ITPB1/415-167/14/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-167/14/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osoby fizyczne w zakresie powstania przychodu ze sprzedaży nieruchomości. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 17 listopada 2005 r. Wnioskodawczyni zakupiła wraz z małżonkiem (po 1/2) nieruchomość gruntową, o powierzchni 1.23,99 ha, składającą się z działek o numerach 17/5,17/8 oraz 21/1 niezabudowaną, nieuzbrojoną, posiadającą dostęp do drogi publicznej.

Dla zakupionej nieruchomości prowadzona jest przez Sąd Rejonowy księga wieczysta.

W momencie zakupu nieruchomość ta, nie była objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Wskazana powyżej nieruchomość została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przyjętym przez Radę Miasta w dniu 1 marca 2007 r. z przeznaczeniem na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wolnostojąca lub bliźniaczą.

Mocą decyzji z dnia 21 października 2013 r. z ww. działek powstało 12 działek i dwie działki drogowe. W momencie dokonania zakupu Wnioskodawczyni nie miała zamiaru sprzedawać ww. działki. Małżonek Wnioskodawczyni zaproponował, aby wolnych środków nie deponować na rachunku bankowym, ale przeznaczyć je na zakup ziemi, ponieważ jest to lepszy sposób ulokowania kapitału. W momencie zakupu Wnioskodawczyni podzielała zdanie męża, dlatego wspólnie zdecydowali się na zakup ww. nieruchomości.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że nie prowadzi działalności gospodarczej. Posiada również inne działki budowlane niż wyżej wymienione, które traktuje jako lokatę kapitału.

W chwili obecnej Wnioskodawczyni nie zamierza ich sprzedawać, ale nie wyklucza sprzedaży w przyszłości. Wnioskodawczyni w przeszłości nie kupowała działek z zamiarem ich dalszej sprzedaży. Obecnie nie zamierza kupować i sprzedawać innych działek niż wymienione powyżej. Do dnia dzisiejszego Wnioskodawczyni wraz z mężem nie podjęła kroków zmierzających do uzbrojenia działki. Ponieważ nie jest zorientowana co do szczegółów związanych z obrotem nieruchomościami, zdecydowała z mężem powierzyć sprzedaż przedmiotowej działki osobie zajmującej się handlem nieruchomościami.

W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku Wnioskodawczyni wskazała również, że nie składała wniosku o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego. Decyzja o uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmująca przedmiotowe działki zapadła bez udziału Wnioskodawczyni. Poza tym dla przedmiotowych działek nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy. Wnioskodawczyni podała również, że działki nie były w żaden sposób wykorzystywane tj. nie były przedmiotem dzierżawy, najmu, ani żadnej innej czynności o podobnym charakterze.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych

Czy dochód ze sprzedaży wskazywanych we wniosku nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku sprzedaży działek, o których mowa we wniosku nie będzie musiała płacić podatku dochodowego od osób fizycznych, bowiem od momentu nabycia nieruchomości, do jej zbycia upłynęło powyżej 5 lat. W związku z tym, na podstawie obowiązujących przepisów kwota uzyskana ze sprzedaży nie jest traktowana jako przychód.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z treści cytowanego przepisu wynika, że źródłem przychodu podatnika jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie.

Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

* odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

* zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

* prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w cytowanym wyżej przepisie art. 5a pkt 6 ustawy wymaga, aby był to jeden z wymienionych w lit. a-c) rodzajów działalności oraz opiera się na następujących przesłankach:

* zarobkowym celu działalności,

* wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

* prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, iż działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia "zorganizowany" przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r. I SA/Op18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania - na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - działań podjętych przez Wnioskodawczynię do właściwego źródła przychodu należało ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o której mowa we wniosku.

Jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawczyni wraz z mężem w dniu 17 listopada 2005 r. zakupiła nieruchomość gruntową, o powierzchni 1.23,99 ha, składającą się z działek o numerach 17/5,17/8 oraz 21/1 niezabudowaną, nieuzbrojoną, posiadającą dostęp do drogi publicznej. W momencie zakupu nieruchomość ta, nie była objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Ponadto wskazana nieruchomość została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przyjętym przez Radę Miasta w dniu 1 marca 2007 r. z przeznaczeniem na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wolnostojąca lub bliźniaczą.

Następnie decyzją z dnia 21 października 2013 r. z ww. działek powstało 12 działek i dwie działki drogowe.

Wnioskodawczyni wskazała również, że nie prowadzi działalności gospodarczej. Posiada również inne działki budowlane niż wyżej wymienione, które traktuję jako lokatę kapitału. Wnioskodawczyni w przeszłości nie kupowała działek z zamiarem ich dalszej sprzedaży. Obecnej nie zamierza kupować i sprzedawać innych działek niż wymienione powyżej. Wnioskodawczyni wskazała również, że nie składała wniosku o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego. Decyzja o uchwaleniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmująca przedmiotowe działki zapadła bez udziału Wnioskodawczyni. Poza tym dla przedmiotowych działek nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy. Wnioskodawczyni podała również, że działki nie były w żaden sposób wykorzystywane tj. nie były przedmiotem dzierżawy, najmu, ani żadnej innej czynności o podobnym charakterze.

W chwili obecnej Wnioskodawczyni nie zamierza sprzedawać działek, ale nie wyklucza sprzedaży w przyszłości.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, iż nieruchomość nie została zakupiona dla celów prowadzenia działalności gospodarczej i nie była w niej wykorzystywana. Na podstawie treści wniosku nie można również stwierdzić, by sprzedaż nieruchomości nastąpiła w ramach działalności handlowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły. Treść wniosku przemawia więc za tym, że sprzedaż nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej, a zatem nie powoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro zaś sprzedaż nieruchomości będzie miała miejsce po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (2005 r.), to nie należy jej również kwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i kwota uzyskana z tego tytułu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl