ITPB1/415-150/10/AK - Sposób rozliczenia podatku dochodowego w roku podatkowym 2010.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-150/10/AK Sposób rozliczenia podatku dochodowego w roku podatkowym 2010.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca do końca września 2009 r. był zatrudniony na umowę o pracę ze Szpitalem. Od dnia 1 października 2009 r. Wnioskodawca przeszedł na emeryturę, i z Dyrektorem tego szpitala podpisał kontrakt na świadczenie usług medycznych.

Będąc na umowie o pracę zgodnie z zakresem obowiązków wykonywał następujące czynności:

*

świadczenie usług medycznych na rzecz pacjentów Szpitala,

*

doszkalanie podległych lekarzy i dzielenie się z nimi wszelkimi zdobytymi wiadomościami i spostrzeżeniami,

*

dopilnowanie dokładnego prowadzenia przez podległych lekarzy historii choroby na oddziale,

*

zapisywanie leków w receptariuszach i przedstawienie ich do podpisu ordynatorowi,

*

dbanie o stałe zaopatrzenie apteki oddziału w leki i potrzebne do udzielania natychmiastowej pomocy i tlen,

*

nadzór nad gospodarką lekami na oddziale, kontrola zużycia leków i remanent apteczek oddziałowych,

*

dopilnowanie, aby wszystkie niezbędne zabiegi i badania pomocnicze zlecone przez ordynatora były wykonane,

*

przeprowadzanie obchodów chorych i nadzór nad poległymi lekarzami przy wypisywaniu chorych,

*

kontrola uczestnictwa podległych lekarzy na posiedzeniach naukowych, zbieranie materiałów i prowadzenie badań,

*

kontrolowanie wykonywanych przez personel średni zleceń lekarskich i pielęgnowania chorych,

*

nadzór nad utrzymaniem w należytym stanie inwentarza zarówno lekarskiego jak też i gospodarczego, znajdującego się w oddziale oraz nad prowadzeniem księgi inwentarza oddziału pielęgniarkę oddziałową,

*

patronat nad zakładami opieki zdrowotnej otwartej (fachowe wskazówki lekarskie, pomoc konsultacyjna, konsultacje obłożnie chorych w domu na zlecenie ordynatora, doszkalanie lekarzy).

Od momentu przejścia na kontrakt całościowy do obowiązków Wnioskodawcy należy:

*

przyjmowanie do wykonywania odpłatne i profesjonalne wykonywanie usług medycznych i podejmowanie czynności zawodowych w zakresie neonatologii i pediatrii, na rzecz pacjentów Szpitala Ogólnego, w ramach zabezpieczenia szpitalnych i konsultacyjnych świadczeń medycznych w szpitalu w systemie godzinowym i całodobowym, szczególnie w oddziale neonatologicznym i pediatrycznym,

*

wykonywanie umowy zgodnie z zasadami i na warunkach określonych w warunkach zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne, w zakresie neonatologii i pediatrii, ustalonych na dany okres rozliczeniowy,

*

udzielanie konsultacji lekarskich w zakresie pediatrii pacjentom szpitalnego oddziału ratunkowego i izby przyjęć w ramach świadczeń nocnej i świątecznej ambulatoryjnej opieki lekarskiej w podstawowej opiece zdrowotnej,

*

osobiste świadczenie usług medycznych, pacjentom szpitala, w godzinach pracy szpitala oraz systemie całodobowym zgodnie z harmonogramem całodobowych świadczeń zdrowotnych w zakresie usług medycznych ustalonym przez szpital na dany miesiąc,

*

uzgadnianie z ordynatorem wszelkich zmian w harmonogramie zabezpieczenia całodobowych świadczeń zdrowotnych w zakresie usług medycznych,

*

prowadzenie dokumentacji medycznej pacjentów, nad którymi Wnioskodawca sprawuje opiekę, zgodnie z wymogami NFZ oraz dokonywania, na bieżąco właściwych wpisów w dokumentacji pacjentów, po badaniu lub konsultacji,

*

udzielanie przedmiotowych usług medycznych w zakresie niezbędnym, celowym, kompleksowo, ekonomicznie, uzasadnionym, w granicach koniecznej potrzeby wynikającej ze świadczeń zdrowotnych,

*

ponoszenie pełnego ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą,

*

wypełnianie kuponów RUM w zakresie świadczonych i zlecanych usług w sposób ustalony przez szpital,

*

zgłaszanie każdej planowanej nieobecności trwającej minimum pięć dni z czternastodniowym wyprzedzeniem,

*

ponoszenie całkowitej odpowiedzialności za ordynowanie leków, materiałów medycznych, środków leczniczych,

*

poddawanie się kontroli przeprowadzonej przez szpital, w imieniu, którego występowały będą osoby posiadające stosowne uprawnienia, w zakresie wykonywania umów, a w szczególności sposobu udzielania świadczeń zdrowotnych, jakości, dostępności zakresu prowadzonej i wymaganej dokumentacji i sprawozdawczości statystycznej,

*

ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej i ponoszenie odpowiedzialności wobec roszczeń cywilnych pacjentów i ich rodzin oraz ponoszenie odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną szpitalowi w związku ze świadczeniem usług medycznych.

Wnioskodawca podjął decyzję, że w roku 2010 będzie się rozliczał podatkiem liniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób Wnioskodawca, zgodnie z obowiązującą wykładnią prawa, musi rozliczać się z podatku dochodowego w roku bieżącym (podatkowym) 2010.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczenie się podatkiem liniowym jest całkowicie zgodne z prawem.

W roku bieżącym (podatkowym) Wnioskodawca może korzystać z opodatkowania podatkiem liniowym, chociaż w roku ubiegłym i roku podatkowym wykonuje usługi na rzecz swojego byłego pracodawcy. Z przedstawionych faktów w części F złożonego wniosku wynika, iż obecny zakres usług nie pokrywa się z zakresem obowiązków pracowniczych wynikających z umowy o pracę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 ww. ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku. Deklarując wybór 19 % podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

*

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy jeżeli usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w świetle wyżej wskazanego przepisu wykonywanie przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakiejkolwiek usługi, obejmującej swoim zakresem chociażby część czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, wyklucza możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym.

Istotnym na gruncie przedmiotowej sprawy jest zatem zdefiniowanie jakiego rodzaju czynności wykonuje Wnioskodawca w ramach stosunku pracy oraz w ramach zawartego kontraktu.

We wniosku wskazano, iż Wnioskodawca zatrudniony był do końca września 2009 r. w Szpitalu. Od dnia 1 października 2009 r. Wnioskodawca przeszedł na emeryturę i z Dyrektorem tego szpitala podpisał kontrakt na świadczenie usług medycznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943 z późn. zm.) wykonywanie zawodu lekarza polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, w szczególności: badaniu stanu zdrowia, rozpoznawaniu chorób i zapobieganiu im, leczeniu i rehabilitacji chorych, udzielaniu porad lekarskich, a także wydawaniu opinii i orzeczeń lekarskich.

Natomiast w świetle art. 32e ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.), przez usługi medyczne należy rozumieć świadczenia zdrowotne i związane z ich udzielaniem usługi. Z kolei świadczeniem zdrowotnym, w myśl art. 3 tejże ustawy są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Jak wynika z wniosku, zarówno w ramach umowy o pracę, jak i kontraktu Wnioskodawca był zatrudniony jako lekarz i wykonywał usługi medyczne pacjentom szpitala. Wbrew stanowisku Wnioskodawcy, zakres czynności świadczonych w 2010 r. w ramach kontraktu zawartego ze szpitalem będzie odpowiadał czynnościom wykonywanym przez Wnioskodawcę w roku 2009 na rzecz tegoż szpitala na podstawie umowy o pracę.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa podatkowego oraz zawarte we wniosku informacje - należy stwierdzić, że w 2010 r. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do opodatkowania osiągniętych dochodów z pozarolniczej działalności podatkiem dochodowym według zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl