ITPB1/415-124/14/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-124/14/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2014 r. (data wpływu) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach przyszłej indywidualnej działalności gospodarczej zamierza świadczyć usługi w zakresie ślusarstwa i mechaniki maszyn. Główny zakres prac to:

* ostrzenie narzędzi powierzonych przez inne firmy (frezy, gwintowniki, wiertła, narzędzia specjalne) i wykonywanie nowych narzędzi do obróbki metali;

* usługi tokarskie z materiałów powierzonych i własnych;

* usługi frezerskie z materiałów powierzonych i własnych;

* usługi w zakresie szlifowania.

Wnioskodawca chciałby rozliczać się w ww. zakresie w ramach karty podatkowej. Usługi świadczone będą głównie na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób prawnych.

W związku z powyższym, zamierza zgłosić ten fakt na wymaganym przepisami prawa druku PIT-16, deklarując świadczenie usług określonych w poz. 1 i poz. 11 załącznika do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy zatrudnieniu dwóch osób.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w ramach planowanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie mógł świadczyć usługi na indywidualne zlecenie różnych podmiotów w zakresie wytwarzania, regeneracji, naprawy metalowych elementów do maszyn produkcyjnych stanowiących ich park maszynowy.

2. Czy w ww. kontekście może rozliczać w ramach karty podatkowej wytwarzanie z własnego materiału na indywidualne zlecenie innych firm elementów maszyn produkcyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z punktem 3 objaśnień załącznika do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usługi w zakresie ślusarstwa i mechaniki maszyn obejmujące:

* ostrzenie narzędzi powierzonych przez inne firmy (frezy, gwintowniki, wiertła, narzędzia specjalne) i wykonywanie nowych narzędzi do obróbki metali;

* usługi tokarskie z materiałów powierzonych i własnych;

* usługi frezerskie z materiałów powierzonych i własnych;

* usługi w zakresie szlifowania,

mogą być realizowane w zakresie karty podatkowej o ile nie będą wykorzystywane jako surowce, materiały, półwyroby, elementy i części składowe produkowanych przez zamawiającego produktów.

W związku z tym, że w przedmiotowej sprawie ustawodawca mocą ustawy nie wyłączył możliwości świadczenia usług polegających na wytwarzaniu części, które mają być wykorzystywane przez zamawiającego jako części zamienne do remontowanych maszyn własnych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż może w przyszłości wytwarzać takie elementy w ramach karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej indywidualnie działalności gospodarczej planuje świadczyć usługi określone zakresem w poz. 1 (usługi ślusarskie) oraz poz. 11 (usługi w zakresie mechaniki maszyn). Główny zakres prac to:

* ostrzenie narzędzi powierzonych przez inne firmy (frezy, gwintowniki, wiertła, narzędzia specjalne) i wykonywanie nowych narzędzi do obróbki metali;

* usługi tokarskie z materiałów powierzonych i własnych;

* usługi frezerskie z materiałów powierzonych i własnych;

* usługi w zakresie szlifowania.

Z wniosku wynika również, że Wnioskodawca planuje wytwarzanie, regenerację i naprawę metalowych elementów do maszyn produkcyjnych, które będą wykorzystywane w działalności gospodarczej zlecającego. Chciałby rozliczać się w formie karty podatkowej, przy zatrudnieniu dwóch osób.

Usługi ślusarskie sklasyfikowane zostały w poz. 1 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługi te - po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ww. ustawy - mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu trzech pracowników.

Zakres usług ślusarskich, uprawniający do skorzystania i opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określono w poz. 1 załącznika nr 4 do cyt. ustawy. Zgodnie z opisem, usługi ślusarskie to: wyrób, naprawa i konserwacja wyrobów z metali oraz przy użyciu elementów z innych surowców, a w szczególności: narzędzi, prostych narzędzi pomiarowych, mebli, sprzętu gospodarstwa domowego i rolno-ogrodniczego; sprzętu i urządzeń sportowo-rekreacyjnych; konstrukcji, okuć, części armatur i innych elementów na potrzeby budownictwa; kas pancernych i kaset; wózków dziecięcych i gospodarczych, rowerów, części zamiennych i akcesoriów do pojazdów jednośladowych i maszyn, ogrodzeń metalowych, wraz z ich montażem, galanterii, artykułów powszechnego użytku z grupy 1001 drobiazgów oraz naprawa zabawek itp. Naprawa części mechanicznych maszyn i urządzeń. Naprawa i konserwacja sprzętu przeciwpożarowego. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Natomiast usługi w zakresie mechaniki maszyn sklasyfikowane zostały w poz. 11 części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługi te - po spełnieniu warunków określonych w art. 25 ust. 1 ww. ustawy - mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej przy maksymalnym zatrudnieniu czterech pracowników.

Zakres usług w zakresie mechaniki maszyn, szczegółowo określono w poz. 11 załącznika nr 4 do cyt. ustawy i obejmuje on: wyrób, naprawa, konserwacja, montaż i demontaż maszyn i urządzeń mechanicznych przemysłowych, hydraulicznych i gospodarstwa domowego oraz pomp. Wyrób części zamiennych do maszyn. Obróbka ręczna i maszynowa części maszyn. Regulacja nowych, naprawianych i konserwowanych maszyn, urządzeń oraz kontrola ich sprawnego działania. Projektowanie wytwarzanych maszyn i urządzeń mechanicznych i hydraulicznych. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Ponadto, zgodnie z ust. 3 objaśnień do części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do powołanej ustawy, przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest - poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy - wytwarzanie:

a.

przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

b.

przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego

* jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W przedmiotowej sprawie świadczenie przez Wnioskodawcę usług polegających na wytwarzaniu metalowych elementów do maszyn i urządzeń, które nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części, tylko mają być wykorzystywane przez zamawiającego jako części zamienne do remontowanych maszyn własnych, nie wyklucza opodatkowania osiąganych przez niego przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Co do zasady prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest uzależnione od wykonywania działalności wyłącznie na rzecz ludności. Wprowadzony przez ustawodawcę wyjątek od powyższej zasady dotyczy wykonywania usług wymienionych m.in. w części I tabeli pod pozycjami 70-76, w których to poza świadczeniami dla ludności dopuszczalne jest wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców, ale w rozmiarze nieprzekraczającym w 2014 r. kwoty 63.783 zł przychodu rocznie.

Przy czym, za świadczenia dla ludności stosownie do ust. 5 objaśnień do części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do powołanej ustawy, uważa się opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 oraz usługi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przez pojęcie "ludność" rozumie się osoby fizyczne i gospodarstwa domowe oraz inne podmioty, tj. indywidualne gospodarstwa rolne i ogrodnicze, zakłady wytwórcze, budowlane, handlowe i usługowe, prowadzone przez osoby fizyczne i spółki niemające osobowości prawnej, oraz zakłady prowadzone przez agentów. Pojęcie "ludność" obejmuje również organizacje wyznaniowe i zakonne, placówki państw obcych (wyłącznie w rozumieniu służb dyplomatycznych i konsularnych) oraz rady szkół i placówek, rady rodziców i inaczej nazwane reprezentacje rodziców.

Zgodnie z ust. 6 ww. objaśnień, pojęcie świadczeń dla ludności nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (w tym półfabrykatów, elementów, części, obróbki elementów) przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odprzedaży oraz wykonywania robót budowlano-montażowych w ramach tzw. podwykonawstwa, jeżeli inwestorem są inne osoby i jednostki niż wymienione w ust. 5.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, których charakterystyka została przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego, będą mogły być świadczone przez niego zarówno na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, jak i na rzecz osób prawnych, bez ograniczenia wielkości przychodu.

W myśl art. 25 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosi prowadzenie działalności, określonej w art. 23 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz w ust. 1a, w różnym zakresie lub prowadzi działalność w odrębnych zakładach, łączne zatrudnienie nie może przekroczyć stanu zatrudnienia określonego dla zakresu działalności, dla którego przewidziano najwyższy stan zatrudnienia.

Zgodnie z tabelą miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi ślusarskie oraz usługi w zakresie mechaniki maszyn, mogą być prowadzone przy zatrudnieniu dwóch osób.

Ponadto, stosownie do art. 26 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli podatnik we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosi prowadzenie działalności wymienionej w art. 23 ust. 1 pkt 1 i ust. 1a w różnych zakresach lub różnych miejscowościach, dla których przewidziano różne wysokości stawek karty podatkowej, wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej ustala się według stawki właściwej dla tego zakresu działalności i miejscowości, dla których przewidziana jest stawka najwyższa. Przepis ten ma odpowiednie zastosowanie do podatników prowadzących działalność usługową w zakresie handlu detalicznego oraz działalność gastronomiczną.

Reasumując, Wnioskodawca w ramach planowanej działalności gospodarczej (przy zatrudnieniu dwóch osób) polegającej na świadczeniu usług w zakresie wytwarzania, regeneracji i naprawy metalowych elementów do maszyn produkcyjnych stanowiących park maszynowy zlecających usługę, kwalifikowanej przez niego jako usługi ślusarskie oraz usługi w zakresie mechaniki maszyn, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie mógł być opodatkowany w formie karty podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl