ITPB1/415-12/09/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-12/09/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.) uzupełniony pismem z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku ustalenia przychodu do opodatkowania z tytułu zwolnienia z opłat adiacenckich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku ustalenia przychodu do opodatkowania z tytułu zwolnienia z opłat adiacenckich.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan wspólnikiem spółki jawnej prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów pończoszniczych, w której posiada 45% udziału w zyskach i stratach spółki za rok kalendarzowy 2008. W roku podatkowym 2008 spółka jawna była zobowiązana do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Z udziału w dochodzie uzyskanym z tytułu prowadzenia ww. działalności gospodarczej opłaca Pan podatek dochodowy wg stawki określonej w art. 30c ust. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wg stawki podatkowej w wysokości 19%.

W dniu 16 lipca 2008 r. pomiędzy spółką jawną, a Miastem została podpisana umowa partycypacyjna w sprawie zasad realizacji i finansowania modernizacji ulicy przy której znajduje się zakład produkcyjny. W ramach tejże umowy spółka jawna zobowiązała się uczestniczyć w kosztach modernizacji nawierzchni oraz budowy stanowisk parkingowych o pow. 65 m 2 (§ 1 pkt 1 umowy), w kwocie ogółem 15.595 zł 46 gr. Z przedmiotowego wydatku kwota 11.195 zł 61 gr dotyczy modernizacji ulicy, natomiast kwota 4.399 zł 85 gr dotyczy budowy stanowisk parkingowych, która to część modernizacji jest finansowana w 100% przez spółkę jawną. Przedmiotowa kwota ogółem została w dniu 22 lipca 2008 r. wpłacona przez spółkę jawną na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego - konto dochodów budżetowych. Nadmienia Pan, iż nieruchomość na której jest modernizowana nawierzchnia ulicy oraz budowane są stanowiska parkingowe, w całości stanowi własność Gminy. Do dnia podjęcia przedmiotowego zadania inwestycyjnego przez Gminę, ulica wyłożona była jedynie zniszczonymi, betonowymi płytami, których stan techniczny zagrażał już uczestnikom ruchu drogowego. Informuje Pan również, iż spółka jawna jest właścicielem prawa wieczystego użytkowania działki o pow. 2.920 m 2, na której położony jest zakład produkcyjny.

W postępowaniu zakończonym pismem nr ITPB1/415W-56/08 z dnia 16 grudnia 2008 r. Minister Finansów potwierdził stanowisko strony, iż wydatki na budowę drogi oraz budowę stanowisk parkingowych podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu roku podatkowego 2008.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku gdy spółka jawna zostanie zwolniona przez Prezydenta Miasta z obowiązku zapłaty opłat adiacenckich do wysokości udziału finansowego Spółki określonego w umowie partycypacyjnej z dnia 16 lipca 2008 r., pod datą zwolnienia Spółki z opłat adiacenckich wartość tychże opłat z których wniesienia Spółka została zwolniona, stanowić będzie dla podatnika proporcjonalnie do jego udziału w zyskach i stratach spółki, przychód z działalności gospodarczej, ustalony jako wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu wg stawki podatkowej w wysokości 19%.

Zdaniem Wnioskodawcy, poza sporem w niniejszej sprawie jest fakt, iż modernizacja ulicy wiąże się z poprawą warunków funkcjonowania oraz prowadzenia działalności gospodarczej przez spółkę jawną. Stosownie do art. 98a ust. 1 i art. 148 ust. 1-3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), po zakończeniu modernizacji nawierzchni, strona jako właściciel prawa wieczystego użytkowania wyżej opisanej na wstępie nieruchomości, zostanie zobowiązana do zapłaty należnych opłat adiacenckich z tytułu wzrostu wartości nieruchomości.

Ponieważ, zgodnie z umową zawartą przez spółkę jawną, a Miastem, udział finansowy spółki jawnej określony w umowie partycypacyjnej zostanie zaliczony na poczet opłat adiacenckich (§ 2 ust. 3 umowy partycypacynej z dnia 16 lipca 2008 r.) oraz ze względu na bezsporny fakt wniesienia udziału finansowego na przedmiotową budowę, który to udział finansowy następnie będzie zaliczony na poczet opłat adiacenckich co skutkuje zwolnieniem z tychże opłat.

Pana zdaniem, zdarzenie to nie może być uznane za podstawę do ustalenia, iż z tego tytułu uzyska pod datą zwolnienia Spółki z opłat adiacenckich, przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym to przychodzie mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl