ITPB1/415-1235c/12/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1235c/12/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 7 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej w sytuacji nawiązania współpracy ze spółką akcyjną, polegającej na przyjęciu zlecenia wykonywania zabiegów masażu leczniczego dla wskazanych klientów tej firmy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 1 lipca 2012 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie usług kosmetycznych, polegających na wykonywaniu masaży pielęgnacyjnych i leczniczych, poprzez zatrudnionych do tego wykwalifikowanych techników masażu.

Pierwszego pracownika Wnioskodawca zatrudnił na podstawie umowy o pracę od dnia 1 lipca 2012 r., zaś drugiego - od dnia 1 września 2012 r.

Wnioskodawca złożył w wymaganym terminie wniosek i uzyskał decyzję o opodatkowaniu jego działalności w formie karty podatkowej od dnia rozpoczęcia tej działalności. We wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosił, jako zakres działalności, poz. 88 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. usługi kosmetyczne. Działalność Wnioskodawcy jest opodatkowana od dnia 1 lipca 2012 r. do dnia dzisiejszego, tj. 14 listopada 2012 r., w formie karty podatkowej.

We wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej Wnioskodawca zaznaczył, że nie korzysta z usług specjalistycznych, co było zgodne z prawdą na dzień składania wniosku o opodatkowanie w formie karty podatkowej (czerwiec 2012 r.). Wówczas Wnioskodawca zarówno nie korzystał jeszcze z żadnych usług specjalistycznych (nie prowadził jeszcze działalności gospodarczej), jak i nie miał takiego zamiaru.

Od 1 lipca 2012 r. Wnioskodawca zdecydował, że swoje usługi będzie oferował do sprzedaży i przyjmował na nie zamówienia w miejscu wykonywania usługi, tj. siedzibie firmy, za pośrednictwem telefonu oraz Internetu.

W lipcu 2012 r. Wnioskodawca nawiązał współpracę z inną firmą będącą spółką cywilną, zlecając jej wykonanie logotypu, tablic informacyjnych oraz ulotek i wizytówek.

W dniu 29 października 2012 r. Wnioskodawca zlecił innej firmie, zajmującej się usługami informatycznymi, wykonanie strony internetowej zawierającej dane na temat firmy i jej oferty.

W październiku 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowę na świadczenie usług w postaci masażu leczniczego dla innej firmy, będącej spółką akcyjną, zajmującej się działalnością z zakresu zapewnienia opieki medycznej.

We wrześniu 2012 r. oraz 12 października 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowy z innymi firmami, Spółkami z o.o., zlecając im zamieszczenie w Internecie oferty jego usług, wraz z obsługą przyjmowania płatności za pośrednictwem Internetu oraz obsługi klientów w zakresie zwrotu należności wynikającego z prawa konsumentów do rezygnacji z zakupu w ciągu 10 dni.

Według Wnioskodawcy, zlecone przez niego prace i czynności Spółkom z o.o., dotyczące publikacji ogłoszeń zawierających ofertę jego firmy, są niezbędne do świadczenia usług. Dotyczy to także przyjmowania płatności internetowych wraz z obsługą konsumentów w zakresie prawa do zwrotu wpłaconej kwoty w przypadku rezygnacji ze skorzystania z danej usługi w przeciągu 10 dni przez te Spółki z o.o. Bez tego byłoby niemożliwe prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Przedmiotowe Spółki z o.o. prowadzą serwisy ogłoszeniowe, w ramach których organizowana jest sprzedaż online towarów i usług oferowanych przez osoby trzecie, w tym przez Wnioskodawcę. Sprzedawcą usług Wnioskodawcy jest on sam, jako właściciel firmy. Natomiast Spółki z o.o. zamieszczają ogłoszenia na wskazanych przez siebie serwisach internetowych i obsługują płatności dokonywane przez konsumentów, przekazując następnie należność dla Wnioskodawcy za zakupione usługi.

Warunki sprzedaży usług Wnioskodawcy w ramach ofert emitowanych przez daną Spółkę z o.o. na serwisie internetowym są ogólnodostępne dla klientów w zamieszczonym regulaminie.

Działalność przedmiotowych Spółek z o.o. stanowi emisja ogłoszeń, przyjmowanie płatności elektronicznych oraz obsługa klientów w zakresie zwrotu należności w ciągu 10 dni w przypadku rezygnacji z zakupionej usługi lub towaru. Spółki z o.o. ponadto mają prawo do rozpowszechniania emitowanej oferty w Internecie na innych stronach a także poprzez wysyłkę wiadomości email do osób zainteresowanych ofertami emitowanymi w serwisie internetowym danej Spółki z o.o.

Zakup oferowanych przez Wnioskodawcę usług, których ogłoszenia emitowane są na stronach internetowych przez Spółki z o.o., jest możliwy dla konsumentów, którzy podadzą niezbędne dane do przeprowadzenia procesu zakupu, takie jak imię, nazwisko, e-mail (na który zostanie przesłany dowód zakupu usługi/towaru czyli kupon). Ponadto konsument, aby móc zrealizować transakcję musi zaakceptować regulamin dotyczący zakupu wybranych towarów i/lub usług a także zezwolić na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji procesu zakupu. Sprzedaż następuje zatem zarówno dla klientów zarejestrowanych w danym serwisie, jak i dla tych, które tego do danego momentu nie uczyniły, ale zgadzają się na warunki sprzedaży oferowanych przez Wnioskodawcę usług i podadzą niezbędne dane (w celu ewentualnej identyfikacji w przypadku zwrotu towaru lub usługi).

Czas publikacji oferty usług Wnioskodawcy przez Spółki z o.o. jest ograniczony ważnością danego ogłoszenia i ilością dostępnych usług po oferowanej w ogłoszeniu cenie. Ilość oferowanych usług jest ściśle określona. Czas publikacji ogłoszenia jest określany przy starcie emisji, ale może być modyfikowany przez Spółkę z o.o. Nie wynosi jednak więcej niż czas trwania zgłoszonej oferty.

Potwierdzeniem zakupu przez klientów oferowanych przez Wnioskodawcę usług w ogłoszeniu emitowanym na stronie internetowej przez Spółkę z o.o. (każdą z osobna) są kupony zawierające unikalny kod lub oznaczenie. Ich nabycie jest jednoznaczne z nabyciem prawa do żądania wykonania usługi. Usługę dla klientów, którzy ją kupili w ramach emitowanego przez każdą ze Spółek z o.o. ogłoszenia, Wnioskodawca wykonuje na podstawie dokonanej zapłaty za tę usługę, czego dowodem jest wystawiony kupon, który klient okazuje przed wykonaniem usługi.

Czas wykonania usługi zakupionej w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. jest ściśle oznaczony. Ceny oferowanych usług w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. są promocyjne. Zapłata za zakupione usługi w ramach ogłoszenia emitowanego przez Spółkę z o.o. następuje w formie przelewu na konto firmy po wskazanym w umowie czasie - odroczony termin płatności. Uwzględnia ona sprzedaż pomniejszoną o ewentualne zwroty z woli klientów w ciągu 10 dni. Przedmiotowe Spółki z o.o. pobierają prowizję z całkowitej sprzedaży kuponów na usługi firmy Wnioskodawcy. Pomniejszają o jej wysokość kwotę do zapłaty z tytułu przychodów z ostatecznej liczby sprzedanych kuponów na usługi.

Według Wnioskodawcy, oferowane usługi masażu w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. nie mają charakteru zakupów grupowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy oferowanie, przyjmowanie zleceń na usługi, płatności za nie i ich sprzedaż przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Internetu lub/oraz telefonu skutkuje utratą prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

2.

Czy zlecenie przez Wnioskodawcę opodatkowanego w formie karty podatkowej innej firmie wykonania logotypu, ulotek oraz wizytówek powoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

3.

Czy nawiązanie współpracy ze spółką akcyjną, polegające na przyjęciu zlecenia wykonywania zabiegów masażu leczniczego dla wskazanych klientów tej firmy stanowi podstawę do utraty możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

4.

Czy zlecenie innej firmie, będącej spółką z o.o., zamieszczenia w Internecie oferty usług podatnika, przyjmowania płatności przez Internet z tytułu zamówionych usług, a także obsługi klienta w zakresie zwrotu należności w ciągu 10 dni w przypadku rezygnacji z usługi pozbawia prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

5.

Czy zlecenie innej firmie, świadczącej usługi informatyczne, wykonania strony internetowej zawierającej opis oferty oraz dane firmy podatnika powoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

6.

Czy którekolwiek ze zdarzeń wskazane w stanie faktycznym powoduje utratę uprawnienia do opodatkowania w formie karty podatkowej i obowiązek zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne od dnia 1 lipca 2012 r.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej w sytuacji nawiązania przez Wnioskodawcę współpracy ze spółką akcyjną, polegającej na przyjęciu zlecenia wykonywania zabiegów masażu leczniczego dla wskazanych klientów tej firmy (odpowiedź na pytanie nr 3 i 6). W pozostałym zakresie - wniosek zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie objętym niniejszą interpretacją, w przepisach określono ściśle rodzaje działalności, których wykonywanie daje możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej. Konkretny zakres usług ujęty został w Części I Tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W objaśnieniach do tej tabeli wskazano, że działalność usługowa wymieniona w poz. 70-76 może być wykonywana dla osób prawnych w ograniczonym zakresie, stanowiącym konkretną wielkość przychodów. Usługi kosmetyczne, które są przedmiotem działalności podatnika, mieszczą się w pozycji 88 wskazanej powyżej tabeli. W objaśnieniach nie wskazano ograniczeń wyłączających prawo do świadczenia usług na rzecz osób prawnych dla tej pozycji. Nie widnieje przy nich także zapis "dla ludności". Według Wnioskodawcy oznacza to, że może on świadczyć usługi kosmetyczne zarówno dla ludności, zdefiniowanej w objaśnieniach do omawianej tabeli, jak i dla osób prawnych oraz innych instytucji a fakt ten nie ma wpływu na wybraną formę opodatkowania.

Wnioskodawca chciałby, jako uzasadnienie ogólne do zaistniałego stanu faktycznego i wyborów dotyczących form oferowania usług, przyjmowania płatności i zleceń na usługi, wyjaśnić, że jego firma zatrudnia jako masażystów osoby niedowidzące w stopniu znacznym. W związku z tym, aby zminimalizować skutki ewentualnych ograniczeń pracowników wynikających ze słabszego wzroku, Wnioskodawca zdecydował się na tak szerokie zróżnicowanie form zapoznania klientów z ofertą, przyjmowania zleceń i płatności. Natomiast wykonywanie w sposób jak najlepszy dla konsumenta obowiązków informacyjnych Wnioskodawca uważa nie tylko za obowiązek wynikający z przepisów prawa, ale przede wszystkim moralny wobec potencjalnych klientów firmy Wnioskodawcy i warunek pozyskania ich zaufania.

Wnioskodawca zdaje sobie sprawę z ograniczeń wynikających z formy opodatkowania jaką jest karta podatkowa. Respektując je maksymalnie stara się wykorzystać możliwości, jakie daje ta forma opodatkowania, dla dobra klientów, pracowników i przyszłego rozwoju firmy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi kosmetyczne sklasyfikowane zostały pod poz. 88 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres usług kosmetycznych, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, przy zatrudnieniu nie przekraczającym pięciu pracowników, szczegółowo określono w poz. 88 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki upiększającej: stosowanie maseczek upiększających, farbowanie rzęs oraz regulacja i farbowanie brwi, makijaż, manicure i pedicure; wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki zachowawczej, z zastosowaniem odpowiednich aparatów i preparatów: oczyszczanie skóry twarzy i pleców, masaże pielęgnacyjne twarzy, szyi, ramion, rąk, głowy itp., maski pielęgnacyjne (np. ściągające, odżywcze, plastyczne i ziołowe); wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki leczniczej, jak: lecznicze oczyszczanie skóry z zaskórników, usuwanie prosaków oraz wykwitów mięczaka zakaźnego, masaże lecznicze, masaże refleksyjne, zabiegi z dziedziny światło-, wodo-i elektroterapii, wchodzące w zakres kosmetyki zachowawczej i leczniczej.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kosmetycznych, przy zatrudnieniu do tego wykwalifikowanych dwóch techników masażu, opłacając zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej. Wnioskodawca podpisał umowę na świadczenie usług w postaci masażu leczniczego dla spółki akcyjnej, zajmującej się działalnością z zakresu zapewnienia opieki medycznej.

Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, że co do zasady, prawo do opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest uzależnione od wykonywania działalności wyłącznie na rzecz ludności. Ustawodawca wprowadza wyjątek od powyższej zasady, jednakże dotyczy on wyłącznie wykonywania usług w zakresie złotnictwa-jubilerstwa (poz. 4 części I tabeli), które mogą być wykonywane tylko dla ludności, oraz usług wymienionych w części I tabeli pod pozycjami 70-76, w których to poza świadczeniami dla ludności dopuszczalne jest wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców, ale w rozmiarze nieprzekraczającym określonej w ustawie kwoty przychodu rocznie.

W związku z tym, że przepisy powołanej ustawy nie zawierają podmiotowego ograniczenia ze względu na odbiorców usług świadczonych przez Wnioskodawcę, to fakt wykonywania przez niego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usług masażu leczniczego na rzecz spółki akcyjnej, zajmującej się działalnością z zakresu zapewnienia opieki medycznej - nie powoduje utraty prawa do opodatkowania usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl