ITPB1/415-172/a/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-172/a/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2007 r. (data wpływu 5 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń socjalnych wypłacanych emerytom i rencistom wojskowym oraz członkom ich rodzin - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2007 r. (data wpływu) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń socjalnych wypłacanych emerytom i rencistom wojskowym oraz członkom rodzin po zmarłych żołnierzach zawodowych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 października 2007 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W. w G. ustala prawo do świadczeń emerytalno-rentowych (emerytur i rent na rzecz byłych żołnierzy zawodowych, rent rodzinnych na rzecz członków rodzin pozostałych po zmarłych żołnierzach i emerytach wojskowych), a następnie dokonuje ich wypłaty. Prawo do świadczeń jest określone w art. 27 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 z późn. zm.). Tryb, warunki i kryteria do przyznawania tych świadczeń określa Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz. U. Nr 216, poz. 1829). Zgodnie z tym rozporządzeniem świadczeniobiorca - osoba pobierająca emeryturę wojskową, wojskową rentę inwalidzką albo wojskową rentę rodzinną, może korzystać z następujących świadczeń socjalnych: zapomogi pieniężnej, dopłaty do kosztów leczenia, zwrotu całkowitego lub częściowego kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej sprawowanej w domu chorego, dopłaty do kosztów wypoczynku w wojskowych domach (zespołach wypoczynkowych), dopłaty do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego.

W. w G. nalicza, pobiera i odprowadza do właściwego urzędu skarbowego (za wyjątkiem dopłaty do kosztów wypoczynku w wojskowych domach/zespołach wypoczynkowych):

* zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% od świadczeń socjalnych wypłacanych emerytom i rencistom wojskowym,

* podatek dochodowy wg obowiązującej w danym roku skali podatkowej od świadczeń socjalnych wypłacanych członkom rodzin pobierającym rentę rodzinną po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach wojskowych.

Dopłatę do kosztów wypoczynku w W., po skorzystaniu przez świadczeniobiorcę z wypoczynku, bezpośrednio na rachunek bankowy W. na podstawie otrzymanej faktury. W przypadku skorzystania przez świadczeniobiorcę z wypoczynku w W. i przyznania dopłaty:

* w stosunku do członków rodzin pozostałych po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach wojskowych, zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych W. sporządza i przekazuje podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu wg miejsca zamieszkania podatnika informację o wysokości przychodów (PIT-8C) za rok, w którym przekazano dopłatę,

* w stosunku do emerytów i rencistów wojskowych, zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik dokonuje wpłaty na konto płatnika należnego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego przed udostępnieniem świadczenia.

Od udzielonych zapomóg - w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych albo długotrwałej choroby - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 zł oraz dopłat do zorganizowanego wypoczynku krajowego w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką dzieci i młodzieży do lat 18, podatek nie jest pobierany.

W., jako płatnik, zobowiązane jest w terminie do końca lutego, po upływie roku podatkowego, do sporządzania i przekazania rocznego obliczenia podatku przez organ rentowy / informacji o dochodach uzyskanych od organu rentowego (PIT-40A/11A) podatnikom uzyskującym dochód z emerytur i rent oraz urzędowi skarbowemu właściwemu wg miejsca zamieszkania podatnika. W tym samym momencie W. sporządza i przekazuje informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11/8B), a także informację o wysokości przychodów (PIT-8C) od wypłaconych członkom rodzin po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach wojskowych, świadczeń socjalnych objętych 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy do świadczeń socjalnych wypłacanych na podstawie art. 27 ustawy oraz przepisu wykonawczego - rozporządzenia, emerytom i rencistom wojskowym można stosować zapis art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym uznać, że są to dochody (przychody) z tytułu świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy i stosować opodatkowanie dochodowym podatkiem zryczałtowanym w wysokości 10%, a dla osób pobierających wojskowe renty rodzinne (członków rodzin pozostałych po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach wojskowych), którym wypłacane są świadczenia socjalne, od tych należności - stosować opodatkowanie podatkiem dochodowym wg skali obowiązującej w danym roku podatkowym (w 2007 r. 19%).

2.

Czy możliwe jest łączne ujęcie dochodów uzyskiwanych przez członków rodzin pozostałych po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach wojskowych z tytułu wypłaconych rent rodzinnych z dochodami z tytułu świadczeń socjalnych wypłaconych na podstawie art. 27 ustawy na druku rocznego obliczenia podatku przez organ rentowy / informacja o dochodach uzyskanych od organu rentowego (PIT-40A/11A), a tym samym zaniechanie sporządzania druków PIT-11/8B i PIT-8C.

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze. Wniosek W. w zakresie pytania drugiego zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy - w zakresie pytania pierwszego - zasadne jest stosowanie takich samych rozwiązań w stosunku do świadczeń socjalnych wypłacanych przez wojskowe organy emerytalne, emerytom i rencistom wojskowym jak do emerytów i rencistów - byłych pracowników oraz ich rodzin. Wyjątek stanowi opodatkowanie członków rodzin pozostałych po zmarłych żołnierzach i emerytach wojskowych, którzy pobierają renty rodzinne. Emeryci i renciści wojskowi oraz członkowie ich rodzin mogą - w ocenie W. - korzystać ze świadczeń socjalnych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych tworzonego na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.), a wypłacone im z tego tytułu świadczenia socjalne podlegają na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% należności, jako dochody uzyskane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy. Pracodawcą w stosunku do emerytów i rencistów wojskowych było M.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 66 z późn. zm.) żołnierzom zwolnionym z zawodowej służby wojskowej przysługuje z budżetu państwa, na zasadach określonych w ustawie, zaopatrzenie emerytalne z tytułu wysługi lat lub w razie całkowitej niezdolności do służby, a członkom ich rodzin - w razie śmierci żywiciela.

Stosownie do art. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują za zasadach określonych w ustawie:

1.

świadczenia pieniężne:

a.

emerytura wojskowa,

b.

wojskowa renta inwalidzka

c.

wojskowa renta rodzinna

d.

dodatki do emerytury lub renty

e.

zasiłek pogrzebowy

2.

inne świadczenia i uprawnienia:

a.

świadczenia lecznicze,

b.

świadczenia socjalne,

c.

prawo do umieszczenia w domu emeryta wojskowego.

W myśl art. 27 ust. 1 i 3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i ich rodzin, osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych. Organem właściwym w sprawach tworzenia funduszu socjalnego oraz przyznawania świadczeń socjalnych jest wojskowy organ emerytalny.

Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 216, poz. 1829) świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych:

1.

zapomogi pieniężnej;

2.

dopłaty do kosztów leczenia;

3.

zwrotu całkowitego lub częściowego kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej sprawowanej w domu chorego;

4.

opłaty do kosztów wypoczynku w wojskowych domach (zespołach) wypoczynkowych - zakładach budżetowych;

5.

dopłaty do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego.

W rozumieniu § 2 pkt 3 powyższego rozporządzenia, określenie świadczeniobiorca oznacza osobę pobierającą emeryturę wojskową, wojskową rentę inwalidzką albo wojskową rentę rodzinną. Natomiast § 6 powołanego rozporządzenia stanowi, iż świadczenia socjalne przyznaje wojskowy organ emerytalny, który wypłaca świadczeniobiorcy świadczenia pieniężne z zaopatrzenia emerytalnego, na wniosek świadczeniobiorcy lub organizacji społecznej albo z urzędu na podstawie danych zawartych w aktach emerytalnych.

Pomimo, iż - zgodnie z cytowanymi przepisami - świadczenia socjalne przyznaje W., które nie jest w znaczeniu ścisłym byłym zakładem pracy, to niewątpliwie istnieje związek otrzymanego świadczenia z faktem, że emeryt, rencista był uprzednio żołnierzem zawodowym, a więc otrzymane świadczenie nastąpiło w związku z łączącym go z poprzednim zakładem pracy stosunkiem służbowym.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności.

Z analizy treści cytowanego wyżej art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie ww. przepisu nie jest zatem uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego, czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).

Obowiązek pobrania podatku ciąży na płatnikach na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził nowe brzmienie art. 42 ust. 1 w związku z art. 41 ust. 4 cyt. ustawy, które mają zastosowanie do opodatkowania dochodów, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy, osiągniętych od tego dnia. W myśl znowelizowanych przepisów art. 42 ust. 1 i 1a ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują pobrane kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, a w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani przesłać do właściwego urzędu skarbowego, roczne deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Biorąc powyższe pod uwagę, wypłata świadczeń socjalnych dla osób pobierających emeryturę wojskową lub wojskową rentę inwalidzką oraz członków ich rodzin winna być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym - w wysokości 10% należności.

Zgodnie z - obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. - brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Przy czym - w myśl ust. 2 - za zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, o których mowa w ust. 1, uważa się kwoty wypłacanych przez zakład pracy lub organ rentowy zasiłków chorobowych, wyrównawczych, macierzyńskich, opiekuńczych oraz świadczeń rehabilitacyjnych. Wypłata świadczeń socjalnych osobom pobierającym wojskowe renty rodzinne winna więc być opodatkowana podatkiem dochodowym wg skali obowiązującej w danym roku podatkowym. Na W. ciąży obowiązek sporządzenia informacji - według ustalonego wzoru - o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu (art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Biorąc powyższe pod uwagę przedstawione we wniosku stanowisko - w świetle stanu faktycznego oraz przedstawionego powyżej stanu prawnego - jest prawidłowe.

Wypłacane przez W. świadczenia socjalne dla poszczególnych grup świadczeniobiorców należy opodatkować w następujący sposób:

* emeryci i renciści wojskowi oraz członkowie ich rodzin - 10% zryczałtowany podatek dochodowy (PIT-8AR),

* rodziny po zmarłych żołnierzach, emerytach i rencistach wojskowych - wg skali podatkowej (PIT-8C).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl