ITPB1/415-159/07/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-159/07/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. (data wpływu 31 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani, jako osoba fizyczna, działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia szkoleń i kursów z języka angielskiego. W dniu 1 września 2006 r. podpisała Pani dwie umowy zlecenia z O. na prowadzenie szkoleń językowych oraz koordynowanie pracy grup szkoleniowych w ramach projektu. Umowy podpisano w wyniku przeprowadzonego postępowania o zamówienie publiczne w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.), w związku z realizacją projektu szkoleniowego "Obsługa pacjenta anglo-i niemieckojęzycznego w ramach EFS - ZPORR działanie 2.1 Rozwój umiejętności powiązanych z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie" - finansowanego w 100% ze środków EFS. Liderem projektu jest O., która otrzymuje środki z EFS na jego realizację. Uważa Pani, że jako pierwszy podwykonawca realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy UE w ramach EFS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody osiągnięte z tego tytułu są opodatkowane podatkiem dochodowym czy też są zwolnione przedmiotowo, zgodnie z rozumieniem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskane z realizacji projektu szkoleniowego "Obsługa pacjenta anglo-i niemieckojęzycznego w ramach EFS - ZPORR działanie 2.1, tj. prowadzenie szkoleń oraz koordynacji językowej całego projektu, są zwolnione przedmiotowo z podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z brzmienia cytowanego wyżej przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania są objęte dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają wymienione warunki.

Jednym z nich jest zachowanie kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto zgodnie z treścią ww. przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od podmiotów wskazanych w tym przepisie oraz gdy podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie nie będzie miało zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, realizuje Pani, na podstawie podpisanej w dniu 1 września 2006 r. z O. umowy zlecenia, projekt w zakresie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w ramach działania 2.1 "Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie" finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Wsparcie Wspólnoty dla Polski w latach 2004 - 2006 było realizowane za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o Narodowym Planie Rozwoju regionalne programy operacyjne są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Ponadto, za zarządzanie programem ZPORR odpowiada Ministerstwo Gospodarki i Pracy, a zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.) dotacja środków unijnych następuje po wykonaniu określonego projektu lub jego etapu, po przedstawieniu dowodów świadczących o poniesionych przez beneficjenta wydatkach.

Zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Wobec tego, nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie środków finansowych warunkuje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym.

W konsekwencji, dochody osób zatrudnionych przy realizacji projektu finansowanego ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych nie podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niemniej jednak beneficjentem pomocy jest O. natomiast beneficjentami ostatecznymi środków pomocowych są pielęgniarki i położne. Środki otrzymane przez Panią nie pochodzą w tym przypadku ze środków pomocowych, lecz są środkami podmiotu, który zlecił wykonanie czynności szkolenia. Nie ma przy tym znaczenia źródło, z jakiego środki te są finansowane np. środki własne, kredyt lub inne środki obce w tym pomocowe.

Podkreślenia wymaga także fakt, że ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. Przy czym należy rozróżnić czynności i prace o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym od czynności o charakterze merytorycznym, czyli związanych bezpośrednio z realizacją programu pomocowego w części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. We wniosku stwierdziła Pani, że podpisała umowy zlecenia na prowadzenie szkoleń językowych oraz koordynowanie pracy grup szkoleniowych. Należy zatem zaznaczyć, że zwolnieniu nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym (np. obsługa finansowa, obsługa sekretariatu, koOrdynacja pracy grup szkoleniowych), które są niezbędne w procesie realizacji projektu, jednak same w sobie nie stanowią realizacji celu programu.

Z uwagi na powyższe, środki otrzymane przez Panią z tytułu wykonanych świadczeń (usług szkoleniowych) na rzecz O., finansowane z funduszy strukturalnych, stanowią przychód stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ma do nich zastosowania zwolnienie z opodatkowania. Natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do przepisów art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, zajęte przez Panią stanowisko dotyczące zwolnienia z opodatkowania przychodu z tytułu świadczenia usług szkoleniowych, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl