ITPB1/415-1245/12/MW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1245/12/MW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu: 23 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu ustalenia limitu przychodów uprawniających do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w przypadku prowadzenia działalności samodzielnie oraz w formie spółki cywilnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu ustalenia limitu przychodów uprawniających do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w przypadku prowadzenia działalności samodzielnie oraz w formie spółki cywilnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 2009 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w zakresie usług budowlanych opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Począwszy od 1 października bieżącego roku Wnioskodawca zawiązał spółkę cywilną, która również zajmuje się usługami budowlanymi. Zgłaszając nową działalność w urzędzie skarbowym wybrał również opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo rozumie przepisy zawarte w art. 6 ust. 4 i 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, uważając, że limit przychodów dla każdej z prowadzonych działalności, tzn. tej prowadzonej jednoosobowo oraz tej w spółce cywilnej należy liczyć odrębnie dla każdej z nich.

Wnioskodawca uważa, że jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki to ustala osobno limit dla każdego rodzaju działalności (formy jej prowadzenia), na co wskazuje treść zapisów art. 6 ust. 4 i 5 powołanej przez Wnioskodawcę ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy podatnicy prowadzący działalność gospodarczą mają prawo do opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

* uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nie przekraczającej 150 tys. euro, lub

* uzyskali przychody z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwot 150 tys. euro

Natomiast ust. 5 ww. artykułu doprecyzowuje, że jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność jednoosobowo a także w formie spółki cywilnej, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

* odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, pod warunkiem, że spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo

* z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a, a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b.

Zdaniem Wnioskodawcy z powyższego wynika zatem, że ma on prawo do opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla każdej działalności osobno:

* w bieżącym roku podatkowym, jako, że w roku poprzedzającym suma przychodów z działalności na imię i nazwisko Wnioskodawcy nie przekroczyła limitu 150 tys. euro

* w następnym roku podatkowym, pod warunkiem, że z działalności wykonywanej osobiście Wnioskodawca nie przekroczy limitu przychodów 150 tys. euro i spółka również tego limitu nie przekroczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150.000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150.000 euro.

Powyższy przepis odnosi się do sposobów obliczania limitu, gdy podatnik prowadzi działalność albo wyłącznie samodzielnie, albo wyłącznie w formie spółki.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

a.

odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo

b.

z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a, a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b.

Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych zarówno z działalności prowadzonej samodzielnie jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych, pod warunkiem, że osiągnięte przychody rozpatrywane oddzielnie w odniesieniu do działalności prowadzonej samodzielnie i oddzielnie w odniesieniu do prowadzonej w spółce cywilnej nie przekroczą 150.000 euro.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż od 2009 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Przychody osiągane z tej działalności opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie od października 2012 r. Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody z działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej, które również zamierza opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Z analizy zacytowanych przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że dla każdego z rodzajów działalności (formy jej prowadzenia - samodzielnie czy w formie spółki) limit przychodów uprawniający do opodatkowania ryczałtem jest liczony odrębnie.

Zatem, zgodnie z przytoczonymi przepisami ustawy oraz przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca w celu określenia limitu przychodów uprawniającego do zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinien rozpatrywać przychody odrębnie dla każdej z prowadzonych działalności. Fakt osiągania przychodów z tytułu udziału w spółce cywilnej i ich wysokość nie będą bowiem miały wpływu na przekroczenie ww. limitu przychodu z samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej i na odwrót.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl