłosić chęć wymiany przedsiębiorcy bądź jednemu z przedsiębiorców, od których nabywał towary. Będzie wówczas zobowiązany wydać przedsiębiorcy hologramy w odpowiedniej ilości oraz złożyć pisemne oświadczenie o wyborze nagrody, a także - w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jeżeli wartość wybranej przez nie nagrody będzie przekraczała 760 zł - oświadczenie o wyrażeniu zgody na zatrzymanie pieniężnej części nagrody tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Hologramy i oświadczenia przedsiębiorca będzie przesyłał Wnioskodawcy, który będzie wtedy nabywał nagrodę wybraną przez klienta oraz przesyłał ją przedsiębiorcy. Przedsiębiorca będzie przekazywał nagrodę klientowi. Na życzenie klienta wyrażone w formie pisemnej w momencie składania oświadczenia o wyborze nagrody Wnioskodawca prześle nagrodę bezpośrednio klientowi.

W zamian za świadczoną w wyżej opisany sposób usługę marketingową przedsiębiorcy będą uiszczać na rzecz Wnioskodawcy wynagrodzenie w wysokości stanowiącej iloczyn liczby wydanych przedsiębiorcom hologramów oraz określonej kwoty pieniężnej. W umowach zawartych z przedsiębiorcami ustalono minimalną liczbę hologramów, do których nabycia przedsiębiorca jest zobowiązany w danym miesiącu. Kwota pieniężna przypadająca na 1 hologram nie będzie w żaden sposób odzwierciedlała jego rzeczywistej wartości. Będzie skalkulowana w ten sposób, że wpływy z wydawania hologramów będą w całości wystarczały na pokrycie kosztów organizacji, koordynacji i prowadzenia programu, a także na wynagrodzenie Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie zatem ponosił ekonomicznie żadnych kosztów związanych z organizacją koordynacją i obsługą programu i będzie osiągał przychody związane ze świadczoną przez niego usługą marketingową przez okres, na który będą zawarte umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (oznaczone we wniosku nr od 3 do 8).

1.

Czy Wnioskodawca pełni funkcję płatnika podatku dochodowego w odniesieniu do nagród wydawanych uczestnikom programu lojalnościowego będących przedsiębiorcami.

2.

Czy Wnioskodawca pełni funkcję płatnika podatku dochodowego w odniesieniu do nagród wydawanych uczestnikom programu lojalnościowego niebędącym przedsiębiorcami.

3.

Czy Wnioskodawca ma obowiązek obliczyć, pobrać i odprowadzić podatek dochodowy od wydanej uczestnikowi niebędącemu przedsiębiorcą nagrody o wartości nieprzekraczającej 760 zł.

4.

W jakiej wysokości Wnioskodawca powinien pobrać podatek od nagród wydawanych uczestnikom programu lojalnościowego niebędących przedsiębiorcami.

5.

Czy warunek, o którym mowa w art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostanie zrealizowany, jeżeli Wnioskodawca odbierze od klienta za pośrednictwem przedsiębiorcy dokonującego sprzedaży premiowej oświadczenie o wyrażeniu zgody na zatrzymanie przez Wnioskodawcę pieniężnej części nagrody tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego.

6.

Czy w związku z realizacją programu lojalnościowego na Wnioskodawcy ciąży wynikający z przepisów prawa podatkowego obowiązek sporządzenia jakichkolwiek informacji bądź jakiekolwiek inne obowiązki niż obowiązki płatnika podatku dochodowego.

W ocenie Spółki, klienci będący przedsiębiorcami (osoby fizyczne, osoby prawne oraz spółki osobowe) są zobowiązani rozliczać podatek od otrzymanej nagrody we własnym zakresie. Przysporzenie związane z otrzymaniem nagrody będzie dla nich stanowiło przychód z działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie pełni zatem funkcji płatnika podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, od nagród wydawanych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej bądź też osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą jednak uczestniczącym w programie lojaInościowym prywatnie, Wnioskodawca będzie zobowiązany pobrać podatek w wysokości 10% wartości nagrody i odprowadzić go na rachunek właściwego urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nagrody otrzymane w ramach sprzedaży premiowej uważa się za przychody z innych źródeł. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych organizator konkursu jest zobowiązany jako płatnik do pobrania podatku przed wydaniem uczestnikowi nagrody.

W świetle powyższego Wnioskodawca uważa, że będzie płatnikiem podatku dochodowego w odniesieniu do tych nagród, które są wydawane klientom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej bądź osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą lecz uczestniczącymi w programie lojalnościowym prywatnie.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on obowiązku obliczania, pobierania i wpłacania na rachunek urzędu skarbowego podatku od nagród wydawanych uczestnikom niebędącym przedsiębiorcami w sytuacji, kiedy wartość tych nagród nie przekracza 760 zł. Nagrody o wartości nieprzekraczającej 760 zł wydawane w ramach programu lojalnościowego osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej bądź osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą lecz uczestniczącym w programie lojalnościowym prywatnie, będą bowiem zdaniem Wnioskodawcy korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia się od podatku wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł. Zwolnienie to nie dotyczy przy tym nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji sprzedaży premiowej. Jak wskazuje Wnioskodawca w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe podkreśla się, że sprzedaż premiowa to: "umowa sprzedaży zawarta między sprzedawcą a kupującym, połączona jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii." (tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 5 października 2010 r., sygn. IPPB1/415-677/10-3/JB). Sprzedaż dokonywana przez przedsiębiorców, którzy zlecili Wnioskodawcy organizację programu, mieści się w świetle powyższego w pojęciu sprzedaży premiowej. Należy bowiem wskazać, że choć to Wnioskodawca kupuje nagrody a następnie je wydaje, czyni to na zlecenie przedsiębiorcy sprzedającego towary klientowi, zgodnie z ustanowionym przez niego regulaminem i na jego koszt (koszt nabycia nagród oraz hologramów jest Wnioskodawcy w całości zwracany w wynagrodzeniu za usługę otrzymywanym od każdego z przedsiębiorców). Nie ma zatem w niniejszej sprawie znaczenia, że nagrody są faktycznie przekazywane klientom przez Wnioskodawcę, a nie poszczególnych przedsiębiorców (tak również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 września 2010 r., sygn. ILPB1/415-666/10-4/AO).

Jeżeli zatem wartość nagrody przekazanej osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej bądź osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą lecz uczestniczącej w programie lojalnościowym prywatnie, nie przekroczy 760 zł, nagroda ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Wnioskodawcy nie będą ciążyły żadne obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego w związku z wydaniem tej nagrody.

Zdaniem Wnioskodawcy, od uczestników programu lojalnościowego niebędących przedsiębiorcami jest on zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy jeżeli wartość wydawanej uczestnikowi niebędącemu przedsiębiorcą nagrody przekracza 760 zł, Wnioskodawca jako płatnik jest zobowiązany obliczyć, pobrać i wpłacić na rachunek urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody.

W ocenie Wnioskodawcy, odebranie od uczestnika programu lojalnościowego oświadczenia o wyrażeniu zgody na zatrzymanie przez Wnioskodawcę pieniężnej części nagrody tytułem zryczałtowanego podatku za pośrednictwem przedsiębiorcy dokonującego sprzedaży premiowej będzie wystarczające, aby spełnić warunek, o którym mowa w art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby prawne, które dokonują świadczeń z tytułu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, są zobowiązane pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od tych świadczeń. Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli przedmiotem nagród nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia. Zdaniem Wnioskodawcy warunek ten zostanie spełniony, jeżeli odbierze on za pośrednictwem przedsiębiorcy dokonującego sprzedaży premiowej oświadczenie o wyrażeniu zgody na zatrzymanie przez Wnioskodawcę pieniężnej części nagrody tytułem zryczałtowanego podatku (tak również A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, Lex, 2010, wyd. II.).

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją programu lojalnościowego nie będzie na nim ciążył wynikający z przepisów prawa podatkowego obowiązek sporządzenia jakichkolwiek informacji ani jakiekolwiek inne obowiązki niż obowiązki płatnika podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów.

Stosownie do postanowień ww. art. 10 ust. 1 odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 3 i 9 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza oraz

* inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - t.j. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym od Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

* nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) i tak treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług marketingowych. Wnioskodawca zamierza zawrzeć z przedsiębiorcami zajmującymi się sprzedażą artykułów biurowych umowy, na podstawie których będzie świadczył na ich rzecz usługi marketingowe przez oznaczony w umowach czas. Usługa marketingowa będzie polegała na kompleksowej organizacji, koordynacji i prowadzeniu programu lojalnościowego dla klientów przedsiębiorców, którego podstawowym założeniem będzie wydawanie klientom nagród w zamian za zakupy o określonej wartości (im wyższa wartość zakupów, tym atrakcyjniejsze nagrody). Nagrody wydawane w ramach programu będą nagrodami rzeczowymi. W przypadku jednak klientów będących osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej nagroda, której wartość przekracza 760 zł, będzie się składała z rzeczy oraz kwoty pieniężnej stanowiącej 1/9 wartości rzeczy. Przedsiębiorca będzie przekazywał nagrodę klientowi. Na życzenie klienta wyrażone w formie pisemnej w momencie składania oświadczenia o wyborze nagrody Wnioskodawca prześle nagrodę bezpośrednio klientowi.

Cytowany uprzednio przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi o nagrodach związanych ze sprzedażą premiową, zatem należy stwierdzić, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, program lojalnościowy nie utraci charakteru sprzedaży premiowej, ze względu na fakt, iż organizatorem programu będzie podmiot świadczący usługi marketingowe. Wskazać bowiem należy, iż Wnioskodawca wykonuje wyłącznie usługę polegającą na organizacji, koordynacji i prowadzeniu programu. Nagrody otrzymuje zaś klient za dokonanie określonych zakupów od sprzedawcy. Brak jest zatem podstaw do różnicowania sytuacji prawnopodatkowej osób otrzymujących nagrody w programie lojalnościowym ze względu na sposób realizacji programu promocyjnego.

Mając powyższe na uwadze, nagrody uzyskane przez uczestników konkursów organizowanych przez Spółkę, jeżeli nie mają związku z ich działalnością gospodarczą, o wartości nieprzekraczającej 760 zł sa więc wolne od podatku. Natomiast nagrody które tę wartość przekroczyły nie korzystają ze zwolnienia i podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z przytoczonym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

W sytuacji, kiedy to spółka wydaje nagrody w programie pełni ona funkcję płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego, na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 5 ustawy.

Dodatkowo, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Odnosząc się do wyżej cytowanego art. 41 ust. 7 pkt 1 wskazać należy, iż z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w przypadku klientów będących osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej nagroda, której wartość przekracza 760 zł będzie się składała z rzeczy oraz kwoty pieniężnej stanowiącej 1/9 wartości rzeczy. Klient, będzie zobowiązany złożyć pisemne oświadczenie o wyborze nagrody, a także jeżeli wartość wybranej nagrody będzie przekraczała 760 zł - oświadczenie o wyrażeniu zgody na zatrzymanie pieniężnej części nagrody tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Zatem Wnioskodawca jako organizator programu lojalnościowego co do zasady będzie w stanie, przed wydaniem nagrody, pobrać zryczałtowany podatek - przy czym Wnioskodawca winien pobrać podatek od łącznej wartości nagrody (rzeczowej i pieniężnej).

Natomiast w związku z otrzymaniem nagród w ramach sprzedaży premiowej przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą pozostające w związku z tą działalnością, stwierdzić należy, iż uzyskają one przychód ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, a nie z innych źródeł. Podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany doliczyć wartość takiej nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jako otrzymane nieodpłatnie świadczenie i opodatkować go wraz z innymi uzyskanymi z tego źródła przychodami stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Reasumując, w przypadku, gdy wysokość wygranej - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - przekracza wskazaną w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwotę 760 zł, na Wnioskodawcy, jako podmiocie faktycznie dokonującym wypłat (świadczeń) przyznanych w ramach prowadzonego programu lojalnościowego, ciąży obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% na rachunek właściwego urzędu skarbowego oraz złożenia odpowiedniej deklaracji rocznej na formularzu PIT-8AR.

Spółka, natomiast nie będzie zobowiązana jako płatnik do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego ani do składania informacji lub deklaracji podatkowych, w związku z wydawaniem nagród w ramach akcji promocyjnej osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą jeżeli mają związek z ich działalnością oraz jeżeli nagrody były wydane osobom nieprowadzącym działalności i nie przekraczały kwoty 760 zł.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja została wydana zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w kontekście zadanych pytań w zakresie obowiązków wynikających z tytułu pełnienia obowiązków płatnika. Organ wydający interpretację indywidualną nie ma obowiązku poszukiwania okoliczności faktycznych, które nie zostały wskazane we wniosku.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz wysoki poziom abstrakcji zadanego pytania (oznaczonego we wniosku nr 8) i jego zakres tematyczny stwierdzić należy, iż w tak zakreślonym stanie faktycznym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły inne obowiązki w podatku dochodowym od osób fizycznych niż te które zostały zawarte w treści przedmiotowego rozstrzygnięcia.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw podatników i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, tym samym nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl